Gå til innhold

E36 Breitbau II/M-tech *Solgt* Takk til dere alle!


BreitBau
 Share

Anbefalte innlegg

Man får litt mer effekt av å sette på konfilter og sporsteksos på de bilene der. 10 HK med bare konfilter er ikke urealistisk.

Ser man på den orginale luftfilterboksen skjønner man det. Den er blant annet konstruert for at lufta skal varmes opp før den går inn i motoren (for å forhindre fastising av gasspjeldet sannsynlivis). Ikke noe som gir mer effekt.

Men luftfilteret må skjermes.

Er også ett gitter foran og bak på LMM som kan fjernes som åpner opp endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
  • Svar 2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da er prosjektet endelig påbegynt. Ble litt for kjedelig for meg i jula.

Deler som er bestilt er følgende:

Eksteriør:

Rieger infinity II wide body Kit minus front og vinge

NTC2 Frontfanger

M-tech lister

Facelift front 97'

M5 E60 side-luftinntak

Interiør:

Blå plasmaskiver fra innoparts

Blått interiørbelysning

Div. krom

I tillegg kommer mye småtteri.

Har begynt i går/dag med å ta av fronten. Mye drittarbeid.

dsc00298kn3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatte videre med å ta av innsugsmanifolden. Som dere ser ligger Haynes manualen på frontruta, siden det er første gang jeg gjør det her. Var jaggu trangt nedi der ass.. Gruer meg til å få det på igjen

dsc00300yv1.jpg

Ser nedi innsuget at det er skikkelig mye grader nedi der. Porting av toppen tror jeg faktisk gir endel utslag. Toppen ser ut til å ikke være gjort noe med, bare rett fra støperiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heslig.

Godt folk har forskjellig smak :wink:

Ja godt er det.. Får se da vett.. Liker wide body kittet. Når det gjelder fronten er det enten eller føler jeg. Syns jeg den ikke blir fin på selges den til høystbydende over 1000 kroner.. alle trenger vinterfanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheh, selger du den.. Skal jeg kjøpe den=P For jeg syntes den fangeren er feit.. hehe!! Blir bra dette her Kevin! Får ta meg en tur ned når du har fått gjort litt mer i starten på februar eller noe når jeg har fått igjen lappen.. Gleder meg også til å se hva du får til med toppen og det andre... Blir det bra har jeg veldig lyst til å gjøre det samme!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jajaja..Tid for en liten oppdatering føler jeg nå..

Siden sist gang har det jo skjedd endel ting.

Innvendig: Rivd ut stoler og teppe baki for å gjøre klart til sveising av traversopphenget pga karosseribrudd. Byttet til den mellomste kjørekomputeren. Er per i dag i forhandlinger om Vader fremstoler i svart skinn. Resten av interiøret tror jeg jeg kommer til å kjøre i M3 skinn, siden Vader kun er til coupe. Soltak er tatt ned og taket er vasket. Har tenkt litt på fiberoptikk i taket men er litt usikker.

Under: Rivd ut hele bakstillinga, bensintank og mellomaksling for å komme til å få sveiset karosseribruddet i traversen, og sveise på tjukkeren forsterkninger. Så på de originale M3 forsterkningene men de er så små, så må lage noe som sprer seg over ett større område. Bestilte nye bolter og muttere i HELE bakstillinga og ny pakining og olje til diffen. Powerflexforinger er også undervegs. Har lyst på diffbrems, å bygge om til 40% brems, men det blir senere.

Kanalen på ene sida var tinna og sparkla sammen igjen.. Mulig forrige eier har vært i ei steinrøys??. Masse rust her, så skjærte ut hele bånnen på kanalen, skrubba reint for rust, la på owatrol penetrerende til rustbehandling, og tectyl over her igjen. Lagde til nye karosseriplater av blekk som vi poppa fast og tectylerte. Disse blir uansett skjult av nye sideskjørt.

