Gå til innhold

Spm. ang senking på 1991mod E36


ChrZZ
 Share

Anbefalte innlegg

Hmm... Har planer om senkesett på bilen, men siden jeg har en 1991mod, så er stabstagfestet feil for de fleste senkesett som blir produsert.

De få som lager, f.eks. Bilstein, koster jo flesk sammenliknet med f.eks. komplette sett fra Apex.

Og ja, jeg vet at Bilstein osv, er jo -selvsagt- bedre enn, men siden de koster en halv formue, så tror jeg ikke helt at det blir noe.

Så derfor har jeg tenkt til å oppgradere stab.stag og annet jeg trenger til en stab.stag nyere enn mai 1992.

Har funnet en M-tech stabstag ("Stab.stag fram E-36 4syl 10/91- m-sport fjæring (26mm)") til en grei pris, men vet ikke om denne passer *bolt on* på bilen min. Noen som vet?

Det andre jeg lurer på: hva annet trenger jeg for å oppgradere til å bruke senkesett laget til bilene med nyere stab.stag? Minnes nemlig at det ikke bare er stab.stag jeg trenger, men noen flere ymse deler.

Setter stor pris på respons fra evt folk som også har gjort dette her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vet ikke helt hvor stabilt det vil være å begynne å sveise osv. Har ikke akkurat mekkeplass, og derfor må leie hall. Høres ut som ting vil ta meget lengre tid da. Dessuten, så kjenner jeg ingen som kan sveise.

Men takker allikevel for respons! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke sikker på om jeg tenker på samme sak som dere her, men sjekk Schmiedmann.dk sine sider... På senkesettene på e36 fra 91 til 94 tror jeg, følger det med en "dibedutt" som visstnok skal ordne dette? Er ikke sikker på om det er dette du tenker på men sjakk det ut om det er dette du er på jakt etter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... fant det nu, men ser ut som at disse bare er på de justérbare settene til en liten formue.

Dessuten, så er AP konkurs, så Schmiedmann har ikke flere igjen, og får ikke tak i.

Jeg har selv ringt til Schmiedmann, og han sa rett og slett: "jeg har dessverre ingen senkesett til bilen din jeg gitt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel bare kjøpe den andre typen stab stag link som er festet til bærearmen istedenfor i demper. Del nr. 7 og 8 med tilbehør i online ETK. Da spiller det ingen rolle hva slags stab stag du har (før 92, etter 92 eller M-tech). Da kan du bruke post 92 demper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel bare kjøpe den andre typen stab stag link som er festet til bærearmen istedenfor i demper. Del nr. 7 og 8 med tilbehør i online ETK. Da spiller det ingen rolle hva slags stab stag du har (før 92, etter 92 eller M-tech). Da kan du bruke post 92 demper.

Tenker du på 7 og 8 på dette bildet? -->

http://www.realoem.com/bmw/diagrams/m/o/6.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... sier du det.. Interessant... MEGET interessant. Jeg har altså isåfall del nummer 6 på bildet da?

Du er garantert sikker på at dette vil gjøre susen? Er bare å kjøpe delene: 7,8,9,10,11 og 12, og jeg er i mål? Da skal det bare å være bolt-on nye dempere?

For... det som er litt rart, er jo at på alle steder, så står det "06/92" at demperne passer. 06/92 stemmer ikke overens med del 7 og 8 (10/91), men stemmer derimot overens med stab.stag (delenr: 31351091631) som er fra 06/92... :? Virker som at det ikke bare å endre på de feste (7 og 8) men også stab.stagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det slik som at du har del nr 6 ja, men du kan jo se etter på bilen for å være sikker.

Hvis du ser i ETK så vil du se at staget du har funnet (M-tech 10/91 til 316i/318i) har de korte linkene (7, 8 osv). Nr. 6 finnes ikke til 10/91. De korte linkene følger kanskje med staget, ellers kan du kjøpe dem utenom. Det er samme delenr på bærearmen til alle årsmodeller så da er det nok hull til å feste den korte linken i på din bil også. Men det kan du bare se etter for å være sikker.

Da trenger du ikke lenger en demper med feste for stab stag og bør kunne bruke den nye typen demper. Så vidt jeg vet er det bare stab stag festet som er forskjellen mellom gammel og ny demper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...

Det som er så merkelig... det er at alle steder, som sagt, hvor det selges dempere til bilen min, så stårr det da "06/1992-".

Disse festene du snakker om, er ifra "10/1991". Dvs, at bilen ble nok da utstyrt med disse festene fra og med da.

Men hvis man ser på når den *nye* stabstaget kom, så ser man at det var 06/1992

stab.jpg

Dvs, det virker da som at stabstaget også må skiftes ut, siden det er fra tiden stabstaget kom, og ikke feste kom at demperne er laget til.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...