Gå til innhold

Forkjølet av Klimaanlegg

gematu
 Share

Anbefalte innlegg

Er det mulig å få sår hals og bli forkjølet av å ha klimaanlegget stående på 16 grader hele tiden? Nå som det er så varmt ute er det digg med kald bil. Men jeg sliter med halsen. Lurte på om det kunne komme av klimanlegget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Det er riktig. Men det er ikke den ene temperaturen som gjør det, men den stadige skiftende temperaturen som kroppen din utsettes for når du går ut og inn av bilen. Jeg skrur sjelden temperaturen under 20 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter velidig med dette selv, og har aldri på aircondition`n på lavere enn 20 grader. Jeg har aircondition der jeg jobber og i tillegg til ett fryserrom på -20 grader og ett kjølerom på 3 grader, så er jeg sikret forkjølelse hele sommeren... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. Så viss jeg legger temperaturen på 20-21 grader så mener du at det går bra?

Ingen er vi like, så hva som hjelper for deg, kan jeg ikke uttale meg om. :) Sår hals kan også komme av den tørre luften som air condition-anlegget gir. All fuktighet er jo trukket ut av luften - den drypper jo ned på asfalten under bilen, som du sikkert har sett. ;) En relativ fuktighet på under 20% sies å kan være skadelig. På kalde vinterdager får vi tørre lepper, tørr hals men ikke forkjølelse. Fordi vi vet å kle oss. En varm sommerdag med shorts og t-skjorte kaster vi oss inn i bilen og utsetter oss for samme klima. Sett en temperaturføler foran luftspjellet på dashbordet, så vil du se at temperaturen på luften ikke er 16 grader, som innstillingen sier, men 4-5 grader. Sitter man i shorts i en slik trekk, blir man forkjølet. ;) Men det er forbasket godt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter velidig med dette selv, og har aldri på aircondition`n på lavere enn 20 grader. Jeg har aircondition der jeg jobber og i tillegg til ett fryserrom på -20 grader og ett kjølerom på 3 grader, så er jeg sikret forkjølelse hele sommeren... :roll:

Jeg jobba på smelteverk i 3 år, og opplevde ekstreme temperaturer på samme måte. Fra å jobbe med strålevarme fra smelteovnene så sterke at klærne laget brannmerker om jeg ikke passet på, til å måtte gå gjennom en vinternatt på 20 minus for å hente reservedel, og inn ved ovnen igjen. Blir man forkjølet av sånt? Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører klimaanlegget på 20-22 grader på varme dager. Da er det behagelig i bilen, samt at temperaturforskjellen inne/ute ikke blir for stor. Kjører jeg kaldere luft kommer snørra nesten umiddelbart.;)

Men folk er nok forskjellige, så du får prøve deg frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt klimaanlegg er alltid på, men... når temperaturen stiger ute justerer jeg ditto temperaturen inne i bilen... dvs. aldri mer enn 7-8 grader forskjell utenfor og inne i bilen. Normalt står klimanlegget på 21 grader, men hvis temperaturen ute f.eks er 30 grader... justerer jeg temperaturen inne i bilen til 23 grader... tro meg de 7 gradene kaldere gjør det komfortabelt nok. Kald og varmluftblandingen står alltid på 50/50... dvs. i midten. Jeg har faktisk aldri vært forkjølet pga. klimaanlegget i bilen eller tilsvarende... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...