Gå til innhold

520iA eller 520D ??


Eide
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Skal kjøpe meg bmw igjen (etter eit halvt år med V.A.G... :oops: ). Valget står mellom ein 520iA (evt 523) eller ein 520D. Bilen bør helst vera stasjonsvogn. Noen som har erfaringer frå begge disse motorene? Hadde ein 520 E34 tidligere, men no må eg ha ein litt nyare E39. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først bør du finne ut om du har lyst på en dieselmotor eller en bensinmotor... dernest bør du finne ut om du har lyst på automatgear eller ikke (E39 520d finnes kun med manuelt gear). Et annet poeng er om det er viktig for deg om motoren er en rekkesekser eller en rekkefirer... E39 520d er en rekkefirer, mens dine to andre alternativer har rekkeseksere. Personlig mener jeg at E39 523i (evt. med automatgear) er en av BMW´s beste komposisjoner gjennom tidene... den har et nesten perfekt forhold mellom komfort, effekt og økonomi. M52B25 motoren er også en av de mest vellykkede motorkonstruksjonene fra BMW gjennom tidene... og det sier ikke så rent lite... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel litt lyst på ein diesel igjen, men er litt usikker på om 520d blir litt for lat.. 525/530D blir for dyrt denne gang. Har kjørt masse 520i både med og uten automat, og her er valget enkelt: Automat. Ettersom 520d ikkje er levert med automat er jo valget her også ganske enkelt.. Har som sagt kjørt vag diesel ei stund og er blitt litt for godt vant med forbruket der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt 520d uten tvil. Litt synd at den ikkje kom med automat. Syns det skal være det i slike biler. Med diesel får du en evighetsmaskin. Du får også en sterk motor. Billigere drivstoff i tillegg til at den bruker mindre. Tror nok at en 520d vil være lettere å selge når den tid kommer. Men selvfølgelig en 523ia er heller ikkje å forakte. Syns hvertfall at 520i blir altfor lat. Uansett hva du kommer frem til så blir du nok veldig fornøyd. Hvertfall siden du skal bytte fra en VAG ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg at E39 523i (evt. med automatgear) er en av BMW´s beste komposisjoner gjennom tidene... den har et nesten perfekt forhold mellom komfort, effekt og økonomi

Ringte på en meget pen 523 touring, som stod under salg hos BMWccn. Han var ihvertfall ikke enig med deg ihht økonomi! Helt grei på meget fin langkjøring, men han sa at ett snittforbruk på min. 1,2-1,3 var ærlige tall. Han selv lå nærmere 1,5 men han kjørte mye i by.

Bilen var uansett nylig solgt, så den ble ikke aktuell for meg. Men evt økonomi ligger jo i at disse koster en E30 mindre i innkjøp kontra f.eks 525 diesel 8)

Jeg hadde personlig gått for 520d kontra 520i, med mindre automat er helt nødvendig. 520d kontra 523i, der hadde det blitt verre å velge, om ikke de daglige utgifter teller. De ligger vel ca. likt på bruktmarkedet? Men det er at man fylle tanken dobbelt så ofte man vil merke til daglig, mener jeg.

Tror en 523 vil gi mere kjøreglede, mens 520d vil være bedre økonomi i det daglige. 523 har vel også hatt, og har fortsatt større verditap enn 520d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg at E39 523i (evt. med automatgear) er en av BMW´s beste komposisjoner gjennom tidene... den har et nesten perfekt forhold mellom komfort, effekt og økonomi

Ringte på en meget pen 523 touring, som stod under salg hos BMWccn. Han var ihvertfall ikke enig med deg ihht økonomi! Helt grei på meget fin langkjøring, men han sa at ett snittforbruk på min. 1,2-1,3 var ærlige tall. Han selv lå nærmere 1,5 men han kjørte mye i by.

Bilen var uansett nylig solgt, så den ble ikke aktuell for meg. Men evt økonomi ligger jo i at disse koster en E30 mindre i innkjøp kontra f.eks 525 diesel 8)

Jeg hadde personlig gått for 520d kontra 520i, med mindre automat er helt nødvendig. 520d kontra 523i, der hadde det blitt verre å velge, om ikke de daglige utgifter teller. De ligger vel ca. likt på bruktmarkedet? Men det er at man fylle tanken dobbelt så ofte man vil merke til daglig, mener jeg.

Tror en 523 vil gi mere kjøreglede, mens 520d vil være bedre økonomi i det daglige. 523 har vel også hatt, og har fortsatt større verditap enn 520d.

Den selgeren der må ha vært glad i å gi gass..

Jeg har hatt min 523 i over ett år nå, og jeg er godt fornøyd med forbruket. Det blir mye blandet kjøring, og jeg er glad i å dra på litt når jeg kjører.

