Gå til innhold

Spm. ang senking på 1991mod E36


ChrZZ
 Share

Anbefalte innlegg

Nå kritiserer han vel bare fjærene, så nei, det henger ikke sammen med min opplevelse av 60/40-settet på 520'n min. Bilen er ikke akkurat myk, og jeg vet at både Ove Kvam og 'hja' fra naboforumet har kjørt MYE og RASKT på bane med sine hhv. E30 318is og E34 M5 3.8 med AP-fjærer (Bilstein-dempere på begge tror jeg). Selvfølgelig langt fra det beste man får, men ok for prisen er min mening. H&R og Eibach er i en helt annen prisklasse.

Demperne i AP-settene er nok derimot ikke så mye å skryte av. Jeg har tidligere forsvart hele settene, men ser nå at demperne mine nærmer seg utskiftningstid etter under et år på bilen (10-12.000km), og det er for dårlig. Men de fungerte fint så lenge de varte.

Ser forresten ut for at Weitec har temmelig bra utvalg til bilen din, ChrZZ. Nesten alt av variasjoner fra 30-50/0-50. Se http://www.weitec.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Litt OT, men jeg har bestilt sett med dempere og fjører til bilen min i dag!

Bilstein sprint og bilstein fjører...

Hvorfor kjører alle eibach, h&r fjører osv?

Er bilstein fjørene dårlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men jeg har bestilt sett med dempere og fjører til bilen min i dag!

Bilstein sprint og bilstein fjører...

Hvorfor kjører alle eibach, h&r fjører osv?

Er bilstein fjørene dårlige?

Setter en femmer på at det er H&R eller Eibach-fjærer du får. Bilstein er hovedsaklig en demperprodusent, så de produserer ikke fjærer selv.. bortsett fra at de leverer komplette coiloverkits, men hvor fjærene på de kommer fra vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk fant jeg akkurat ut at fjærene på coiloverkitene til Bilstein er fra H&R. Til de vanlige demperne de leverer anbefaler de både H&R og Eibach.

Hvorfor det står Bilstein på fjærene vet jeg ikke. Kan jo være f.eks. H&R allikevel. Både H&R og Eibach er navngitt på Bilsteins websider som anbefalte fjærer til Bilstein-demperne. Rart om de skulle gjøre det hvis de har begynt å produsere fjærer selv.. Se nr. 29 her: http://www2.bilstein.de/en/produkte/faq.php3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så forresten her ifra VIN-nummeret mitt:

Chassis number FB19132

Vehicle code CA31

Series E36

Model 318i ( 318i M40 )

Body type saloon

Catalog model ECE

Production date 1991 / 09

Engine M40

Transmission Manual

Steering Left

Catalyzer YES

Ut i fra ETK-en så er jeg ÉN F**** måned for tidlig i produksjonen for å ha ny type demper... Great..

Anywho.. skal høre litt rundt om faktisk noen fortsatt kan skaffe. Så på Weitec sine sider, at de fleste (alle?) demperne til bilen min, Gunnar, var bare teit senking. Dvs, 20/20, 40/40 osv osv. Ikke ulik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dette som var fra AP:

So,

than tell them, that they shall speak with Martin at Schmiedmann in

Danmark. He can get a complete system for your car from me.

Because i had an bankrupt with 'ap Sportfahrwerke' - the new brand

is named 'LOWTEC'. And Martin has an offer from 'LOWTEC'.

Look under www.lowtec.de and you will find the system for your car.

kind regards

Andreas Paas ( ap )

På nettstedet til www.lowtec.de så fant jeg dette:

lowtecpasser4xm.png

Ser ut som det passer da til min bil ja. :D

(Jeg sjeket med mitt VIN-nummer at bilen min ble laget 09/1991)

Menne... Gunnar... Er det ikke slik at det er livstidsgaranti på disse demperne? Hvis så, så vil vel man få nye dempere hvis dem er såpass på bærtur som du sier?

Jeg skal ringe til Schiedmann.no imorgen, og spørre om de kan skaffe lowtec. Ifølge han fra AP (står i quoten), så skal schmiedmann i Danmark ihvertfall føre disse senkesettene.

*håper på svar*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun fjærene det er livstidsgaranti på, og det hjelper jo forbanna lite når firmaet er konkurs, og fyren bare starter nye firmaer med nytt navn.. (som forøvrig var et tragisk navn.. lowtec?? måtte jo være en tysker.. ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... får sjå, får sjå da... :? Høres jo ut som demperne er rimelig dårlige da, når du opplever dette så fort..

Du kan jo sende en mail til han Andreas og spørre hvordan det blir da med reklamasjon:

Andreas Paas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men jeg har bestilt sett med dempere og fjører til bilen min i dag!

Bilstein sprint og bilstein fjører...

Hvorfor kjører alle eibach, h&r fjører osv?

Er bilstein fjørene dårlige?

Mine fjører er merka med både eibach og bilstein, men det er eibach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig i bilbransjen å dele en produksjon med ulikenavn.

Det er ikke slik at BMW produserer alle deler med BMW logo på selv, de kjøper nesten alt fra andre.

Et eksempel er altså knirkestag til stabstagene på en MB 210 her lages stagene av Lemförder, de selges av både Lemförder og FEBI og GKN, MB har tatt inn leveranser fra både Lemförder og FEBi som original del, da heter den bare delenummeret til MB.

Men både Lemförder og FEBI selger de samme stagene som OEM GKN gjør det samme, for GKN får de fra Lemförder, samme gjør FEBI.

Slik er det i bransjen, når Bilstein får fjærer levert av feks H&R bestiller de dem med sin logo og sine farger.

Men et spørsmål, hva koster et slikt AP sett? Med tanke på at det er så mye å spare lurer jeg veldig på det, for slik jeg ser det er ikke et H&R eller Eubach sett så dyrt det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen, Det er på en måte to prisklasser ute og går på slike sett, ihvertfall i BMW-verden. Bilstein + H&R/Eibach koster typisk rett under 8 lapper, mens Apex/AP/FK/m.fl. ligger på 3990,- og 4990,- uten rabatt (i tillegg finnes det en del fjærsett fra 990,- og oppover). Det er jo helt åpenbart en kvalitetsforskjell ute og går, men f.eks. for meg var det på en måte for å teste ut om man virkelig må drive å kjøpe Bilstein eller om andre ting duger på en gammel 520. Det hører også med til historien at jeg ville ha 60/40 senk for å få avstanden dekk-karosseri jevn i hjulbuene foran og bak, og det kunne ikke H&R/Eibach tilby i følge Auto-Trio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men jeg har bestilt sett med dempere og fjører til bilen min i dag!

Bilstein sprint og bilstein fjører...

Hvorfor kjører alle eibach, h&r fjører osv?

Er bilstein fjørene dårlige?

Mine fjører er merka med både eibach og bilstein, men det er eibach

Ok, da er det sikkert samme greiene jeg får, og det må jo være bra!

ChrZZ: Kan hende det var fordi de var så dyr jeg ikke kjøpte den gangen da :)

(Husker hvertfall at de kunne skaffe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...