Jonte Skrevet Juli 14, 2006 Skrevet Juli 14, 2006 Hei! Bilen min har som kjent vært parkert en LANG stund nå, pga topp havari. Først trudde man at det kun var toppakning, også mottok jeg en ny topp med sprekk i, også måtte jeg vente på tollvesenet med den nye toppen, osv osv.. Jeg satte bilen min på ett verksted, og fikk der anslått at de skulle bruke 20timer på toppakningsskiftet, med en verkstedpris på 350kr. Altså 7000kr for arbeidet. Jeg ringte ett annet verksted som tar 800kr i timespris, og fikk ett tilbud på 4000kr for skifte av toppakningen. Begge tilfellene er utenom deler, dette stiller jeg med selv. Jeg valgte selvsagt det siste tilbudet og flyttet bilen min fra det første verkstedet til det andre verkstedet. Jeg avleverte bilen min og toppakning, bolter, oljefilter, etc.. Dessverre blei jeg oppringt av dem i ettertid, der de fortalte meg at det var sprekk i toppen.. Jeg kjøpte meg en ny topp, som var komplett med ventiler, løftere, og alt utenom kammene, pinnbolter etc. Dette skulle flyttes over fra den gamle toppen. I mine tanker er ikke dette så tidskrevende arbeid, så jeg regnet med at det ville dermed bli litt dyrere enn toppakningsskiftet. For hvor mye mer tid kan det ta å skifte over kammene og boltene og alt dette når man har to topper ved siden av hverandre? Ifølge BMW i Harstad ville han anslå at dette var gjort på en time eller to.. Så om vi regner 1 1/2 time er vi oppe i en pris på 1200kr ekstra, altså 5200kr. Når man attpåtil tar i betraktning at en kompis med en E36 318i med defekt topp fikk en pris på 6000kr for arbeidet ved bytte av topp, når han hadde en 'rein' topp uten ventiler, løftere, etc og de dermed måtte slipe over ventilene, flytte over alle deler inkl pinnbolter og kamakslinger ++.. Hvordan kan jeg da få en pris på 12400kr? Jeg ringte sjefen ved verkstedet og spurte han hvordan dette var tilfelle, han benektet at han gav meg en pris på 4000kr for 3mnd'er siden. Og sa at enten betalte jeg 12400kr eller så blei bilen stående. Jeg nektet på det, for når jeg har fått en pris på 4000kr for ett toppakningsskifte som omfatter demontering/montering, oljeskift, kjølevæskeskift, etc så lurer jeg på hvordan 2timer mer arbeid med overflytting av kam og bolter kan utgjøre en pris som er 3 ganger så dyr som den jeg har fått anslått på toppakningsbytte. Han blei forbanna, og han gav meg en ny pris på 10500kr, men jeg sa fortsatt at dette er alt alt for dyrt, og fyren slengte på røret (?). Etterpå ringte jeg kompisen min som jobber der, for å diskutere saken med han, og da kom sjefen bort med en pris på 9500kr til meg. Verkstedet har vært veldig hyggelige og rimelige mot meg, enda ting har tatt lang tid pga venting anngående toppene jeg har kjøpt og alt, så har bilen fått stått der. Jeg har også fått skru på den på Onsdagskvelder når dem har hobbykvelder for ansatte. Men, hva gjør jeg? Hvordan skal jeg gå fram i denne saken? Jeg har forholdt meg saklig og holdt meg til fakta. Jeg hadde regnet med en pris på rundt 6000kr ca, og fikk ondt i magen når jeg fikk prisen på 12500kr. Bilen det gjelder er min 1995 BMW 325ia Cab med M50B25 motor.
ChrZZ Skrevet Juli 14, 2006 Skrevet Juli 14, 2006 Når du har en muntlig avtale mellom to parter, og KUN de to involverte har hørt den avtalen, så har du dessverre ikke mye å komme med. En muntlig avtale er like gyldig som en skriftlig, men det er radikalt enklere å nekte på en muntlig avtale mellom kun to personer, enn en skriftlig. Uheldigvis, så tror jeg du ikke stiller med så mye i saken, siden det da blir ord mot ord.. Hvis du har vitner som kan stadfeste at de hørte verkstedet si at du skulle få det for ca 4000,-, så vil saken din være sterkere.
ronnie Skrevet Juli 14, 2006 Skrevet Juli 14, 2006 Hvis han kompisen din med 318 gjorde det på samme verksted som deg så synes jeg du skal gå til forbrukerrådet og klage og vise til det kompisen din gjorde. Husk i alle fall fra nå å få alt skriftlig, også tilbud verkstedene kommer med.
Fredrik Skrevet Juli 14, 2006 Skrevet Juli 14, 2006 Når du har en muntlig avtale mellom to parter, og KUN de to involverte har hørt den avtalen, så har du dessverre ikke mye å komme med. En muntlig avtale er like gyldig som en skriftlig, men det er radikalt enklere å nekte på en muntlig avtale mellom kun to personer, enn en skriftlig.Uheldigvis, så tror jeg du ikke stiller med så mye i saken, siden det da blir ord mot ord.. Hvis du har vitner som kan stadfeste at de hørte verkstedet si at du skulle få det for ca 4000,-, så vil saken din være sterkere. Et annet poeng er at det aldri er smart å endre på en allerede inngått avtale i ettertid... hverken når avtalen i utgangspunktet er skriftlig eller når den er muntlig. Avtalen er i utgangspunktet satt sammen ut fra de forutsetninger som lå til grunn til å begynne med... deretter er alt åpent iom. at det i sakens natur foreligger nye omstendigheter (les: den første avtalen er et faktum). Som regel får man et dårligere tilbud når avtalen endres eller utvides... ene og alene fordi bordet fanger med den første avtalen... din forhandlingsmotpart har dermed et bedre utgangspunkt for forhandlinger enn til å begynne med. Når det så til overmål er snakk om kun muntlige avtaler er det som ChrZZ skriver alt annet enn et godt utgangspunkt for uenighet... og det vet selvfølgelig verkstedet i ditt tilfelle... Hva gjør man så ?... kryper til korset... og ber om godt vær og havblikk. Prøv å få til et konstruktivt forhandlingsklima der begge parter har noe å vinne... ganske enkelt for å komme videre...
Gunnar Skrevet Juli 14, 2006 Skrevet Juli 14, 2006 4000,- høres sykt billig ut.. det vil si 5 timer på toppbyttet. Verkstedene jeg var i kontakt med skulle ha mye mer enn det, og jeg endte opp med å betale 2500,- eks. deler SVART (riktig nok flink fyr som jeg stoler på, men allikevel liten forskjell iom. at det var svart). Sikker på at det ikke er noen misforståelser inne i bildet her? Synes ikke 9500,- høres så ille ut etter den servicen du tydeligvis har fått der.. Normalpris hos verksteder ligger over dette kun for et toppakningsbytte.. og du har fått plukka og montert topp i tillegg. PS: Og hva i alle dager er det slags verksted som tar 350,-/timen? Billigste jeg har funnet i hele distriktet her er 720,-.
ChrZZ Skrevet Juli 14, 2006 Skrevet Juli 14, 2006 Her i distriktet, Gunnar, så tar dem alt fra 550,- til 700,-. Der jeg sendte bilen min før, tok den 640,-. Han som gjorde jobben, hadde da BMW som spesialfelt. (grunnen til 'før', er pga tar det heller nu sort hos en kamerat som også kan bmw meget godt )
MR.H Skrevet Juli 14, 2006 Skrevet Juli 14, 2006 Tronrud tar 17.000 for samme jobben inkludert toppakningen,slipning. Det tar ett godt stykke arbeide å gjøre slik operasjon på M50 motoren. 4000 er en usedvanlig god pris på en slik jobb. M30 motoren koster 12500 hos Tronrud til sammenligning. Eneste er at det er sleipt hvis du har fått en pris på 4000, men når man forandrer på avtalen så går det litt skeis noen ganger desverre. Skriftelig er alltid best, om man ikke tar opp telefonsamtalen hehe ... (dog vannskelig å bruke som bevis, om motparten ikke er klar over det) Overflyttningen fra topp til topp tar en liten stund det også, og siden du har fått lov til å skru på bilen din når dem har hobby kveld for sine mekkanikere syntes jeg du skal være kar å bla opp 9000. Si at det er ditt tilbud. Siden du hadde blitt forespeilet en pris på 4000 i utgangspunktet, pluss ekstra arbeide. Kjip situasjon, men kanskje du er heldig å få være med på flere hobby kvelder, det er gull verdt! Mvh
Fredrik Skrevet Juli 14, 2006 Skrevet Juli 14, 2006 Hmmm... her i Danmark er en pris på 350-450 kroner timen alminnelig. Hvis bilen kan kjøre hadde jeg nesten ikke tenkt meg om før jeg hadde bestilt tid på et dansk verksted. Det er åpenbart ganske mange penger å spare...
