gematu Skrevet Juni 13, 2006 Share Skrevet Juni 13, 2006 Er det mulig å få sår hals og bli forkjølet av å ha klimaanlegget stående på 16 grader hele tiden? Nå som det er så varmt ute er det digg med kald bil. Men jeg sliter med halsen. Lurte på om det kunne komme av klimanlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet Juni 13, 2006 Share Skrevet Juni 13, 2006 Jepp. Det er riktig. Men det er ikke den ene temperaturen som gjør det, men den stadige skiftende temperaturen som kroppen din utsettes for når du går ut og inn av bilen. Jeg skrur sjelden temperaturen under 20 grader. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gematu Skrevet Juni 13, 2006 Forfatter Share Skrevet Juni 13, 2006 ok. Så viss jeg legger temperaturen på 20-21 grader så mener du at det går bra? Merkeligt at vi blir syke av temperaturforskjeller egentlig. Er en rar kropp vi har Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet Juni 13, 2006 Share Skrevet Juni 13, 2006 Jeg sliter velidig med dette selv, og har aldri på aircondition`n på lavere enn 20 grader. Jeg har aircondition der jeg jobber og i tillegg til ett fryserrom på -20 grader og ett kjølerom på 3 grader, så er jeg sikret forkjølelse hele sommeren... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet Juni 13, 2006 Share Skrevet Juni 13, 2006 ok. Så viss jeg legger temperaturen på 20-21 grader så mener du at det går bra? Ingen er vi like, så hva som hjelper for deg, kan jeg ikke uttale meg om. Sår hals kan også komme av den tørre luften som air condition-anlegget gir. All fuktighet er jo trukket ut av luften - den drypper jo ned på asfalten under bilen, som du sikkert har sett. En relativ fuktighet på under 20% sies å kan være skadelig. På kalde vinterdager får vi tørre lepper, tørr hals men ikke forkjølelse. Fordi vi vet å kle oss. En varm sommerdag med shorts og t-skjorte kaster vi oss inn i bilen og utsetter oss for samme klima. Sett en temperaturføler foran luftspjellet på dashbordet, så vil du se at temperaturen på luften ikke er 16 grader, som innstillingen sier, men 4-5 grader. Sitter man i shorts i en slik trekk, blir man forkjølet. Men det er forbasket godt da... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet Juni 13, 2006 Share Skrevet Juni 13, 2006 Jeg sliter velidig med dette selv, og har aldri på aircondition`n på lavere enn 20 grader. Jeg har aircondition der jeg jobber og i tillegg til ett fryserrom på -20 grader og ett kjølerom på 3 grader, så er jeg sikret forkjølelse hele sommeren... Jeg jobba på smelteverk i 3 år, og opplevde ekstreme temperaturer på samme måte. Fra å jobbe med strålevarme fra smelteovnene så sterke at klærne laget brannmerker om jeg ikke passet på, til å måtte gå gjennom en vinternatt på 20 minus for å hente reservedel, og inn ved ovnen igjen. Blir man forkjølet av sånt? Ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bunny Skrevet Juni 13, 2006 Share Skrevet Juni 13, 2006 Jeg kjører klimaanlegget på 20-22 grader på varme dager. Da er det behagelig i bilen, samt at temperaturforskjellen inne/ute ikke blir for stor. Kjører jeg kaldere luft kommer snørra nesten umiddelbart. Men folk er nok forskjellige, så du får prøve deg frem Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Diesel Skrevet Juni 13, 2006 Share Skrevet Juni 13, 2006 Utsetter meg ikke for temp under 20 grader på klimaen jeg heller. Men kjenner stor forskjell når man går ut av bilen og det er 28 ute. (Men du store verden hvor sjelden det er så varmt i dette landet ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stjernstedt Skrevet Juni 13, 2006 Share Skrevet Juni 13, 2006 Jeg ble forkjølet ifjor sommer pga klimaanlegget mitt, hadde på 17grader, det var rundt 25grader ute. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Juni 13, 2006 Share Skrevet Juni 13, 2006 godt jeg ikke har AC hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eriklepe Skrevet Juni 13, 2006 Share Skrevet Juni 13, 2006 har vært forkjølet i sammenhengende to uker til nå, banna dritt. dett i desen også. Har stort sett kjørt med toppen av Bruker igrunn kun air con når det er doggy i bilene. Ikke mange dagene her til lands man trenger den.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Magnus Skrevet Juni 13, 2006 Share Skrevet Juni 13, 2006 Har samme erfaring fra hotellrommet i Syden. Noe forbanna drit. Nå bruker jeg det nesten aldri lenger. Om jeg bruker det er det med minimal kjøling, kun for å svale rommet litt ned. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 13, 2006 Share Skrevet Juni 13, 2006 Mitt klimaanlegg er alltid på, men... når temperaturen stiger ute justerer jeg ditto temperaturen inne i bilen... dvs. aldri mer enn 7-8 grader forskjell utenfor og inne i bilen. Normalt står klimanlegget på 21 grader, men hvis temperaturen ute f.eks er 30 grader... justerer jeg temperaturen inne i bilen til 23 grader... tro meg de 7 gradene kaldere gjør det komfortabelt nok. Kald og varmluftblandingen står alltid på 50/50... dvs. i midten. Jeg har faktisk aldri vært forkjølet pga. klimaanlegget i bilen eller tilsvarende... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
compact Skrevet Juni 13, 2006 Share Skrevet Juni 13, 2006 hehe, litt rart at alle blir forkjøla på sommern Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hannepanne Skrevet Juni 15, 2006 Share Skrevet Juni 15, 2006 Var forkjøla hele fjor sommer pga AC`en... Tok en stund før jeg fant ut hvorfor he he Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå