Gå til innhold

Kan vannpumpen være gåen når det er varme i varmeaparatet??


eehgil
 Share

Anbefalte innlegg

Sliter med kjølesystemet på bilen min, E30 318is, etter at jeg byttet topp går den seg varm. Har enda ikke koket så radiatorlokket har åpnet, men når jeg kjører går måleren sakte men sikkert mot rødmerkningen før den bunner.

Byttet termostat uten at det gjorde noen forskjell. Det går vel ikke an å gjøre noe feil når man monterer termostat!? For jeg synst ikke slangen ut av termostathuset (den som går inn på høyresiden at radiatoren blir noe særlig varm..? ivertfall ikke o forhold til den som går inn på andre siden, den blir glovarm!)

Vist jeg kjører rolig bli den varm fort som F, men vist jeg ligger på høyt turtall, f eks 100 i 3. gir så holder den seg nogenlunde når jeg kjører varmeaparatet på fullt samtidig.

Også vist jeg står å går på tomgang i lyskryss eller lignende blir den fort varm, men vist jeg ruser den godt opp går temperaturen ned.

Kan det være vannpumpen?? Har hørt at vist vannpumpen er dårlig får man ikke varme i varmeaparatet... men med meg fungerer varmeaparatet som bare det.

Noen tips??

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viften går, så tror nok ikke det er viskoksekoblingen. Den går seg også like varm om jeg kjører 120 eller står stille.

Vannpumpen "så" bra ut, var ute med den når jeg skiftet topp, tror ikke det var noe plastikkhjul der..? men studerte den ikke så voldsomt da..

Den var ikke slik før jeg skiftet topp nei, har alltid vært litt ustabil temperatur, men det tror jeg det er måleren som har forårsaket.

Har luftet det jeg er kar om, stått i bratt oppoverbakke med varmeaparatet på fullt. Åpnet lufteskruen til det ikke kommer mer bobler osv. Skal vel egentlig være veldig lettluftede motorer dette?

Tett radiator? hmm.. tviler, men er jo altids verdt å sjekke. Den sto jo "løst" i garasjen i fem uker så er jo en mulighet for at noen (brødre) har gjort noe faenskap

:evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært ute med radiatoren, skyllt den godt (den var ikke skitten)

Prøvde også å kjøre uten termostat, da ble ikke motoren varm, det er vel et tegn på at det er sirkulasjon?

Skjønner ikke dette, med termostat går den seg varm, men når jeg koker termostatene (har prøvd 2 stk.) så åpner begge som de skal.

Noen idè anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmeaparatet fungerer som bare juling, så da må vel vannpumpen være bra?

Kjøpde helt ny termostat ja, og har akkurat kokt den og sett at den åpnet (det gjorde også den gammle).

Har luftet det jeg er kar om, stått i så bratt bakke at det var såvidt bilen sto på håndbrekket, og åpnet lufteskruen med varmeaparatet på full drus. Sto helt til det ikke kom bobler mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. hva med å flushe motoren? Kankje det er en del drit inn den.

Vet ikke på den motoren du har, men på m50 motrene er det bare og ta ut termostat, vannpumpe og en plugg u bunnen av motoren. Sette vannsalngen inni thermostat-hullet og skylle ut grundig motoren.

Hvis ikke dette heller hjelper, eller du er sikkert på at motoren er ren og fin inni.. da er jeg tom for tips akkurat nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis ikke motoren går varm når termostaten er ute. sjekk en gang til om du setter den rette veien. Er du sikker på at det er montert rett toppakning? Har vært borti at kjølekanalene/hullene ikke er like store slik at du får dårlig igjennomstrømmning :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis ikke du får på termostathuset så har du nok satt den riktig ja. men det virker som om du har dårlig igjennomstrømmning. spyl kjølesystemet skikkelig og sjekk vannpumpa en gang til (kan vær at skovlene er hele men at den er løsnet fra akselen slik at den ikke følger helt med) Håper for din del at det ikke er feil toppakkning ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg skiftet vannpumpen og renset kjølesystemet med radiatorrens..ingen forbedring!!!! :evil::evil:

Off...da kan det vel kun være toppakningen da? Synst det er litt rart, siden den ikke gikk seg varm når jeg tok ut termostaten, vist det var dårlig sirkulasjon i toppen skulle det vel vært det både med og uten termostat??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...