cmito Skrevet Juni 12, 2006 Skrevet Juni 12, 2006 Heisann! Har veldig lyst til å kjøpe meg en e36 etter sommerferien.. Lurer på om det er noe jeg bør være veldig ekstra oppmerksom på? Egentlig er jeg ute etter en bil i 40tusens klassen, men kan vell gjerne strekke meg opp til 65max.. Har mest lyst på 2dørs, og helst en 320..IKKE 316 Har vært inne å kikket endel, og er jo endel som er fine, ikke kjørt så veldig langt, og heller ikke så galen pris..Men de er jo selfølgelig på motsatt side av lande.. Men så er det en kamerat av en kamerat av en kamerat, som skal selge en 318 som han har..For en ca 30k, kjørt ca 200 000.. Lurer på hvor mye kvalitet en e36 har på seg.. Er egentlig en ford-fan, men pga jeg er lei av store bilprosjekter (har en mondeo turbo som det ikke finnes en skrue, eller rust i) og at jeg vil ha en bil med bakhjulstrekk, så vurderer jeg sterkt å velge Bmw siden jeg har alltid hatt et bra inntrykk av de.. Det jeg egentlig lurer på er om hvordan er egentlig kvaliteten på en e36? Noen motorer som er dårligere enn andre? Noen kjente feil? Hvordan er de å skru på? (Har en god del erfaring) Er deler til en Bmw så dyre som folk skal ha de til? Hvor sprek er en 318, noen som har sammenlignet med ettellerannet? Og hvor mye må gjøres for å bygge om ifra 1.8 til toliter? Ble litt mange spørsmål og sånt.. men håper vertfall på å få seriøse svar MVH Eirik
bimmerdude Skrevet Juni 12, 2006 Skrevet Juni 12, 2006 Heisann!Har vært inne å kikket endel, og er jo endel som er fine, ikke kjørt så veldig langt, og heller ikke så galen pris..Men de er jo selfølgelig på motsatt side av lande.. KM-standen er manipulert på veldig mange av disse bilene. Det jeg egentlig lurer på er om hvordan er egentlig kvaliteten på en e36? Noen motorer som er dårligere enn andre? Ja det er det. M40 motoren var en stor tabbe for BMW. Er visst noe feilkonstruksjon på den så kamakslene blir veldig fort utslitt, og registerreima blir også fort slitt. Sitter i 316 og 318 til og med 9 mnd 1993 hvis jeg husker riktig. Men de selges billig og kan man skifte kamaksel så er det ikke så stort problem. Noen kjente feil? Hvordan er de å skru på? (Har en god del erfaring) Er deler til en Bmw så dyre som folk skal ha de til? Kjente feil: Kjølesytemet til 6'erne har endel svakheter. Vannpumpe, radiator, termostat, vifte og termostatlokk. Men skiftes disse så er problemet borte. Ellers utrolig slitesterke motorer. Holder evig med litt vedlikehold. Kuleleddene på bærearmene foran blir fort slitt. Kvaliteten ble bedre og bedre etter årene. Litt mange barnesykdommer på tidlige modeller som f eks vinduer som faller ned i døra og dårlig takluke mekanisme. Moddelene etter 1994-1995 har veldig bra kvalitet. BMW er veldig lette å skru på. Er konstruert for lett og raskt vedlikehold. Deler til BMW er visst på under gjennomsnittet. På samme nivå som Ford omtrent. Men bildeler er alltid dyre i Norge uansett merke. Hvor sprek er en 318, noen som har sammenlignet med ettellerannet? Og hvor mye må gjøres for å bygge om ifra 1.8 til toliter? 0-100 på 11,3 og 198 i toppfart er vel ikke så værst? Veldig lav luftmotstand på E36 derfor høy toppfart. Kanskje ikke verdens raskeste bil men kjøreegenskapene er i verdensklasse. Mer balansert og god bil å kjøre skal man lete lenge etter. Komfortabel og sportslig på en gang. Er ikke noe problem å oppgradere til 6,er. Alt er plug and play.
cmito Skrevet Juni 13, 2006 Forfatter Skrevet Juni 13, 2006 Okey, takk for seriøst svar Men hvor mye er det som må oppgraderes av bremser og understell hvis man skal bytte motorbytte til toliter?
