Gå til innhold

endelig havarert

eriklepe
 Share

Anbefalte innlegg

Etter flerfoldige tusen km på langturer bak rattet på bmw, måtte jeg på denne turen ty til leiebil etter et aldri så lite servo-havari med min 325ci.

Etter "litt" aktiv kjøring på svingete vestlandsveier midt på natten traff jeg uheldigvis en av de mange hullene i veien. :x

Styringen ble tyngre og tyngre og under pansere hørtes det ut som et ustemt orkester i bakrus. Dette skjedde like etter voss, men holdt ut helt til GOL hvor vi fikk leiebil om morgenen og fikk satt bilen på verksted.

Så vi måtte kjøre robot bilen citroen C4, hvor det værste var å venne seg til å svinge(midtre delen av rattet med alle knappene på går ikke rundt). :roll:

Men tross alt, selvom kjøregleden i en citroen og 97hester ikke er helt det samme som jeg er vant med så var turen helt opp til verdalen(for å spille lotto) ganske gøy.

Spesielt dovrefjell og sognefjellet, på hjemturen. Og i Brimi-land kan man ikke forstå hva de sier.

Verkstedet ringte i dag og kokluderte med det jeg regnet med, at servopumpen var røket til. Ser så på gs sine sider at denne koster 5 høvdinger. Litt mer enn jeg hadd trodd ja :cry: Og så skal jo verkstedet ha sitt.

Så det var altså første gang jeg har måtte sette fra meg bmw av tekniske årsaker, selvom den var "kjørbar".

Hvordan kan egentlig servopumpen havarere? reim var intakt. Hvordan virker egentlig servopumpen?

Gjorde hullet slik at pumpen fikk ekstra belastning og dermed sa takk for i kveld?

Gleder meg til å hente bilen igjen, for det er svinegøy med bimmer på smale svingete veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det har vært noe forstoppelse i greiene, men der var mer enn nok olje i på beholderen!

Hvilken farge skal denne oljen ha forresten? Min var ganske drittbrun, bokstavlig talt.

Ny så er den rød. Hvis det var olje og alt på, så kan det vær noe som har løsnet og knust ett eller annet, når du slo nedi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mystisk... kanskje selve hjulopphenget og dermed bærearmer/styrestag ble skadet på en eller annen måte så servopumpen mer eller mindre ikke er kraftig nok til å svinge hjulene ? ... jeg bare tenker høyt... :?

Apropos "Brimi-land"... vi ser jo TV-programmet "Gutta på tur" her i Danmark også... og etter snart 8 år i utlendighet er faktisk Arne Brimi nesten komplett umulig å forstå. Jeg er som kjent egentlig fra Oslo (og innfødte Oslofolk er som de fleste vet ikke de mest oppegående på norske dialekter) og min kone er dansk... så det er like artig hver gang å forsøke og decifrere hva Brimi sier i programmet. Det skal sies at min kone er hurtigere enn jeg er... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble heller ingen skade på felgen?

Hvilke av C4'ene er det du kjører? Den med rund eller kantete rumpe?

ingen skade på felgen, ihvertfall ingen kast.

sitronbilen er den med rund rompe ja, 05'. forferdelig bil.

Skulle berre ringt, så kunne du stoppa i Gudvangen å fått fiksa det! Har ein venn som har ei servopumpe til bilen sin liggendes!

Det sier du nå :? Kjørte forbi der ja, men midt på natten! I tunnelene er det stort sett rake veien, så der gikk det flott. Men skal huske på det til neste gang, skal ut å kjøre til sanmark igjen på tirsdag men det blir vel c4 det tenker jeg :x Henter bilen på vei tilbake fra danmark neste tirsdag, så da ryker vel tannstanget hehe!

Mystisk... kanskje selve hjulopphenget og dermed bærearmer/styrestag ble skadet på en eller annen måte så servopumpen mer eller mindre ikke er kraftig nok til å svinge hjulene ? ... jeg bare tenker høyt...

Jeg tror kanskje jeg fikk et aldri så lite hjulløft etter humpen. Den var jo på innsiden i en ganske brå venstresving. Så kanskje hjulet på motsatt side har fått for mye belastning?

Ang brimiland så prøver sikkert brimi å snakke litt forståelig. De andre innfødte der var ganske grov i målet!

Men en ting skal de ha, det er en fantastisk natur der med fjellene og de knallturkise vannet. Aldri sett et så grønt vann før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturen i Lom/Bøverdalsområdet er helt fantastisk... som resten av Norge forøvrig også er når vi først er inne på temaet natur. Hvis vi noen gang flytter tilbake til Norge er det ganske sikkert mye fordi vi savner naturen. Jeg er mer eller mindre vokst opp i Nordmarka (det store skogområdet rett nord for Oslo) og bare tanken på tung granskog (... tenk bare på lukten) gjør meg helt salig. En kjapp skitur innover mot Kobberhaugene en ganske alminnelig onsdag effermiddag i januar/februar måned... det savner jeg mest av alt.

Så Brimi normaliserer språket når han kommer på TV... hehehe... der ser du hvor stødig jeg er i norske dialekter... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom servooljen lukter sild-olje, er det greit å skifte den. Oljen er ganske brunaktig, mot rødfarga som den skal ha når den er fersk.

P.S. Åt eille døkk som tykkjy at d æ travale å fårstå norddøl dialækte, så tållå Brimmi'n eit ganske utspedd språk, hen blanda desverre ihop en del bokmålsord (knot såm åss kella d..) E kjøm frå nogre mil sørøst for Lom, å tykkjy sjølsagt kje at d æ så keilltåkka travale å forstå kå'n si :wink:

Slå tå en prat mæ en kvamver døkk ( Person fra Kvam i Nord-Fron kommune) så ska døkk fort høyre kåssåm æ vanskle å forstå, høyrest ut som døm har ei kokt potet ni heisj'n, tållå breitt mæ andre ord. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom servooljen lukter sild-olje, er det greit å skifte den. Oljen er ganske brunaktig, mot rødfarga som den skal ha når den er fersk.

P.S. Åt eille døkk som tykkjy at d æ travale å fårstå norddøl dialækte, så tållå Brimmi'n eit ganske utspedd språk, hen blanda desverre ihop en del bokmålsord (knot såm åss kella d..) E kjøm frå nogre mil sørøst for Lom, å tykkjy sjølsagt kje at d æ så keilltåkka travale å forstå kå'n si :wink:

Slå tå en prat mæ en kvamver døkk ( Person fra Kvam i Nord-Fron kommune) så ska døkk fort høyre kåssåm æ vanskle å forstå, høyrest ut som døm har ei kokt potet ni heisj'n, tållå breitt mæ andre ord. :lol:

Hehehe... dette med å snakke som om man har "en varm kartoffel i elevatoren" er det normalt danskene som står for... :lol: ... Ellers er det litt artig at du nevner akkurat kvamveringer... jeg hadde for 22-23 år siden en kort og intens sommerforelskelse med en pike fra Kvam... og hun hadde jeg ingen problemer med å forstå. Brimi derimot... #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde for 22-23 år siden en kort og intens sommerforelskelse med en pike fra Kvam... og hun hadde jeg ingen problemer med å forstå. Brimi derimot... #-o

Det hadde kansje sin grunn.. :lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...