Bimern Skrevet Juli 14, 2006 Skrevet Juli 14, 2006 Jeg betalt ca 8300,- for bytte av toppakning på min 318i '97 mod på bmw-verksted i steinkjer, inkl alle deler, olje, frostveske, plugger og ventiltetninger.
ReiRud Skrevet Juli 14, 2006 Skrevet Juli 14, 2006 Jeg arbeider på verksted....ikke i en by der prisene er MYE høyere, men jeg vil påstå at en pris på 9500kr for bytte av en topp på 325i (e-36) ikke var dyrt! ca. 4000 hørte veldig billig ut...nesten "svart" pris det!
Arimanni Skrevet Juli 14, 2006 Skrevet Juli 14, 2006 Høyrest dyrt ut det der ja! Har vore borti "samme" problemet sjølv I fjord når eg jobba så mykje og ikkje hadde tid til å få i orden bilen sjølv, hadde eg den på verkstad. Fekk ein pris på 17 000 på det som skulle gjerest, men ende opp med å måtte betale 22 000 (dette er foresten på Bilftreff i Førde, dei suge kuk og sku ha vore skutt!). Eg ga klar beskjed når eg ringte opp at verkstaden hadde ikkje lov til å avike meir enn 5% fra avtalt pris og at det kravet han kom med var urimeleg! Da fekk eg beskjed om at vist eg ville ha igjen bilen, måtte eg betale dei 22 000 kr Det første eg gjorde etter at eg hadde snakka med verkstadmesteren (hovedkuksugaren) der oppe, var å ringe ein NAF advokat. Men han sa at så lenge det ikkje forelag ein skriftleg pristilbud, kunne verkstaden meir eller mindre gjere som dei ville. Så sånn sett, stille du litt svakt med mindre du har ein skriftleg tilbud. Så ALTID be om ein skriftleg pristilbod når du skal ha bilen på verkstad!
Bimmerlars Skrevet Juli 14, 2006 Skrevet Juli 14, 2006 9500,- for skifte av topp inkl overflytting av kammer er IKKE dyrt. Slå til.. Men skjønner du er litt irritert siden du fikk en kjempe pris på 4000,- først
Jonte Skrevet Juli 14, 2006 Forfatter Skrevet Juli 14, 2006 Når han med 318'n betalte 6000kr for mere arbeid, tross mindre motor.. Hvorfor skal jeg betale det dobbelte, og attpåtil når jeg er lovt 4000kr? Jeg er student, og jeg flyter ikke i penger.. Og grunnen til at jeg flytta bilen min til det verkstedet var at de var det billigste alternativet.. Nå er dem det dyreste.
Gunnar Skrevet Juli 15, 2006 Skrevet Juli 15, 2006 At noen andre har fått bedre pris gir deg vel egentlig ikke noe klagegrunnlag med mindre de har brukt urimelig mange flere timer på det. Han kan jo ha fått en god pris på en god dag. Selv om jeg gir mine kompiser gode priser betyr ikke det at andre kan begynne å krangle for at de ikke får samme pris.. Men.. sprekken i toppen har sikkert medført en del merarbeide? I verste fall har de kanskje montert det hele to ganger?
Bimmerlars Skrevet Juli 15, 2006 Skrevet Juli 15, 2006 @Jonte: Å få en pris på toppakningskifte for 6000,- er utrolig billig! Er litt over hva som er greit svart.. Må aldri tro at et toppakningskifte koster 4-6 tusen vanligvis. Det er mye arbeid å skifte en toppakning på relativt moderne motorer, og tid er penger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå