Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har som sagt i tidligere tråd kjøpt meg en brukt 316i 89 modell med 318 motor fra 92. Når bilen står lenge på tomgang blir den fryktelig varm. Nåla viser noen mm fra rød. Når jeg begynner å kjøre synker den fort til litt under halvparten. Er det vifta som ikke går rundt når bilen står stille? Lett å fikse? Regner med at når man kjører så får radioator luftkjling fra luftmotstanden og at det er grunnen til at temperaturen synker?

FunkyMan

Skrevet

Sjekk også kjølesystemet ditt for lekasjer.

Luft i systemet er da en hyppig feil. Det gjenspeiler seg ofte i høy temperatur ved lave omdreininger.

Men som du sier, sjekk viskosekoplinga på kjølevifta!

Skrevet

vil tippe termostaten. eller kan jo være du har lite vann på? M40 motoren sluker vann! iallefall min.

kan være viften å. vis du klarer å nesten stoppe den. og svive den tilbake så er nok den gåen.

var iallefall slik med min!

Skrevet

Vil tro det er viskosekoblingen eller vannpumpen...

Er det plastskovel på vannpumpen sånn som det er på 320?

Disse pleier å ryke ofte

Skrevet

Luft i kjølesystemet? Åpner termostaten? Visst du har luft i systemet eller termostaten ikke åpner, så vil ikke viskosekoblinga virke. Luft ut systemet først, og fyll på ekspansjonstanken.

Skrevet

Har ikke spesielt mye kunnskap om det dere snakker om. :( Skal uansett bytte reg.reim og han som skal gjøre det for meg (har mekket en del bil, men er ikke utdannet mekaniker tror jeg) snakket om å bytte vannpumpe samtidig når man først skal bytte reg.reim. Skal ut å sjekke det med vifta etterpå. Den går i allefall rundt på tomgang, men vet ikke om jeg tør å prøve å stoppe den!? Kanskje den går i stykker da? Hvordan sjekker jeg om jeg har luft i systemet? Og hvorfor synker tempen så fort jeg kjører? Luftkjøling? Takker for alle svar! Noen som har greie på BMW som bor i nærheten av Krokstadelva/Nedre eiker som har lyst til å se på det eller? :)

Skrevet

BTW: Hva gjør egentlig vannpumpa? Pumper vannet rundt i radiatoren? Hvordan kan bilen kjøle seg ned uten vannpumpe? Kan noen forklare meg litt om dette? Er helt grønn, men har lyst til å lære! :) Hvis termostaten er ødelagt, så ville den ikke klart å styre tempen under kjøring? Når jeg kjører så ligger nåla litt under midten. Kl. 11 omtrent. Det var litt lite kjølevæske på foresten, men etter at jeg fylte den litt, så blir den fortsatt varm ved tomgang. Så lenge jeg slipper å stå i kø osv, så er det jo ikke noe problem, men jeg vil jo gjerne fikse det! Hva med til vinteren hvis jeg må la bilen bli varm først? Har ikke garasje, og hvis vinduene er isete må bilen stå litt på tomgang, eller er det ikke noe problem når det er så kaldt uansett ute?

Skrevet

Var nettopp ute å kikket på vifta. Jeg synes den gikk "sakte" rundt! Aner ikke hvor fort den skal gå rundt, men jeg syntes i allefall at den gikk sakte i forhold til hvor fort vifteremma gikk rundt. Kan prøve å filme litt med digitalkameraet mitt etterpå å poste linken til filmen. Har ikke prøvd å stoppe vifta da jeg ikke tør røre den... :oops:

Skrevet

Hmm...tror jeg skal ta turen ned til nærmeste huggeri å spørre etter ny vifte? Eller er den den vifteclutchen som må byttes? Selve vifta er jo hel, antar at det er en eller annen koblingssak som ikke gjør jobben sin. Dyrt å bytte? Klarer jeg det selv eller må han som skal bytte reg.reima gjøre det i samme slengen? Og hvor finner jeg denne delen?

Skrevet

Vifteclutchen eller viskosekoblingen som den heter, er selve "innmaten" i vifta.. Denne skal åpne og lukke seg, alt etter hvor mye kjøling motoren trenger. Kan sjekke om den funker ved å stikke en avis inni mens den står på tomgang, stopper den- er den sliten. Finner dem også på Gsbildeler.. Koster vel ca en høvding for en ny. Vanlig BMW problem.

Skrevet

Bør jeg bare bestille den eller vente til noen andre har kikka på det? Kjedlig å svi av 560 kr på en del hvis det ikke er den. Kan vel heller ikke være noe annet. Reima på vifta er grei og går mye raskere rundt enn selve vifta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...