Skal bestille senkefjører 60/40

Utvendig: Har nå fått tilpassa skjermbuene. Har fått limet som følger med i seidl widebody kittet for å lime på plass. Kosta meg 1000 kr for 2 kg av dette limet, noe som er i overkant mye lim. Er visst noe av det beste en kan bruke.. Har altså fått Widebody kittet, 97 mod facelift nyrer, ny hekkfanger, og nye sideskjørt, M3lister og M5 luftgjeller. Til de flestes fornøyelse har jeg gått BORT fra NTC2 frontfangeren og kjører Original M3 fanger med cupleppe og Rieger Gtleppe under. Meget fornøyd. Felger er også under bestilling.. Forslag mottas med takk..Ønskelig dim. er 11x18 bak og 9,5x18 foran.

Motor: Toppen har vært til porting, er meget fornøyd med det. Ble mye mye bedre..Alle grader er borte så nå er det fri flyt. Har også gått over hele motoren med parafin og vasket den ren for olje..

Ellers har jeg smurt opp igjen dørene og gjort litt forefallende arbeid.. Men er litt short for penger nå så det står litt stille.. Bortsett fra felgene da.. Neste mål er å få i hus vader stoler.. Deretter er det luftsenking...

Også er det jo selvfølgelig å se frem til når jeg kan starte å trille den ut av garasjen i sommer ;)

Formeninger? Har bevisst holdt prosjektet skjult.. Men bilder skal komme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Tid for litt oppdatering igjen.. Har gått veldig sakte de siste ukene.. Har ikke hat noe tid til annet enn jobb, og det er trist.. Men bilen skal ikke være ferdig igjen før Januar. Så har jo endel tid å gå på..

Har tatt endel bilder nå siden forrige gang..

Travers og oppheng:

Som sagt.. Karosseribrudd.. Vi trodde vi hadde løst problemet ved å nagle flast plater til karosseriet, slik at vi fikk "nye" plater å feste traversen i... Desverre ved nærmere ettersyn 6 mnd etterpå, var alle naglene rivi av, og sveisen sprukket.. Så nå må det gjøres skikkelig..

DSC00197.jpg

Her ser vi opphenget bak på førersiden.. Sett nedenfra og opp i bagasjerommet..

DSC00198.jpg

Dette er fremre oppheng passasjer side.. Her også var det toalt ødelagt.. Skåret ut mye karrosseri og laget til nytt.. Platene skal sveises sammen og forsterkes. Og skruene sitte der som ekstra forsterkninger.. (Bildet er opp-ned)

DSC00193.jpg

Til høyre her ser man "koppen" man fester traversen opp i.. DEEenne var omtrent ødelagt, så har forsterket den (inni, ser det ikke her), og sveiset sammen igjen rubbel og bit. Metallplaten oppå skal byttes ut med 4 mm flatjern, som sveises fast i karosseriet i bagasjeromsgulvet for å stive opp og feste koppen i toppen.. Flatjernene blir lagt i kryss. Skal du greie å "riv-akselerere" løs koppen igjen senere, er du nødt til å dra med deg bagasjerommet. Til venstre sees forsterkningsplaten som monteres under.. Under denne igjen blir det sveiset på enda større plater for å spre kraften over ett større område..

DSC00204.jpg

Sånn ser det ut på festet høyre foran, i baksetet. Alt skal sveises og festes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter med toppen.. Toppen har tatt litt tid å få i stand igjen.. Lang tid hos trimmern, og nabon har aldri tid til å høvle.. *sukk*

DSC00020-1.jpg

Slik så den ut i motorrommet

DSC00077.jpg

Sliten toppakning

DSC00078.jpg

Sotete ventiler og forbrenningskammer.. Vart litt skuffa.. Trodde det skulle være mye blankere.. Soten hang bokstavelig talt ned fra ventilene..

DSC00205.jpg

Uten toppen i motorrommet

DSC00225.jpg

Nyporta og glassblåst fra Sveinunggard Motorteknikk..

DSC00223.jpg

Litt bedre nå med tanke på dritt og sot..

DSC00224.jpg

Kammer, close up...

Så nå venter jeg på at nabon skal plane den, også er deeet bare å montere.. Har mottatt slipesett fra KOED, ser bra ut..

