Arimanni Skrevet Mai 17, 2006 Skrevet Mai 17, 2006 Veit eg las den i bil blad for eit par mnd tilbake, men har mista bladet og lurte på om det var nokon som hadde oppskriften på den? Tenkte eg skulle kjøpe meg ein billig Diesel bil til sommaren (desverre ikkje BMW ) som eg kan ha når eg skal gå på skule til hausten og dermed tenkte eg å lage litt Diesel sjølv
Fredrik Skrevet Mai 17, 2006 Skrevet Mai 17, 2006 Veit eg las den i bil blad for eit par mnd tilbake, men har mista bladet og lurte på om det var nokon som hadde oppskriften på den? Tenkte eg skulle kjøpe meg ein billig Diesel bil til sommaren (desverre ikkje BMW ) som eg kan ha når eg skal gå på skule til hausten og dermed tenkte eg å lage litt Diesel sjølv Du tenker kanskje på rapsolje... http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=1 ... lje#191141
Arimanni Skrevet Mai 17, 2006 Forfatter Skrevet Mai 17, 2006 Ja, det var vel eigentleg det. Der du brukte frityr olje fra gatekjøkken og liknande for å framstille det. Hoksa ikkje prisen på kvar liter (ink det du trenge av ingridienser og straum), men var snakk om at kvar liter ikkje kosta meir enn 4 kr..
Arimanni Skrevet Mai 17, 2006 Forfatter Skrevet Mai 17, 2006 Eg fant faktisk igjen artikkelen på nettet http://www.motor.no/templates/vis_sak.cfm?dok_id=489 Koker” sin egen diesel Hjemme i garasjen lager Odd Egil Solheim biodiesel til kr 2,50 per liter. Frityrolje fra gatekjøkkenet er hovedingrediensen. – Jo da, det lukter gatekjøkken når jeg kommer kjørende. Men det er vel ikke verre enn lukten av eksos? Egentlig gjør jeg dette mest for å provosere litt og vise at det er fullt mulig å lage sitt eget drivstoff om man vil. Det er en enkel prosess og drivstoffet er avgiftsfritt, forteller Solheim fra Asker i Akershus til Motor. – Selv bruker jeg et 150 liters oljefat der jeg blander litt metanol og kaustisk soda og tilsetter brukt, filtrert frityrolje som jeg har hentet inn fra avfallsselskaper og gatekjøkken i nærheten. Når dette blandes ved 30-40 grader, skiller biodieselen seg ut. Den går rett på tanken i min Mercedes Geländewagen. På noen biler må det byttes gummislanger, men på alle Audis og VWs biler fra 1995 kan biodiesel brukes uten problemer. – Sommerstid kjører jeg på ren biodiesel, men på høsten og vinteren, når temperaturen kommer under seks-sju grader, må jeg blande med vanlig diesel for at den skal holde seg flytende. Rundt kr 2,50 per liter koster deg meg å produsere biodiesel selv. Oppskriften 0,2 liter metanol 7 gram vannfri kaustisk soda 1 liter brukt matolje (uten matrester) Bland først metanol og kaustisk soda. Tilsett frityroljen og bland alt ved 30-40 grader i ca. 12 timer med en miksmaster, sementblander eller liknende. La stå i minst 12 timer. Blandingen har da skilt seg til en liter biodiesel og 0,2 liter glyserin (glyserin + vann = grønnsåpe).
Fredrik Skrevet Mai 17, 2006 Skrevet Mai 17, 2006 Jeg har ikke spesielt lyst til å være førstemann til og fylle opp tanken med denne blandingen.... forteller du hvordan det gikk når du har prøvd miksturen...
SteffenM2 Skrevet Mai 17, 2006 Skrevet Mai 17, 2006 Kjøp merce å prøv, dør den, gjør det jo ikke stort liksom..
Arimanni Skrevet Mai 17, 2006 Forfatter Skrevet Mai 17, 2006 Hehe... Skal nett teste det til sommaren når eg har kjøpt meg eit vrak av ein bil som bruker Diesel. Men etter det eg har høyrt, skal dette der vere like bra som all anna Diesel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå