320it Skrevet Juli 17, 2006 Share Skrevet Juli 17, 2006 Fant mobile 1 olje til 99 kr literen på europris. Er ikke det de tar 199 for på esso? Hva var det de tallene betydde igjen? Sto 0w 40 på den. Blir den for tynn eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
325-Lfc Skrevet Juli 17, 2006 Share Skrevet Juli 17, 2006 0w40 funket bra på min 325 motor etter jeg skiftet olje og oljefilter. Men egentlig er 0w40 for tynt. Bruk 10w40 istedet, på gamle motorer ska man bruke tykkere olje. Min er egentlig og ganske gammel så jeg skulle fylt på 10w40. Tviler også sterkt på at denne mobil1 oljen er den samme som selges for 199 på vanlige bensinstasjoner som på europris. Vet om en person her ifra som fylte på europris olje, kjørte bilen hardt på kald motor og skjærte den. Og der tror jeg oljen også hadde en del og si... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet Juli 17, 2006 Share Skrevet Juli 17, 2006 Tviler også sterkt på at denne mobil1 oljen er den samme som selges for 199 på vanlige bensinstasjoner som på europris. Tja...er vel fare for at det hadde blitt eit h"%"# spetakkel om nokon fann ut dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
325-Lfc Skrevet Juli 17, 2006 Share Skrevet Juli 17, 2006 Hehe, kan jo godt hende det hadde blitt det ja. Men om det isåfåll er samme olje, må det være en grunn til det. Sikkert spillolje fylt på brukte mobil1 dunker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viko Skrevet Juli 17, 2006 Share Skrevet Juli 17, 2006 Tviler også sterkt på at denne mobil1 oljen er den samme som selges for 199 på vanlige bensinstasjoner som på europris.. Sjekk bakpå flaskene og les der på sertfikatet, så kan tvilen din bli fleip el. fakta.. Vet om en person her ifra som fylte på europris olje, kjørte bilen hardt på kald motor og skjærte den. Og der tror jeg oljen også hadde en del og si.. Han må da være idiot som gjer full gass på kald motor, dette gjelder uansett motor, og olje. Det er vel han som har alt å si. En motor skal vel kjørest sikkeleg i 15min for å bli sikkeleg driftsvarm, dette har eg etter oljetempratur måleren i M5´en, da var den ca 80grader. EDIT: Dersuten er bensinstasjoner som regel alltid overprisa og.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
325-Lfc Skrevet Juli 17, 2006 Share Skrevet Juli 17, 2006 joda, han som skjærte motoren kjørte jo helt idiot da. Jeg er iallefall helt besatt på og kjøre bilen varm før jeg gir på. Kjører aldri over 3000 omdr før kjøleveska OG olja er varm.. Uansett om mobil1 oljen på europris er den samme som den på bensinstasjoner ville jeg ikke brukt 0w40 på en gammel motor. Jeg ska skife på min...Gjorde en feil med og fylle på så tynn olje. 0w40 er vell mer beregnet for nye motorer, eller motorer med turbo om jeg ikke tar helt feil deg og .. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Juli 17, 2006 Share Skrevet Juli 17, 2006 jeg har denne motoren på min 520 nå, mener det er den samme som på Esso ja, oppfyller hvertfall alle kravene som den skal. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MERN Skrevet Juli 17, 2006 Share Skrevet Juli 17, 2006 Har hørt at olja på europris selges billig fordi den er importert direkte fra USA, eller noe i den duren... Det vil da si at dette er Mobil1 olje og ikke jalla tull... Men skal ikke si dette for sikkert, så ikke drep meg om det er feil... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen Malerbakken Skrevet Juli 17, 2006 Share Skrevet Juli 17, 2006 Jeg er så vidt jeg vet Norges rimeligste på Mobil 1 5W-50 Racing som er euro-fill. Europris har i alle fall tidligere solgt US-fill flasker som for det første er en quart og ikke en liter, deretter er dette olje laget for USA markedet der Mobil 1 er et rimelig produkt og ikke et statusmerke som her. Mercedes har i magne år sammarbeider med Mobil om olje til sine biler og på USA modeller spesifiseres Mobil 1 Euro-fill. Det er dermed grunn til å anta at det er ulikheter på de oljene. på www.stjerneservice.no kan dere nårsomhelst kjøpe Mobil 1 5W-50 til 99,- litern. For BMW folket er det også mulig å kjøpe Castrol produkter. Om Viscositet er det et par ting. Det første tallet angir motstanden i oljen ved lave temperaturer, jo laver etall jo mindre motstand og dermed raskere smøring av hele motoren. Noen mener at syntetiske oljer er tynnere dette er ikke nødvendig vis riktig det er bare at den beholder sin flyteevne også ved kald motor, i motsettning til oljer med dårligere gradering (ofte mineraloljer) Det siste tallet angir oljens smøreevne ved høye temperaturer dette forteller om oljens bæreevne ved høye tepmeraturer. Det siste man vil er at oljen skal begynne å koke og/eller kokse og dermed raskt kunne havarere en turbo eller tilogmed en hel motor. Derfor er en olje med gode vinteregenskaper feks Mobil 1 0W-40 en bedre olje på vinteren enn feks Mobil 1 5W-50, mens feks 5W-50 er bedre på sommeren. Kjører man mye hard kjøring på banen etc kan man feks bruke en enda kraftigere racing olje, som feks Castrol 10W-60 (Elns) som gir enda bedre varmeegenskaper. Til orientering levers alle nye MB AMG biler med 0W-40 også til banebruk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet Juli 18, 2006 Share Skrevet Juli 18, 2006 Derfor er en olje med gode vinteregenskaper feks Mobil 1 0W-40 en bedre olje på vinteren enn feks Mobil 1 5W-50, mens feks 5W-50 er bedre på sommeren.. Eg trudde at 0w - 40 vart for tynt om vinteren eg... Fryse ikkje det då? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peoplez Skrevet Juli 18, 2006 Share Skrevet Juli 18, 2006 eg kjøre med 0-40w Castrol racing oil. men eg burde bruke tjukkere om vinteren da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Juli 18, 2006 Share Skrevet Juli 18, 2006 eg kjøre med 0-40w Castrol racing oil. men eg burde bruke tjukkere om vinteren da? Jepp du bør bruke 40W-80 olje.. helst enda tykkere.. så tykk at starteren ikke klarer å dra motoren rundt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Juli 18, 2006 Share Skrevet Juli 18, 2006 0w40 funket bra på min 325 motor etter jeg skiftet olje og oljefilter. Men egentlig er 0w40 for tynt. Bruk 10w40 istedet, på gamle motorer ska man bruke tykkere olje. Min er egentlig og ganske gammel så jeg skulle fylt på 10w40.Tviler også sterkt på at denne mobil1 oljen er den samme som selges for 199 på vanlige bensinstasjoner som på europris. Vet om en person her ifra som fylte på europris olje, kjørte bilen hardt på kald motor og skjærte den. Og der tror jeg oljen også hadde en del og si... 0W-40 og 10W-40 olje er akkurat like tykke når de er varme. Første siffere anngir viskositeten når motoren er kald. Det beste til vinterbruk er 0W-40 olje. Eller helårsbruk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peoplez Skrevet Juli 18, 2006 Share Skrevet Juli 18, 2006 eg kjøre med 0-40w Castrol racing oil. men eg burde bruke tjukkere om vinteren da? Jepp du bør bruke 40W-80 olje.. helst enda tykkere.. så tykk at starteren ikke klarer å dra motoren rundt hehe tulling Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen Malerbakken Skrevet Juli 18, 2006 Share Skrevet Juli 18, 2006 Derfor er en olje med gode vinteregenskaper feks Mobil 1 0W-40 en bedre olje på vinteren enn feks Mobil 1 5W-50, mens feks 5W-50 er bedre på sommeren.. Eg trudde at 0w - 40 vart for tynt om vinteren eg... Fryse ikkje det då? Absolutt ikke, jo lavere tallet er jo bedre er det å bruke om vinteren. Olje som fryser må du ikke finne på å bruke.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå