Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om det er mye jobb å ettermontere AC i en e36 cab?

Jeg lurer litt på det, vet at det er et mareritt på MB men kanskje (lov å håpe) er det like lett på BMW som Toyota...

Uansett jeg er lei av å svette som et helvete når jeg kommer til kø, så lenge det går fremover så er det jo greit men kø er et helvete.

Aircondition er jo ikke noe avanserte greier, men det er jo mest avhengig av om det er plass og evt om det er veldig avansert styring av kompressor etc.

Noen som vet om originale anlegg fra vrakede biler?

Evt hvor mye det er som må endres

Skrevet

vell, det er vell en del jobb! må jo monterer kompressor, kondenser, trykkrør, ventiler og styring, jeg vil tru det er en del arbeid, men viss du får tak i ac anlegg som er originalt i en lik bil burde det nesten være "bolt-on" ??? kanskje...

Skrevet
vell, det er vell en del jobb! må jo monterer kompressor, kondenser, trykkrør, ventiler og styring, jeg vil tru det er en del arbeid, men viss du får tak i ac anlegg som er originalt i en lik bil burde det nesten være "bolt-on" ??? kanskje...

"Bolt-on" er vel å overdrive en smule... her i Danmark koster et brukt komplett a/c-annlegg kun ca. 10 festblanketter, men monteringen koster dessverre også ca. 10 festblanketter (inkl. moms)... sikkert fordi det er relativt tidkrevende å montere... altså ikke kun "bolt-on" som man normalt forstår det... :roll:

Skrevet

humm, men må man bytte varmeapparatkassen?

og må man ta denne ut eller er det som på Toyota bare rørene, kompressor, fordamper og tilleggsvifte som må monteres?

Eller er det MB varianten der ALT må byttes varmeapparatkasse tempsensorer, og en haug med ting som gjør at dette koster stilen 50 000,- ???

Skrevet
humm, men må man bytte varmeapparatkassen?

og må man ta denne ut eller er det som på Toyota bare rørene, kompressor, fordamper og tilleggsvifte som må monteres?

Eller er det MB varianten der ALT må byttes varmeapparatkasse tempsensorer, og en haug med ting som gjør at dette koster stilen 50 000,- ???

Schmiedmann her i Danmark har et brukt ettermonteringskitt for M50/M52 motoren til 6125,- danske kroner inkl. moms (varenummer: A16157). I mine øyne ser dette relativt omfattende ut... :roll:

image_12509_big.jpg

Skrevet

Oi oi, det var beregnet 18 timer montering og man må vist ut med dashbord da tror jeg ikke det blir aktuelt for min del, selv om selve anlegget ikke var svindyrt..

Tror jeg får leve uten en stund til...

Får heller satse på å bruke Merca når det er for varmt...

Skrevet

Å ettermontere A/C i en slik BMW er omtrent vanskeligere enn å ta fra hverandre bilen i atomer og sette de sammen igjen.

Glem det. Alt er forskjellig. Absolutt alt.

Dessuten øker du vekta på bilen. Noe som ikke hører hjemme i en kjøremaskin som BMW. Jeg synes det er bedre å ikke ha A/C enn å ha det. Men jeg vil heller ikke ha takluke da. Desverre har bilen min det. Takluke er verdens mest idiotiske oppfinnelse. Spesielt når den er elektrisk. 20 KG høyest på bilen senker ikke akkurat tyngdepunktet.

Skrevet
Å ettermontere A/C i en slik BMW er omtrent vanskeligere enn å ta fra hverandre bilen i atomer og sette de sammen igjen.

Glem det. Alt er forskjellig. Absolutt alt.

Dessuten øker du vekta på bilen. Noe som ikke hører hjemme i en kjøremaskin som BMW. Jeg synes det er bedre å ikke ha A/C enn å ha det. Men jeg vil heller ikke ha takluke da. Desverre har bilen min det. Takluke er verdens mest idiotiske oppfinnelse. Spesielt når den er elektrisk. 20 KG høyest på bilen senker ikke akkurat tyngdepunktet.

Humm, nå må jeg jo nesten gjøre det.....

Men du om du er så mot dette vekt kappløpet ditt hvorfor har du da en sekser??

Du burde jo kjøpt en liten firer og puttet på turbo og slikt istede, kastet ut alt av interiør og isolasjon, fjernet asfaltmatter i gulvet, ribbet dører, etc etc....

Skrevet

Du har ett poeng der. Er det at det er fordeler med en stor sekser også. Og den som sitter i 328i er ikke så veldig tung. Er jo første sekser med alu blokk i den bilen :wink:

En av grunnene til at jeg kjøpte den var nettopp alu blokka.

Jeg er litt opptatt av vekt men ikke så sinnsykt at jeg rensker ut alt interiøret. Finnes en fin balansegang. Men lettere stoler med bedre sidestøtte, lettere batteri, lettere reservehjul, superlett hjemmelaget eksosanlegg osv er noe jeg har vurdert lenge. Skal nok gå å lette den 80-100 kg uten for mange negative bieffekter.

Er enkelte dager jeg synes det hadde vært deilig med AC jeg også men det er jo virkelig få dager i året i Norge. Så for meg så er ulempene med AC større en fordelene.

Grunnen til nettopp vektkappløpet er at bilen er så tung fra før av og jeg vil gjerne ha den ned på samme vekt som en 316. Da er jeg fornøyd. Og ikke minst at da vil den bli like rask som en M3.

4'er og turbo er ingen dum ide. Har tenkt litt på 318Ti compact med turbo. Tror det kunne blitt ganske kult. Men ulempen med turbo er turbolag noe jeg ikke er fan av. Ut av svinger skal motoren gi kreftene lynraskt når jeg klemmer gassen i bunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...