Gå til innhold

Chip til automatkasse


Dralle
 Share

Anbefalte innlegg

Ikke at jeg har så mye greie på det, men hva skal den chippen gjøre??

De kassene E36 har så er det mekanisk bestemt når den skal gire opp.

På Tiptronic kassene så kan man programere de om til og gire på et høyrer turtall hvis man øker turtallsperren.. Dette fortalte ESS meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm... jeg kan ikke påberope meg å ha stålpeiling jeg heller, men tror det skal være mulig å omprogrammere den kassa jeg har vertfall... hvordan det er med e36-kasser vet ikke jeg, men mekanisk bestemt når den skal gire? hm... sikker på det? det tror jeg faktisk ikke noe på... :?

ja meningen med chippen er at den skal gire på høyere turtall. I mitt tilfelle girer kassa rett etter 5000 (ca) i sport-mode... det er tidlig med tanke på at jeg har chippet ECU'en til motoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min girer bilen rett opp i mot 6000 i sport modus, og det skal jo ikke være store forskjellen mellom 745 kassa og 735 kassa.

Om du kan chippe den tviler jeg på. Etter slik jeg har forstått det styres mye av automaten av vakuum (kickdown). Hvordan den veit når den skal gire har jeg ikke peiling på, men jeg er 90% sikker på at automaten ikke har en egen hjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt søk på ZF sine hjemmesider sier noe om kassen. Den er egentlig hydraulisk styrt men kunne utstyres med elektrohydraulisk styring.

I utgangspunktet styres den av opnådd styretrykk inne i kassen, men med en elektrohydraulisk styringen kunne man oppnå andre skiftepunkter.

Høres ut som om det er noe BMW programerte i sin tid, skal du endre dette tror jeg du selv må kode et annet girprogram.

Søk litt rundt det var jo enormt med info om 4hp22 da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja da fant du jo ut av det selv, og med dagens dollarkurs var ikke det der så ille?

Humm, skal tro om denne passer alle 4HP22 kassene og om den evt passer på 4HP24 også, som vel er på de med litt mer motor, ville faktisk trodd at 735 hadde den siste, men dette vet dere langt bedre enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

står at de leverer både til 750 og 740 e32...

Jepp, men både 750 og 740 er vel utstyrt med den kraftigere 4HP24 vel??

ZF4HP22 har maks 340Nm inn på kassa mens ZF4HP24 har maks 450Nm jeg kjenner ikke tallene til BMW men at den hadde under 340Nm på en V12 kan da ikke stemme?

Syns egentlig 450Nm hørtes lite ut og jeg, MB hadde jo tross alt 580Nm av sin V12.

Ja når jeg tenker meg om så er vel 750 også en generasjon nyere BMW?

*Lete litt* Neida 750 hadde 4HP24.

Da er det vel trolig at det ikke går å bruke den chipen på en 4HP22, selv om kassene er veldig like....

Nei den figurerer ikke på 735i så da vil jeg tro den er designet for 750i.

Men på den annen side det er jo bare $199

Hvor mye moment klarer bilen din å trykke ut nå da?

kanskje du skulle kjøpe en 4HP24 i samme slengen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

750 kom allerede fra 1987 men 740 kom vel i 1992 mener jeg på...

de leveres forskjellig chip til 735 og 750 fra Dinan ser det ut til... skjønner ikke helt hva du mener

visst jeg ikke husker feil så har bilen min 315nm orginalt - men nå har jeg chip, effektanlegg og K&N-filter så nøyaktig vet jeg ikke, men tviler i på om det er over 340nm , så kassa holder nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

750 kom allerede fra 1987 men 740 kom vel i 1992 mener jeg på...

de leveres forskjellig chip til 735 og 750 fra Dinan ser det ut til... skjønner ikke helt hva du mener

visst jeg ikke husker feil så har bilen min 315nm orginalt - men nå har jeg chip, effektanlegg og K&N-filter så nøyaktig vet jeg ikke, men tviler i på om det er over 340nm , så kassa holder nok

Sikkert bare jeg som roter, så bare girkasse chip til 750 jeg, hehe.

Blir sikkert fint en kompis hadde en Audi med 4HP24 og den ble vist helt anderldes etter chipping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bilen din girer rett over 5000 r/m tror jeg ikke kickdown fungerer hos deg. Min 535 91 mod gikk til 6000 o/m før den girte, den var ikke chipet.

Få sjekket kickdown du så ordner det seg nok.

Kassen er elektronisk styrt, i alle fall på en del områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket mer nøyaktig nå! (er ikke så ofte jeg driver å trykker den slik - kjører fint jeg :wink: ) nøyaktig så girer den rundt 5300 uten å bruke kickdown og rundt 5600 ved å bruke kickdown (i sport mode)... men etter chipping av motorstyring er det mer å hente... jeg håper også å oppnå litt smoothere gearing med chip - i følge dinan skulle det bli det også...

får se hva det blir til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...