Gå til innhold

Omfattende vektliste på motorer / *motorvekt* *vekt motorer*


Anbefalte innlegg

Skrevet

Edit 8-2 / 08: Modifisert overskriften litt slik at den skal være enklere å søke seg fram til :)

*vekt motorer*

*vektmotorer*

*vekt motor*

*vekt motor*

Vekt motor

Vekt motorer

*motorvekt*

*motorvekter*

*vekt motor*

*vektmotor*

Ettersom det er fler og fler som spør etter vekt på diverse motorer tar jeg like så greit å legger ut hele lista som jeg vet om.

Listen er satt sammen av Paal Steinar Berg på BMW CCN forumet. Kilden skal være Online ETK.

Den foreløpige listen:

M40:

Motor: 81 kg

Svinghjul: 9,9 kg

Innsug: 4,5 kg

Eksosmanifold: 6,2 kg

Totalt: 101,6 kg

M42

Motor: 102,8 kg

Svinghjul: 9,9 kg

Innsug: 5,1 kg

Eksosmanifold: 4,5 kg

Totalt: 122,3 kg

M44B19

Motor: 101,5 kg

Svinghjul: 12,5 kg

Innsug: 5,5 kg

Eksosmanifold: 4,4 kg

Totalt: 123,9 kg

S14B23:

Motor: 106 kg

Svinghjul: 7,8 kg

Innsug: 8 (?) kg

Eksosmanifold: 6,3 kg

Totalt: 128,1 kg

S14B25:

Motor: 109 kg

Svinghjul: 5,3 kg

Innsug: 8 (?) kg

Eksosmanifold: 6,8 kg

Totalt: 129,1 kg

M52:

Motor: 118,7 kg

Svinghjul: 11,6 kg

Innsug: 2,8 kg

Eksosmanifold: 4,9 kg

Totalt: 138,0 kg

M20:

Motor: 119,0 kg

Svinghjul: 8,4 kg

Innsug: 7,1 kg

Eksosmanifold: 5,4 kg

Totalt: 139,9kg

M50

Motor: 132 kg

Svinghjul: 11,1 kg

Innsug: 2,6 kg

Eksosmanifold: 8,9 kg

Totalt: 154,6 kg

M30:

Motor: 137 kg

Svinghjul: 10 kg

Innsug: 6,7 kg

Eksosmanifold: 6 kg

Totalt: 159,7 kg

M50TU:

Motor: 137,2 kg

Svinghjul: 11,1 kg

Innsug: 2,9 kg

Eksosmanifold: 8,9 kg

Totalt: 160,1 kg

M60

Motor: 142 kg

Svinghjul: 15,5 kg

Innsug: 3,5 kg

Eksosmanifold: 11 kg

Totalt: 172,0 kg

S54:

Motor: 147,5 kg

Svinghjul: 11,0 kg

Innsug: 10(?) kg

Eksosmanifold: 4,8 kg

Totalt: 172,8 kg

S38B36

Motor: 152,0 kg

Svinghjul: 5,7 kg

Innsug: 13 (?) kg

Eksosmanifold: 9,6 kg

Totalt: 180,3 kg

S50:

Motor: 155,4 kg

Svinghjul: 11,0 kg

Innsug: 10(?) kg

Eksosmanifold: 8,9 kg

Totalt: 185,3 kg

S38B38

Motor: 149,9 kg

Svinghjul: 13,7 kg

Innsug: 13 (?) kg

Eksosmanifold: 10 kg

Totalt: 186,6 kg

S70

Motor: 155,5kg

Svinghjul: 10.7 kg

Innsug: 10 kg

Eksosmanifold: 12 kg

Totalt: 187,7kg

M88:

Motor: 164,0 kg

Svinghjul: 7,5 kg

Innsug: 9 kg

Eksosmanifold: 8,9 kg

Totalt: 189,4 kg

M30Turbo

Motor: 149 kg

Svinghjul: 3.4 kg (aut, ta også med converter 12,5kg)

Innsug: 6,5 kg

Eksosmanifold: ca 30 kg (med turbo)

Totalt: 201,4kg

Paal Steinar Berg

Håper den kommer til nytte for noen :)

Mvh

  • 3 years later...
Skrevet
De tallene som er ramset opp der er bare tull..Stemmer ikke i det hele tatt i forhold til virkeligheten.

Satt med litt av samme følelse jeg også. Var også mangel på endel motorer der, som f.eks m52tü og m54. Vet at disse er ganske like vektmessig, men de deler ikke samme vekt som m52. M52 får man jo også med alu og støpejern bunndel, så skulle tro det utgjorde en forskjell også. Pluss at det er variasjon på diverse deler/motorer utifra volum og slik, som også gir forskjellig totalvekt...

Men det gir jo en viss følelse for hvor landet ligger da... :)

Skrevet
De tallene som er ramset opp der er bare tull..Stemmer ikke i det hele tatt i forhold til virkeligheten.

Satt med litt av samme følelse jeg også. Var også mangel på endel motorer der, som f.eks m52tü og m54. Vet at disse er ganske like vektmessig, men de deler ikke samme vekt som m52. M52 får man jo også med alu og støpejern bunndel, så skulle tro det utgjorde en forskjell også. Pluss at det er variasjon på diverse deler/motorer utifra volum og slik, som også gir forskjellig totalvekt...

Men det gir jo en viss følelse for hvor landet ligger da... :)

+1

Men, dere må innrømme det ga et viss info som kan være til nytte for andre..

Skrevet
Er motoren M50TU samme motor somm en M50 bare som sitter i en touring, eller er det forsjellig motor i en E34 touring og en ikke?

Tü står for technical upgrade, har ikke noe med hva slags bil den står i...

Skrevet
De tallene som er ramset opp der er bare tull..Stemmer ikke i det hele tatt i forhold til virkeligheten.

Satt med litt av samme følelse jeg også. Var også mangel på endel motorer der, som f.eks m52tü og m54. Vet at disse er ganske like vektmessig, men de deler ikke samme vekt som m52. M52 får man jo også med alu og støpejern bunndel, så skulle tro det utgjorde en forskjell også. Pluss at det er variasjon på diverse deler/motorer utifra volum og slik, som også gir forskjellig totalvekt...

Men det gir jo en viss følelse for hvor landet ligger da... :)

+1

Men, dere må innrømme det ga et viss info som kan være til nytte for andre..

Jeg synes det bare er missvisende siden tallene ikke stemmer med virkeligheten.

Skrevet

Kom ikke å fortell meg at S38B36 er lettere enn S50B30.

Og at M30 veier 5 kg mere enn M50.

Bare tull disse talla her, skulle nesten vært sletta.

Skrevet
Kom ikke å fortell meg at S38B36 er lettere enn S50B30.

Og at M30 veier 5 kg mere enn M50.

Bare tull disse talla her, skulle nesten vært sletta.

Enig.

Hvis disse tallene stemmer så har en S14B23 en girkasse som veier 112kg og en S50B32 har en girkasse som veier 81kg.. Tror ikke det er helt riktig.

En komplett s14 veie hele 240kg med gir, oljekjøler, olje og alle komponenter på.

Dette er veid med sertifiserings vekt til løfte utstyr på Yara i Porsgrunn.

Skrevet

Tipper nok vektene stemmer ut fra delekatalogen.

Motor =blokk, topp, bunnpanne, slik man får kjøpt den fra fabrikk.

Må legge til spejld, eksosmanifold, elnett,ecuer, moduler, clutch, girkasse etc.

Vekten der er det som står oppgitt, og ingenting annet. Ihvertfall er det det eneste jeg kan skjønne...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...