Dessuten kjøpe jeg meg spesial verktøy fra USA for låsing av svinghjul og kammer.. Kunne laga sjøl.. Men er mye meeer proft å få det slik.. Dessuten kom det i en søtt rødt verktøyskrin..

DSC00234.jpg

DSC00235.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har vi kommet til temaet felger:

Felger var veldig vanskelig.. Var i utgangspunktet på jakt etter felger i størrelsene 11x18" og 9,5x18"... VILLE virkelig få tak i TUV godkjente felger, koste hva det koste ville.. Ringte ALLE hovedimportører av felg i Norge. BMW, Tronrud, og til slutt TÜV i sydtyskland.. Mike Teig der nede anbefalte meeeg å ringe til felgimport og snakke med Oddbjørn.. Som sagt så gjort, men ikke engang der fikk jeg svaret jeg ville ha.. Konkluderte derfor med at dimmensjonene ikke var mulig å få godkjent, både pga av sporviddeforandringen (8,4 cm bak) og også pga av kombinasjonen..

Gikk derfor i gang.. Så på Ultralite, og Barracuda, men disse kunne ikke leveres til BMW.. Gikk derfor på OZ Giotto II PL, og hadde bestilt disse. (Veil. 62000,- med dekk, skulle få de for 37000,- med dekk) Desverre viste det seg at siden disse var todelte, sveiset de bare på mer gods for å senke innpresset.. Da jeg ikke vil kjøre rundt med 4 cm lengre hjulbolter, var dette ganske uaktuelt..

Har derfor bestemt meg at jeg går for RacingHart RS721. Blir over 10 cm kant bak, noe som i beste fall kan kalles "slemt" ! Og akkurat passe på mitt prosjekt ;)

RS721:

721S.jpg

DSC00164.jpg

Dette er IKKE RS721 felgene, men Schmidt VN-line i 10,5x19 ET7 montert på bilen..

Dimmensjonene bestilt er:

Bak: 10x19 ET0 255/30-19

Foran: 9x19" ET12 225/35-19

Litt små gummidimensjoner, men trenger at gummien strekker seg endel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Blir sinnsykt bra dette her kevin, gleder meg til motoren er i gang igjen, så får vi se ossen det ble.. litt lyst å gjøre det samme jeg, lurer likssom litt på om topppakningen min er litt dårlig for tiden... menmen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Sånn.. Får oppdatere litt..

Går litt tregt her om dagen.. Ventet jo en stund på felger etter forrige oppdatering.. Og har ventet LEEEENNGE på å få tilbake toppen til motoren også.. Han som har den driver MYE med rallycross motorer for tiden.. Men men.: Stresser ikke jeg! Skal ikke rulle den ut av garasjen før til neste år så.. Tar den tiden jeg trenger slik at jeg får det som jeg vil, og slik at jeg har tid til å forandre eller komme på nye ideer underveis..

Understell: Har ingen bilder desverre, men hele bakstillinga er nå skrudd opp igjen. Karosseriet er sveiset og forsterket. Så grunnet med owatrol olje og tectylert på nytt. Alle deler under er lakkert med arcanol svart, og deretter tectylert på utsatte plasser. Med de lilla powerflex foringene ser det temmelig rått ut under der.. Svart og lilla :P ... For nye powerflex foringer, nytt boltsett, verkstedarbeid for å presse ut å sette i ny foringer og kuleledd der jeg ikke hadde powerflex foringer, og resten er for foringer og kuleledd. Totalt ble prisen på 7500 kr...

Så til morsomhetene.. Bilder :D

DSC00067.jpg Her er det sett over bakbuen bakover.. Begynner på døra...

DSC00066.jpg Sett fra midten og fremover. Her har jeg enda ikke festet skjermen. Men har hvertfall merket hvor den skal gå. Og også skjært ut hulene til M5 luftegjeller.

DSC00062.jpg Bakenfra og fremover. Så dere får se proporsjonene..

DSC00064.jpg Sist men ikke minst. Godbildet.. SLIK skal en kantfelg se ut... For de som måtte lure er det 19" med 10,5 cm kant.. Svarte detaljene skal lakkeres i samme lakk som bilen senere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...