Gå til innhold

Symptomer på gåen termostat/vannpumpe?


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Først av alt - hvordan er en termostat når den er gåen? Er fjæra ødelagt slik at den ikke åpner i det hele tatt, eller åpner den bare sakte? Hvorfor går den i stykker? Det er jo ikke akkurat noe avanserte greier rent mekanisk... lite som kan gå i stykker..

Greia er den at i dag da jeg kjørte 535en gikk nåla rett oppover mot det røde feltet uten at den kjøla noe. Slangene inn til termostathuset var helt kalde, mens huset og motoren ellers var veldig varm, slangene inn til radiatoren og radiatoren var det litt varme i, men ikke mye. Det første som slo meg da var selvfølgelig termostaten, så jeg åpna huset og kokte opp termostaten.. men den åpna jo fint lenge før vannet kokte.. Jeg fikk den riktig nok aldri til å gå HELT i åpen posisjon.. men tror det må ha vært nok til å ha fått en del gjennomstrømning og dermed kjøling.

Så spørsmålet er da, kan det være andre ting som gir tilsvarende symptom? Kan det være vannpumpa ut fra disse symptomene? (ja, reima er på og trekker den rundt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iom att du kokte termostaten og den åpna seg fint så er det vel nærliggende og tro att du ikke har sirkulasjon i systemet.

Sjekket du ned i ekspansjonstanken om du så en fin liten stråle der?Ser du en stråle der som minker/øker alt etter turtall så funker vannpumpa i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke testa så veldig i går, ble sent. Men tenkte å bare prøve uten termostathuset på nå, ser jo kjapt om det spruter opp. Evt. kan jeg jo se om den får tilstrekkelig kjøling om jeg skrur det sammen uten termostaten i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk sambo til å starte den med termostathuset åpent. Begynte å renne såvidt ut, men det var ikke så mye forskjell om jeg gassa, og var på langt nær samme trykket som da jeg gjorde det samme på Sportagen til samboern, og det er jo bare en 2-liter.. dette er på 3.5-litern. Kan vannpumpa fortsatt virke litt, eller er det bare enten eller på de? Er vel ikke skovlhjul i plast på M30 slik som på tidlige M50/M52 (som knekker)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok aluminium på denne.. ser ut som den øverste.

Men hva er det som kan være gåent inni der så lenge den ikke lekker? Det er jo rimelig simple greier dette her.. en direkteoverføring fra reimhjulet til et skovlhjul som snurrer rundt proporsjonalt med turtallet..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg LEI. Begynte å ta av vannpumpa, og to av fem bolter knakk selvfølgelig rett av. Begynner å minne om å skru på Kiaen..

Skal liksom ha en bil å kjøre de 15 milene til Gardermoen med i morgen natt, men 520'n har jo fucka oppheng foran (ref. annen tråd ang. AP-settet), 535en er nå HELT fucka nå pga. de to knekte boltene, har ikke gjengetapper.. og vannpumpa ser forøvrig ut til å være helt fin, så selv om det bare har vært f.eks. at termostaten har hengt seg, så kommer jeg ingen vei med den bilen nå.. så da sitter vi igjen med Sportagen, som tempnåla går i øst og vest på, og som er noe rar rundt 2-2500rpm. Ikke har jeg pakka heller. Hurra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.. har gitt det opp. Ikke tid til mer tull nå. Må bare få tatt en rask sjekk på Sportagen, pluss rydde utav den et par kubikk med drit, så får vi sette all vår lit til den.

Edit: Og takk for det Bjørn! Gleda meg i går - i dag er jeg bare stressa som pokker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du hører med noen som selger skruer å gjengetapper etc så skal di ha et sett me dulike dimensjoner "spikrer".. når man bruker dette så borer du inn i skruen som er knekt så lenge du ikke tar borti gjengene .. så har du en bolt som du skal slå inn i dette hullet igjenn og deretter har man et "svingjern" som man snurrerr skruen fint ut igjenn med.. uklart?eller fortsto du? forklarte kanskej litt tungvint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstod det, men tror det går greit å borre de ut og gjenge opp i en dim større også. Problemet er at jeg ikke har noen av delene tilgjengelig nå. Uansett er ikke problemet løst.. :(

nei men et av gangen:P hehe.. tror nok du sparer en del tid på å gjøre d slik.. å begunne å bore ut å få dette heilt beint igjenn er jo egentli ikke den letteste saken.. men du finner vel ut av d Gunnar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
Kan vannpumpa fortsatt virke litt, eller er det bare enten eller på de? Er vel ikke skovlhjul i plast på M30 slik som på tidlige M50/M52 (som knekker)?

Fant en fin gammel tråd igjen.... noen som vet dette med vannpumper, som det står skrevet kan de virke litt eller er det enten eller med de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...