Gå til innhold

bygging av basskasse


Anbefalte innlegg

morn, da er jeg tilbake med nok et dumt spørsmål...

Jeg skulle ha bygget en basskasse, riktignok ikke en stor basskasse, men en som gjerne dunker litt.

Som noen av dere vet har jeg ganske begrenset plass og mulighet i bilen min så jeg har ebstemt meg for at kassa må inn i skiposerommet.

målene til skiposerommet er ganske enkelt 22cm x 22cm x 22cm mer eller mindre nøyaktig, noe som tilsvarer ca 10,6 Liters plass å jobbe på, hvis ikek jeg tar helt feil.

http://www.bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=727

og

http://www.bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=1604

er vel de elementene jeg er interessert i.

Da kommer spørsmålene mine: Er det i det hele tatt noen vits for meg å bygge en kasse på denne plassen? Hva vil dere anbefale av 8" eller 10"?

og hvilket av disse elementene? Skal jeg bygge subern mot kupeen eller mot bagasjerommet for best dunk og lyd? (kanskje litt dumt det siste)

på forhånd takk=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med lukket kasse skal du vel ha ca 20 liters kasse til 10" basser, litt avhengig av type element... så hvis du har 10 liter plass er det alt for lite til en 10" ihvertfall..men men, du får bare prøve og se om det går. eneste mulighet. og angående valg av størrelse på element, så kan du jo si at mindre bass du velger jo mer responsiv og kjapp er basser'n, og større du velger jo treigere er den, men du får mer bass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo lage kassen sann at den passer inn i skipose hullet. Og ha resten av den i bagasjen. Ser du har tittet på ganske bøse elementer. Har en Jlaudio 10w7 til salges. Den koster veil 6400kr Selger dette for 3500kr om det skulle være av intresse. Det trenger en lukket kasse på 36liter.

http://mobile.jlaudio.com/products_subs.php?series_id=5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Bare en tanke, ta en titt på http://www.home.no/kjellalme/baf.html.

Her blir det hevdet at man ikke alltid trenger et kabinett.

Så min tankerekke er som følger:

Hva med å montere en sub i en tykk plate, eksempelvis i skiposehullet (om det er det eneste stedet du har mulighet til) og prøve ut prinsippet? Hvordan du skal få det til vet jeg ikke, men det må i alle fall være noe å feste baffelen på. Et kabinett vil stive opp baffelen (frontplaten) og det er jo alltid en fordel.

Er selvfølgelig klar over at man har langt mer kontroll med et kabinett, og at høyttaleren er sårbar fra bagasjerommet, men det kan man kanskje forhindre med en tykk perforet plate eller lignende, men har ingen erfaring med dette.

Dersom dette slår til har du jo en baffelplate (baksetet) som lyden ikke kan komme rundt og du har et langt større volum (bagasjerommet).

Da får du muligens to i en, du kan eksempelvis bruke en av de elementene Nautilus anbefaler, virker det så er det greit, virker det ikke kan du bygge et kabinett.

Så til et annet spørsmål: Vende høyttalere inn eller ut. På mitt hjemmeanlegg har jeg gjort begge deler. Jeg har en avlang subkasse på ca 60 liter og inni har jeg to like subber nede i søylen. Disse to er montert front mot front. En er aktiv og en er passiv og det er bare et refleksrør som gir lydinnpulsene ut. Min erfaring er at dette fungerer godt, men det er kanskje mer effekivt i ditt tilfelle, grunnet plassmangel, å vende den ene subben utover.

Uansett: Lykke til

Runegro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen, titta litt på baffel greia og fant ut at bredden på plata måtte være 3 ganger bredden på høyttalern... og det fungerer ikke helt der den skal være hos meg=(

så nautilus, da ser det ut som jeg får gå ned til 8" istedefor da, har du noe å anbefale i den størrelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, har hørt mye bra om det ja;)

så da står jo valget mellom en liten aktiv subb (selv om foretningene sliter litt med å legge ut spesifikasjoner på mål) og en hjemmebygd lukka kasse.

er det nødvendig at elementet plasseres på langsiden av den lukka kassa eller er det fritt fram til å plassere den på kortsiden også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke rare plassen du har å bruke da. Men du kunne jo laget en kasse ala denne. Fordi 10" liters kasse blir det leit å finne ett element som vil like. Baffel løsningen har jeg ikke testet selv. Men TROR ikke det kommer til å funke så veldig bra i bilen. Siden du vil få en kasse bak den (bagasjen) grunnnen til at det funker hjemme er jo fordi den står i samme "luften". Og siden du har cab vil jeg tro det er enda vanskligere å få til.

kasse.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Satt å tenkte litt på bygging av denne kassen din og fant en side på nettet som kanskje kan være av interesse.http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=68905

Det jeg går ut i fra er at du bygger den i MDF, det vanligvis mest brukt og linken forklarer noenlunde hvorfor. Ved siden av dette er påstår linken at den er et kurs i subkasse-guide.

Det som imidlertid er viktig er at du bygger en kasse som ikke gir ressonans og som er stiv. Nautilus sitt forslag dekker begge disse kravene. Den har få rettvinklede sider (demper stående bølger) og gir god stivhet ("trekanter").

Det jeg ikke kan svare på er hvordan og eventuelt hvor mye dempemateriale man bør bruke på en slik kasse. Da tenker jeg både innvendig og på baffelen. Kanskje noen har erfaringer på dette området?

Runegro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil jo si at den kassen er over snittet laget. Det kan jeg og si siden Stian (BimmerZ1) som har laget guiden er over snittet intressert. Grunnen til at jeg vet det er at han er en kamerat av meg. ;)

Luftig med dempevatt vil jeg si passer ganske bra. Skulle du bare ha plass til en liten kasse. kan du kompansere med mere dempevatt. Men det tilsvarer ikke mye rundt 10% + av volumet. Trådstarter kan uansett ikke forvente seg veeelig mye. Siden han har en cab. Men lyd vil han selvfølgelig få. Men bør ikke legge sjelen i ett kassebygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanonbra!

Er det noen som har et tips om det er nødvendig med en eller annen form for dempning på baffelen, og da mener jeg ikke for "syns" skyld.

Høyttaleren må jo bruke opp det meste av plassen.

Noe mykt, ex høyttalerstoff fra Biltema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...