Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.har en 524 td som har ett lite problem.fem av stemplene er sprekkt litt ca 1-1,5cm ut fra midten.

skal eg bytte stempler eller skru sammen dritten og kjøre??

mvh

Geir

Skrevet
hei.har en 524 td som har ett lite problem.fem av stemplene er sprekkt litt ca 1-1,5cm ut fra midten.

skal eg bytte stempler eller skru sammen dritten og kjøre??

mvh

Geir

???... :? ... hvis du har motoren åpen er det vel liten grunn til ikke å skifte stempler... vel og merke hvis resten av bilen er ok... eller ?... :roll:

Skrevet

sprekkt topplokk.

kunne vært topp-pakning men toppen var sprekkt noe j......

kjøpte bilen av ein kar som hadde den stående.han var litt lei av bilen kan man si!!

han hadde betalt ett firma 30k for å skifte blokk og fikse den kokingen som den hadde problem med(sprekkt topp)

henta bilen etter 6mnd så koka den like forbanna,så den blei kjørt hjem i sinne og parkert under ett tre.der sto den i fire år før eg kjøpte den nå .

er mye rart de har gjort i den motoren får man si.er ny blokk da men.....

Skrevet

Har skiftet topp på min 324TD eg og. 17 sprekker eg kunne se med det blotte øyet.

Driver og får den til å gå skikkelig nå om dagene, men det er ikkje helt det letteste..

Skrevet

toppen var sprekkt mellom ventilsetene og forkammer :(

fem av seks stempler er sprekkt.

hadde eg ikkje kjøpt billige stempler så hadde eg nok hugget bilen :D

Skrevet

det som er saken med disse motorene er å ikke tyne de når de er kald, ikke kjøre til de koker. unngår man dette så tåler de tilnærmet alt! har hatt flere 524td`er å har kjørt med et turbotrykk på 1,5bar å opp til 2bar. har ikke hatt noe promblemer i den sammenhengen bortsett fra at når du holder gassen i bånn lenge med et turbotrykk på 1,5bar så går tempen opp. så derfor, slipp gassen før den blir for varm så holder dette fint. har flere ganger tenkt på å montere elektrisk vifte i tillegg, men aldri kommet så langt. mulig det funker fint :D:D

Skrevet
Har skiftet topp på min 324TD eg og. 17 sprekker eg kunne se med det blotte øyet.

Driver og får den til å gå skikkelig nå om dagene, men det er ikkje helt det letteste..

hva er problemet med å få den til å gå skikkeli da? kanskje jeg kan hjelpe? sikker på registeret ble riktig etter du byttet toppen?

Skrevet

Først mistenkte eg at det var bommet en tann på hjulet for dieselpumpen, for den startet etter mye om og men, men gikk ikkje på tomgang og var null respons/trekkkraft i den. Hadde den på en lite prøvetur før eg hadde luftet kjølesystemet skikkelig, men da steg tempen såpass at eg bare ga meg på det.

Så ble den stående en stund pga tidsmangel.

I forrige uke startet den "relativt" lett, og gikk selvstendig på tomgang etter ca 1 minutt...

I dag har eg sjekket timingen skikkelig ut fra noen papirer eg fikk på Bil&Tele. Med dor i svinghjulet, dieselpumpen og rettet av den "firkanten" på kamakselen. Dette viste seg å være rett. Desverre. For da er det jo det å finne ut ka annet det kan være.

Tettet tilkoblingen på ene dieselrøret ut fra pumpen i dag og merket en liten forbredning før eg gikk tom for tid.

Men symptomer per dags dato er;

- Vanskelig å starte

- Treg gassrespons

- Ujevn /liten / ingen vilje til å gå på tomgang.

- Jager på tomgang.

- Glødelyset kommer på og av med ujevne mellomrom mens motoren går.

- Ryker noe ut av det j*****!!!!!!!!!!!

Så eg ga meg ofr i dag, da eg må flytte M'en for å få den ut i friluft, slik at det er mulig å ha den i gang uten å bli drept av surstoffsmangel. Produserer enorme mengder sort røyk. Dette kan jo tyde på feil tenning, men skjønner ikkje hvorfor dette skal oppstå bare av ett toppbytte. Skal se over om den lekker diesel eller trekker luft på mandag, da eg tror det er problem nr 1.

Toppen skal være tett. Og det er ingen av de symptomene på denne som det var på den eg byttet ofreløpig..

Hovr holder du til hen i verden?? Det er vel ikkje i nærheten av Bergen/Sotra vel?? Hehehe.. Håpe håpe...

Skrevet

nei desverre. bor på vestnes, ved molde :( men det kan jo hørest ut som at tenningen er feil. du kan jo prøve å løsne på dieselpumpa, å prøve å vri litt på den(for da juserer du tenning) men det er et helvet å få løsnet alle skruene(hvertfall noe dritt på 524) hadde et lignende problem selv etter jeg byttet dieselpumpe en gang, røyk jævli å hadde en knallhard gange. men den gikk på tomgang da.

da vridde jeg på pumpa (altså justerte tenninga). for jeg hadde mistanke om at registeret var en tann feil, å det var den tydligvis :D men det funka fett det! håpe du forstår hva jeg mener her?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...