Gå til innhold

Bensin/ Diesel

Share

Anbefalte innlegg

• Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Diesel var rimelig artig i 1997 da jeg kjøpte en ny Peugeot 406 2,1 TD... 110 HK ved 4000 rpm og 250 Nm ved 2000 rpm... og literprisen for diesel i Norge lå rundt 4 kroner. Folk flest hadde ingen ide´om hvor bra en moderne dieselmotor var/er og man var mer eller mindre konge på veiene i kraft av momentet ved forbikjøringer (i dag trenger man minst en dobbelt så kraftig dieselmotor for å imponere). Diesel er selvfølgelig like artig i dag, men nå koster en liter diesel over 10 kroner... mye på grunn av den voldsomme økningen i etterspørselen av diesel. Det kan være flere gode grunner til å overveie en bensinmotor neste gang... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell ikke noe mye mere enn 1 kr forskjell men så går d halvparten så mye drivstoff å...

Blitt kjempeimponert av de nye dieselene 320d, 530d osv. råå kraft!

Det er korrekt, men forskjellen er faktisk ikke så stor i dag som den var før i tiden. Iht. BMW skal en E90 325i ha et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på 0,84 liter/mil og en E90 320d et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på 0,57 liter/mil. Altså en gjennomsnitlig forskjell på 0,27 liter/mil... eller et merforbruk på godt og vel 50%. For de dråpene med bensin får du BMW´s kanskje fineste bensinrekkesekser, 55 flere hestekrefter... eller 34% flere hestekrefter og muligheten for å kjøre i 245 Km/t eller avvikle 0-100 Km/t på 7,0 sekunder.

For de som liker slik statistikk kan jeg anbefale å gjøre en tilsvarende sammenligning mellom E46 330i kontra E46 M3... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble skikkeli dieselfrest istad..

Kompis som har kjøpt 2006 mod E90 320da.

Helt fantastisk bil å kjøre og med 163hk så gikk det sinnsykt bra!! Snittforbruk på 0,78l/mil med en snitthastighet på 32,7kmt!!! Helt utrulig!

Man kan rekne all mulige veier men leste i et bilblad at det smarteste kjøpet var å kjøpe diesel av denne typen og ikke bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble skikkeli dieselfrest istad..

Kompis som har kjøpt 2006 mod E90 320da.

Helt fantastisk bil å kjøre og med 163hk så gikk det sinnsykt bra!! Snittforbruk på 0,78l/mil med en snitthastighet på 32,7kmt!!! Helt utrulig!

Man kan rekne all mulige veier men leste i et bilblad at det smarteste kjøpet var å kjøpe diesel av denne typen og ikke bensin.

Det er akkurat det som er interessant... når "alle" mener at det er mest fornuftig å kjøpe diesel... og gjør det... er det da mest fornuftig å kjøpe diesel ?... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er det lureste kjøpet men det er lov til å ha forskjellige meninger :lol:

Det må jo være en grunn til at salget av dieselbiler ha øket..

Hvis Kari og Ola Dunk får høre at de bør kjøpe en stasjonsvogn med dieselmotor ellers kommer de til å tape mange penger når bilen skal selges om 3-4 år... hva tror du at familien Dunk kjøper da ?... :roll:

Da jeg kjøpte min E46 318dT for godt tre år siden kostet den på kronen det samme som en E46 318iT med 143 HK... i dag er forskjellen her i Danmark over 50000 kroner mellom en E91 320i og en E91 320d (i Norge 47300 kroner). Hvem tror du ler hele veien til banken ?... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

revurderer diesel tvert når det kommer fler motorer som den nye golf gt og de hybridgreiene til lexus.

bensinmotorer passer best i luxusbiler synes jeg. ikke helt det samme når 7serien fyres opp med sot og rakling :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med at diesel er morsomt.

Er på min andre 5'er diesel nå og har ikke annet enn godt å si...

Går innmari bra, er rimelig stillegående og har dreimoment som tusan (har ikke prøvd 320/520d).

STOR forskjell på 143hk og 163hk (E39 525)

Absolutt å anbefale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...