Gå til innhold

Hvordan Seriekoble forsterkere?


Anbefalte innlegg

ehh.. nå forstod jeg ikke problem stillinga helt. mener du følgende:

har du en forsterker mer enn hva du har utgang på cd-spilleren?

i så tilfelle så må du gå til annskaffelse av noe som heter for en Y-kobling.

dette er en kabel med 1hunn og 2hann plugger på. du trenger 2stk. 1Y-kobling til venstre kanal og 1 Y-kobling til høyre kanal.

da har du erstattet det eksisterende singel signalet til ett dobbelt signal. slik kan du bruke en phonokabel til to forstereke.

men, nå vil du da ikke kunne skille mellom eks front/rear. men det skjønte du sikkert.. hehe

håper jeg forstod deg riktig. og du meg..

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke det farlig å gjøre da?? hørte oss strandberg.. (folk som holder på med sånt)

han sa at du burde ikke gjøre det.. holder ikke så lenge før det sier bang i forsterkeren...

Hvem på Strandberg sa det? Det er ihvertfall bare tull. Ingen forsterker tar skade av å bruke Y-kobling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

del er itte om farlig ved å bruke en y-kobling. du splitter kun signalet for så å sende det videre til flere forbrukere.. hvis forsterkeren din tar skade av å bruke ett signal har du blitt dyktig lurt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Heisann

Å seriekoble eksempelvis to forstekere vi i alle fall forutsette at den siste i rekken har en impedans som muliggjør det. I kort så er dette ikke rett frem. Normalt vil inngangsimpedansen være i kiloohm (mega) området og utgangen være i området rundt 2-8 ohm. Så BANG er ikke et ueffent ord. Nei, da ville jeg heller satset på en parallellkobling.

Ett helt annet spørsmål er om man skal brokoble en fortsterker med en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett meg hvis jeg har gjort feil, men jeg har en phono kabel bak til den ene forsterkeren (driver 6*9) som har en utgang og en inngang, har derfra tatt en phono kabel fra forsterer til den andre forsterkeren(som driver subben). har jeg gjort noe feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tenkte her litt på impedanstilpassning. Normalt vil en signalforsterker gi fra seg 1 volt peak to peak. Det vi si at en enkel sinusbølge (ex 1kHz) vil ha en amplitude på +- 0.5 volt. Å dele dette signalet på flere vil kanskje kunne medføre at man drar ned signalet og derav får mindre effekt ut av anlegget i og med at inngangssignalet bli dempet. Tror at det er bedre å ta "ut" signalet fra en forsterker som er impedanstilpasset enn å bare dele det fra signalforsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tenkte her litt på impedanstilpassning. Normalt vil en signalforsterker gi fra seg 1 volt peak to peak. Det vi si at en enkel sinusbølge (ex 1kHz) vil ha en amplitude på +- 0.5 volt. Å dele dette signalet på flere vil kanskje kunne medføre at man drar ned signalet og derav får mindre effekt ut av anlegget i og med at inngangssignalet bli dempet. Tror at det er bedre å ta "ut" signalet fra en forsterker som er impedanstilpasset enn å bare dele det fra signalforsterkeren.

Jeg forstod ikke så mye av det du skreiv? Har ikke særlig peiling på anlegg o.l.

kunne du forklarte litt mindre avansert? :-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...