Men min erfaring er at den bruker literen på blanda bykjøring. og da kjører jeg helt normalt, ikke på sparemodus.

Men jaeg har en manuell, kan vel hande automaten drar opp litt.

Ellers er det en nydelig bil som anbefales. Den går ganske bra og er helt nydelig å kjøre. Har hatt litt småtrøbbel med litt elektronikk, men tror ikke det er noen vanlig feil.

Lykke til med bilvalget.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, ble selv overasket over forbruket han oppga, da en kamerat av meg har en E34 525 ixa, som ligger på ca. samme forbruk. Og han kjører ikke gjerrig, for å si det slik. Trodde vi hadde litt evolusjon på det området også.

Ellers synes jeg den motoren passer automat like godt som manuell. Tror jeg bare hadde gått for "riktig" bil, automat eller ei. De bilene kan kjøres, åkke som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iht. BMW skal E39 523i ha et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på 0,94 liter/mil (1,03 liter/mil for automat) og det var faktisk meget bra for 7-8 år siden... spesielt med tanke på hvor tung E39 var/er. Dagens E60 523i har et forbruk i området rundt 0,85 liter/mil... så verden går fremover. Jeg har hatt en 1997 E36 323i (den har som kjent den samme motoren som E39 533i) og mitt forbruk lå i området rundt 0,85 liter/mil med litt pen kjøring... pen motorveikjøring (konstant ca. 120-130 Km/t) medførte et forbruk på ca. 0,75 liter/mil. Stygg Autobahnkjøring (190-220 Km/t) medførte et forbruk på ca. 1,8-2,0 liter/mil.

Min nåværende 2003 E46 318d Touring har en viderutviklet motor av den man finner i E39 520d (M47D20). Iht. BMW skal E39 520d ha et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på 0,59 liter/mil... jeg klarer rundt 0,55 hvis jeg går inn for det (jeg har manuelt gear). Pen motorveikjøring medfører et foruk på under 0,50, men da skal det være flatt og jeg skal holde cruisekontrollen på 120 Km/t. Det interessante er imidlertid at forbruket kun stiger til ca. 0,75 liter/mil ved hastigheter rundt 160-180 Km/t på Autobahn. Vi klarer forøvrig strekningen den dansk-tyske grensen til den franske Riviera´en (St. Tropez) på to tanker... dvs. kun en tanking i området rundt Karlsruhe. Betingelsen er mye bruk av cruisekontroll (130-140 Km/t) og at det selvfølgelig ikke er kø og/eller mye trafikk.

Det er problematisk å sammenligne disse to motorene (M52B25 og M47D20)... de er meget forskjellige konstruksjoner med vidt forskjellige egenskaper. Hvis økonomi er avgjørende bør man velge E39 520d, men husk at den har en motor uten common-rail og derfor er hverken hestekrefter eller dreiemoment like imponerende som dagens utgaver av M47D20 motoren. Bonusen er imidlertid en roligere gange og en enklere konstruksjon som med korrekt vedlikehold kan holde lenge. Det er få motorer som er like harmoniske som M52B25 motoren... så silkebløt og raffinert...og allikevel sterk og turtallsvillig (i motsetning til M52B28 motoren i f.eks E39 528i)... den passer perfekt i en bil som E39... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Er ikkje lett å bestemme seg.. Var å prøvekjørte ein 520d -02 mod i går, virka som de var grei nok futt iallefall samligna med 520i. Synes kanskje det var litt mykje motorstøy. Hadde bestemmt meg for bmw m automat, men eg begynner å tippe over mot 520D. Etter prøveturen viste kjørekomp. eit forbruk på 0,56, synes det var ganske bra etter ein liten tur med heilt normal kjøring. Min gamle 520iA e34 gjekk sjelden under literen(0,95-1,2L). Blir litt forskjell på eit år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye bil kjører du?

Med en årlig kjørelengde på gjennomsnittlige 12 000km så er forskjellen på bensin og diesle så liten at de ikke bør påvirke valget av bil.

Se nå at du klarer å spare en helvliter på mila, da sparer du MYE så utgjør ikke det mer enn 500 i måneden.

Om du koser deg med en 523 så gjør det, det er ikke annet enn småpenger i bilsammenehng.

Tenk nøye etter hva som koster mest med å eie bil, vi snakker ganske store utgifter.

kapitalkostnader, verditap, service, dekk, slitasje, og eiekost generelt er så mye penger at det å spare på bensin/diesel lett kan sees på 2.håndverdien.

Jeg kjører rundt 100 000km i året og jeg kjenner at det er stor besparelse på å gå fra 4,2liters V8 til 2,8liters R6, men duverden som jeg savner V8'en når jeg er ute å kjører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...