Stani Skrevet Juni 13, 2006 Skrevet Juni 13, 2006 Vell jeg har hatt 318i og det jeg kan si er at jeg elsker bilen min. har hatt en del problemer som hull i radiator, dynamo som lader dårlig og nå har jeg jordfeil over heile bilen pga fukt... nå har vell egentlig jeg ikke forventa noe annet, som jeg kjører. skulle nesten hvert fengsla bmw er en fin bil som er tørst samma hvor du kjører. men jeg tror nesten det er verdt det... Du lurer på hvor sprek den er? ja. jeg kjører ræva av brosjan som kjører a4 syns den går godt jeg. ikke fått mer en 180 på den jeg da menne
Mr_Sunde Skrevet Juni 13, 2006 Skrevet Juni 13, 2006 Okey, takk for seriøst svar Men hvor mye er det som må oppgraderes av bremser og understell hvis man skal bytte motorbytte til toliter? Skal til med motorbytte på min 318 og det jeg har funnet ut foreløpig er: Bremser foran må oppgraderes til ventilerte skiver Bremser bak må oppgraderes til skiver. Stabstag foran må byttes. Fjører må byttes, muligens dempere/fjørbein. Girkasse må byttes(Tror jeg). Mellomaksling er jeg ikke sikker på enda. Er ikke samme radiator på 318 og 320, men kan muligens brukes.(Er ikke sikker på forskjellen annet enn delenummer) Det er samme diff, travers, bærearmer og nav på 318 og 320(Bortsett fra bakre bærearmer som må byttes for å få skivebremser bak) Dette er det jeg har funnet ut. Viss det ikke skal godkjennes så trenger du ikke å bytte alt dette, men det er jo en fordel med gode bremser på større motor. Stabstag må byttes uansett når du skal bytte fra 4 sylindret til 6 sylindret motor. Har ingen aning om girkassen passer fra en 318. Skal det godkjennes så er det en fordel å sende ombyggingssøknad på forhånd til biltilsynet.
cmito Skrevet Juni 13, 2006 Forfatter Skrevet Juni 13, 2006 Hvordan er Bmw på å gi ut godkjennelsespapirer?
Mr_Sunde Skrevet Juni 13, 2006 Skrevet Juni 13, 2006 Ikke så veldig greie på det området. Har lest her på forumet at det var mer eller mindre slutt på dette i 1995. Har tenkt å skrive en søknad om ombygging før jeg begynner på mitt prosjekt. Kommer til å legge ved en liste over forskjeller i bremser, hjuloppheng og fjæring som jeg skal sende til biltilsynet. Vil nok vente på svar derfra før jeg gjør noe.
hartvix Skrevet Juli 14, 2006 Skrevet Juli 14, 2006 bmw er en fin bil som er tørst samma hvor du kjører. men jeg tror nesten det er verdt det... Er absolutt ikke enig i at 318i er tørst. Har hatt en 91 mod 318iA i et halvt år nå (min første BMW ). På langkjøring bruker den 0,8 l, med ganske mye oppakning. Mener forresten jeg leste et sted at 320i bruker ca. 0,95, mens 318iS bruker 0,8 - og de har omtrent samme akselerasjonstid fra 0-100. Så om du tenker økonomisk men alikevel vil ha litt power vil jeg anbefale å sjekke ut 318iS. iS-en har IKKE motorfeilen som finnes i 316-318 fra 91-93. Må ellers si at jeg er utrolig fornøyd med bilen. Oser kvalitet selvom jeg bare gav 32 000 kr for den.
Christopher Skrevet Juli 14, 2006 Skrevet Juli 14, 2006 Har selv 1996 Bmw 318i og er fantastisk fornøyd Anbefaler! Er en del knirking i interiør og selfølgelig rust i hjulbuen og under dører , men ellers har ikke jeg merket noen "irriterende feil" Synst også den går bra. Større motor = miste lapp
Fredrik Skrevet Juli 14, 2006 Skrevet Juli 14, 2006 Har selv 1996 Bmw 318i og er fantastisk fornøyd Anbefaler! Er en del knirking i interiør og selfølgelig rust i hjulbuen og under dører , men ellers har ikke jeg merket noen "irriterende feil" Synst også den går bra. Større motor = miste lapp E36 318i er et utmerket kompromis... og vedr. E36 generelt kan man også kikke litt her...
g4ndersen Skrevet Juli 14, 2006 Skrevet Juli 14, 2006 Har veldig lyst til å kjøpe meg en e36 etter sommerferien.. Lurer på om det er noe jeg bør være veldig ekstra oppmerksom på? Hvis du kjøper 320 bør du sjekke under batteriet på høyresiden av bagasjerommet. Ruster veldig fort der. Sjekk også nederst på dørene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå