Gå til innhold

E36 Breitbau II/M-tech *Solgt* Takk til dere alle!


BreitBau
 Share

Anbefalte innlegg

hehe... kan nok skaffe deg en grei pris gjennom luftwaffel :-P hehe... sånn som kevin fikk :-P men ja, tror no jeg skal ha litt tykkere olje (den er jo uansett "tynn" når det er over 0 grader) men tjukke oljer har en tendens til å fryse når det blir kaldt... men på en sommerbil er 10w mer en tynt nok, og speielt hvis den bruker litt 8) hehe... slik som om at kevin sin tikker, er nok bare et teng på at han bør skifte igjen snart, da han sikkert ikke har fått ut all dritten, elelr at olja faktisk er litt tynn så lenge det ikke er blitt godt å varmt enda...

men tipsene er jo tynn olje på vinter, tjukk olje på sommeren...

Hva slags olje er det han skaffer da?

Ja, bilen er jo bare en sommerbil, så da kan jeg liksegodt kjøre på en bra sommerolje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja det er helt riktig det.. Jeg visste meget godt at jeg ikke trengte 5w, selv om det hender jeg starter bilen om vinteren.. Starter den faktisk ganske ofte om vinteren, ca 1 gang i mnd..

Jeg valgte 5w-50 rett og slett fordi jeg alltid har likt og hørt mye godt om Mobil1. Og da var det lett å gå for Rally Formula..

Mobil 1 5W-50 er den mest avanserte syntetiske motoroljen som er laget for å gi det ypperste i slitasjebeskyttelse med en jevn og pen gange hver eneste gang. Mobil 1 5W-50 Rally Formula overskrider kravene i standardene fra ledende bilfabrikker og industri, og som kreves for bensin- og dieselmotorer. Mobil 1 5W-50 er spesielt godt egnet for høye hastigheter og for de krevende driftsforholdene som knyttes til start/stopp kjøring

Er fornøyd jeg altså ;) Og tror ikke forskjellene blir store til 10w-60 likevel. Om ikke Mobil1 oljen greier å opprettholde smøringa på banekjøring, tror jeg ikke det er så sykt mye forskjell mot en 10w-60 olje ;) Jeg ville tatt det der jeg fikk best pris vegard :lol:

Det med oppstart er veldig merkelig.. Jeg kjørte jo på Magnatec 0w-30 før, og den tikket da kun 2-3 sekunder ved oppstart. Vegard har vel brukt samme oljen, og opplever vel også det samme? Det jeg da syns er rart er hvorfor 5w oljen til Mobil1 tikker så mye lengre? Kan det virkelig være fordi det er noe i den "magnet-teknologien" som er i Castrol oljen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde like mye tikking etter banekjøring med castrol sin 10w-60 som mobil1 sin 5w-50. Nå har jeg også opplevd tikking det første sekundet etter oppstart hvis den har stått en stund - det skjedde aldri med mobil1. Dog hjalp det brutalt på tikkingen etter banekjøring og ta hele nedkjølingsrunden på 2. gir, dvs høyt turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi du budre nok ha mellombyttet oljen din! ;-)

får å være sikker på at du hadde fått ut all dritten... kan vedde på at den er litt skitten, sikkert derfor den tikker litt...

tullball.. Skjønner ikke det derre oljehysteriet med innvendig motorrens i 4-5 omganger o.l. som dere preiker om hele tiden.. Det er IKKE bra for motoren!.. De avleiringene du har i oljekanalene er IKKE noe du vil løse opp å spytte ut i en tynnere oljekanal så den tetter seg og du får skjærings på motoren.. Dessuten er det snakk om her, at vi bruker høykvalitets oljer, ment for å vare MINST 20 000 km, under start-stopp forhold i lave minusgrader der motoren ikke går mer enn bittelitt varm flere uker i strekk.. Dessuten, er det absolutt ingen av dere, som i henhold til det dere skriver NOENGANG kommer til å bruke motoren så hardt at det blir en nødvendighet.. Har du derimot lagt merke til at de som faktisk driver med banekjøring er de som snakker minst om innvendig rensing og oljeskift o.l.? Neei.. Motorene er bygd for å tåle vannvittig mye mer.. Og det er de innvendige delene man må skifte om man er livende redd for skjærings..

Forøvrig så er Castrol Magnatecen 7000 km gammel.. Og jeg vet ikke om du husker hva jeg gjorde med motoren før det? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde like mye tikking etter banekjøring med castrol sin 10w-60 som mobil1 sin 5w-50. Nå har jeg også opplevd tikking det første sekundet etter oppstart hvis den har stått en stund - det skjedde aldri med mobil1. Dog hjalp det brutalt på tikkingen etter banekjøring og ta hele nedkjølingsrunden på 2. gir, dvs høyt turtall.

Jeg mistenker heller at det er slitte ventilløftere enn dårlig olje pga tikkingen.. Forøvrig er det kun etter oppstart og helt til jeg kjører litt trykk på motoren eller til den har gått seg varm.. Og den er betydelig mye roligere etter at driftstemp er nådd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Castrol Edge Sport 0w40 jeg, men som sagt tikker den bare i 3sek etter oppstart så er det ganske stille.

Ja, blir vel sikkert til at jeg tar der jeg får best pris..

Men må kjappe meg å få tak i, for trenger den i løpet av neste uka..

Haha, aldri slå den av:p Eller hva med å lage til oppvarming på olja, så den alltid holder drif ts temp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oljevarmer da tenker du`?

Hvorfor så stress?

Hehe, ja;) Neida, bilen overlever vel litt oppstarts tikking...

Fordi jeg er bare hjemme denne uka, også reiser jeg ut igjen! Og når jeg kommer hjem da, så må jeg bare reise rett på rudskogen..

Så må skifte olje, bremseveske og det som trengs denne uka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi du budre nok ha mellombyttet oljen din! ;-)

får å være sikker på at du hadde fått ut all dritten... kan vedde på at den er litt skitten, sikkert derfor den tikker litt...

tullball.. Skjønner ikke det derre oljehysteriet med innvendig motorrens i 4-5 omganger o.l. som dere preiker om hele tiden.. Det er IKKE bra for motoren!.. De avleiringene du har i oljekanalene er IKKE noe du vil løse opp å spytte ut i en tynnere oljekanal så den tetter seg og du får skjærings på motoren.. Dessuten er det snakk om her, at vi bruker høykvalitets oljer, ment for å vare MINST 20 000 km, under start-stopp forhold i lave minusgrader der motoren ikke går mer enn bittelitt varm flere uker i strekk.. Dessuten, er det absolutt ingen av dere, som i henhold til det dere skriver NOENGANG kommer til å bruke motoren så hardt at det blir en nødvendighet.. Har du derimot lagt merke til at de som faktisk driver med banekjøring er de som snakker minst om innvendig rensing og oljeskift o.l.? Neei.. Motorene er bygd for å tåle vannvittig mye mer.. Og det er de innvendige delene man må skifte om man er livende redd for skjærings..

Forøvrig så er Castrol Magnatecen 7000 km gammel.. Og jeg vet ikke om du husker hva jeg gjorde med motoren før det? :lol:

ta deg en god prat med luftwaffel du... motoren på hans bil er vel det eneste som er som det skal... og han slet med tikking... byttet olje en del ganger, og nå er den stille som en pusekatt ;-)

men du vet jo best!? :roll:

håper på provosert og sinna innlegg ^^ *mysild fyrer breitbau*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du spørre deg, om hvorfor det er tikking?

Det er tikking fordi det enten er slitte ventilløftere slik at de ikke holder på oljen, eller fordi det er tett dit oljen skal.. Vel.. På problem 1 hjelper det jo ikke med ny olje..

På problem 2 ville jeg faktisk gått over motoren først, og deretter kjørt noen kjappe oljeskift ja.. Det skumle med å hive på masse motorrens er at du har en stor sannsynlighet for å løsne oljen i store biter.. Biter som ofte kan tette små oljekanaler så oljen ikke kommer dit den skal.. Dette var ett lite problem da folk gikk over fra mineralsk til syntetisk.. Den nye syntetiske oljen var mer flytende noe som ga større fløde i tilnærmet tilstoppede oljekanaler etter alle avleiringene på den mineralske oljen.. Noen var veldig uheldig og fikk ødelagt motoren.. Andre fikk bare sjokk når de skulle bytte oljefilter..

Når det tikker, er det uansett noe som begynner å bli defekt. Og desverre vil ikke deler av støpt/smidd metall bli noe mindre slitt ved å bytte olje..

Forøvrig kan jeg bare avslutte med å si, at dersom jeg skulle gått gjennom en flerstegsprosess i motorrensing, så hadde jeg hvertfall tatt ned bånnpanna etterpå og gjort den gullende ren.. Langt i fra alt slugget kommer ut når du tapper olja... Har åpna bunnpanne før jeg, så jeg vet hvor jævli det ser ut nedi der på en 20 år gammel bil, når de første 15 årene var helt vanlig bruk av helt "vanlige" mennesker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...