Gå til innhold

bygging av basskasse


Anbefalte innlegg

Kanonbra!

Er det noen som har et tips om det er nødvendig med en eller annen form for dempning på baffelen, og da mener jeg ikke for "syns" skyld.

Høyttaleren må jo bruke opp det meste av plassen.

Noe mykt, ex høyttalerstoff fra Biltema?

Alcantara er jo ett stoff som ofte er brukt på dyrere hjemme høytalere.

Men om det er brukt fordi det er noe bedre enn høytaler stoff fra biltema er vel noe annet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, jeg tor nok at vi ofte blir lurt til å handle mer enn vi trenger.

Kan det hende, siden baffelen er så liten og at den er felt inn i "setet" at man heller bør tenke på utseende?

For eksempel trekke baffelen med skai eller stoff, eller noen annet som passer interiøret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere kan ihvertfall dette, hehe:D

takk for hjelp så langt=)

Det var en fin guide til å lage basskasse også, takk runegro;D

begynner å få følelsen av at jeg må bruke et ganske lite element=(

men la oss si at jeg bruker et 8" element til den lille kassa mi, vil lyden da bli helt ødelagt fordi den ikke får nok liter luft bak seg, eller blir det fremdeles bedre enn med et 6" element?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her strides nok de lærde.

I og for seg er ikke diameteren på høyttaleren et mål på hvor god den er. Beklager, men det er nok slik det er. En høyttaler er avhengig av å få satt luften i svigninger. Dette gjøres ved hjelp av en magnetisk spole og ikke minst høyttalerelementets egenskap til å forplante disse vibrasjonene. Høyttaleren er "festet" to steder, i spolen og i "ytterkantene". Hele prinsippet for en dynamisk høyttaler går ut på å la den frie delen av høytaleren svinge så naturtro som mulig i følge de påførte elektriske impulsene. La meg ta et eksempel; Dersom du tar en brødkniv og legger den flatt på et bord, kan du få den til å vibrere, men trekker du den inn vil lyden endres. Hadde du satt en strikk i enden av høyttaleren ville du fått en annen lyd. Og her ligger noe av problemet. Ikke bare er spoens reaksjon vesentlig, men det er også opphenget.

En høyttaler med 8" diameter som er stivt opphevg vil lyde anderledes enn en 8" med mykt oppheng.

Beklager at jeg ikke kan gi deg et mer konkret svar enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager

Hadde du satt en strikk i enden av høyttaleren ville du fått en annen lyd.

Jeg mente selvfølgelig ikke høyttaler , men kniv.

Men i kort vil en høyttaler med større diameter ikke være så avhengig av opphenget. Om den er bedre er et helt annet spørsmål.

Igjen, beklager at jeg ikke kan gi deg et mer presist svar, det som er min erfaring er at man må lytte seg fram, og noen ganger koster det en del kroner.

For å si det litt enklere; det er få fagbøker om høyttalere, både i stua og i bil. De få som er, ja de er høyst omtrentlige. En bil er ikke en bil, de fleste biler, selv om de er av samme merke er forskjellige. Min 520 er kanskje ikke skrudd sammen på samme måte (lydmessig) som naboens. Min "skramler" i bagsjelokket og kan derav gi reonans (uønskede svinginger) mens naboens er ok i så henseende. Ikke helt enkelt å gi deg et direkte svar, så mitt råd er å prøve deg fram, selvfølgelig innenfor rimelighetene grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh, ok,

da er det vel en ting til jeg lurer på:

Hva slags kvaliteter må jeg se etter i høyttaleren?

det gis lite til nesten ingen info i det hele tatt om elementet.(ihvertfall på internett)

hvor mye db, frekvens område, osv, hva ser jeg etter for å få den bra lyden og dunk? (jeg hører mye på techno og trance)

evt noen anbefalninger om hvor jeg bør titte?:D

takk ihvertfall;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh, ok,

da er det vel en ting til jeg lurer på:

Hva slags kvaliteter må jeg se etter i høyttaleren?

det gis lite til nesten ingen info i det hele tatt om elementet.(ihvertfall på internett)

hvor mye db, frekvens område, osv, hva ser jeg etter for å få den bra lyden og dunk? (jeg hører mye på techno og trance)

evt noen anbefalninger om hvor jeg bør titte?:D

takk ihvertfall;D

Meste parten av det du snakker om her forandrer seg etter kassen.

Synes du skal fortsette på den tanken du hadde med Kicker 8". Er nok det elementet som gir deg mest lyd for plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er nesten dum, men hva slags lyd er du ute etter?

Arve Tellefsen? Tina Turner? Dum Dum Boys? Carola?

Ikke for å være nysjerrig, men har ikke dette noe med saken å gjøre?

Bare et lite enkelt spørsmål.

Skrev du til meg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nautilus

Nei, du har rett. Jeg, i min enfoldighet har nok atter en gang uttrykt meg feilaktig. Håper at du i så fall tilgir meg.

Var ikke ment som noe galt. Jeg bare lurte på om det var ett spørsmål til noe jeg hadde skrevet i løpet av tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...