Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hånbrekkproblemer?

Så ut som en vanlig caliper med håndbrekktilkobling.

Viss den er beregnet til bilen din så er det vel bolt on, men så ikke noe info om hva slags bil den var til.

Er vel ikke vanlig med håndbrekk på caliperen på BMW.

Skrevet

nei, det sto jo ingenting om til hvilken bil den var, så det er vell universal.

Brekken er noe sliten, så når jeg så denne ble jeg litt nysgjerrig.

Finnes det ikke andre løsninger enn håndbrems bakkene?

Skrevet

Er kanskje noe bytte ting til Ford dette.

Er håndbrekk på caliperen på en del Forder, men det er jo noe herk.

Er det bremsebåndene som er slitte, eller er det bare selvjusteringen som ikke fungerer skikkelig?

Skrevet

Hydraulisk brekk er jo vanlig på rallybiler der brekket brukes litt mer aktivt enn det er tiltenkt på vanlige biler. Tåler vel en god del mer, men jeg tviler på om dette brekket kan "låses" på, slik som det kreves av et vanlig håndbrekk.

Når det er sagt, så er håndbrekk-patenten på E36/E46 og sikkert andre BMW-er også til å grine av. Jeg vet av personlig erfaring at det er uheldig når bremeskoene til brekket detter fra hverandre og kiler seg fast under hverandre inni trommelen sin (inni skiva). Trodde nesten jeg var utsatt for det gamle "filmtrikset" der noen fortøyer bakakselen til et tre med kjetting.

Skrevet

Ja, håndbrekket ruster så det holder. Sist jeg tok av skiva/trommelen for å smøre mekanismen, falt bremsebelegget av. Ikke slitt, men rustent som F...

Skrevet

Du må nok ha en slik i tillegg:

bremsepumpe.jpg

Men da trenger du ikke den caliperen i tillegg. Du kobler bare bremserøra igjennom denne!

handbrake.JPG

Da slipper du vaier og bremsesko og justeringer!

Skrevet

Er biler som har vaier som går inn på bremsekaliper bak, lurer på om ikke noen Mazdaer har dette, har vært borti dette, å det låser nok like greitt som andre handbremser (trommel varianten)

Skrevet

Blant annet VAG benytter calipere med wire parkeringsbrems, denne løsningen har to fordeler og det er laver vekt og pris, men det gir dårligere parkeringsbrems, og er mye mer utsatt for saltskader.

Hydraulisk brekk som vist ovenfor får du ikke godkjent for gatebruk, men brukes stadig i løpsbiler for å få bedre brekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...