Gå til innhold

E46 320i - Dunke-lyd fremme, høyre side

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Når jeg kjører med lav fart med min BMW E46 320i over humper/ujevnheter i veibanen, kommer det litt "dunke-lyd" fremme på høyre side.

Hva skyldes dette ? Er det støtdemperne/fjær som er slitt ?

Og hva vil en reperasjon på et BMW verksted evt. koste

Har ikke selv noe peiling (desverre). :roll:

Skrevet

Kan være et sånn lite stag bare, det var det på min forrige E46. Staget kosta vel 300kr ca,og min kjære far skifta det på en time :)

Skrevet
Hei

Når jeg kjører med lav fart med min BMW E46 320i over humper/ujevnheter i veibanen, kommer det litt "dunke-lyd" fremme på høyre side.

Hva skyldes dette ? Er det støtdemperne/fjær som er slitt ?

Og hva vil en reperasjon på et BMW verksted evt. koste

Har ikke selv noe peiling (desverre). :roll:

Umidelbart høres det ut som om du har slitte foringer (eller bøsninger på dansk)... enten i en bærearm eller i et stag.

Skrevet

Takker for svar !

Det hørtes jo ikke så ille ut - men hva er et stag ?? Er helt grønn når det gjelder bildeler - men gidder ikke bli lurt av verksteder heller.

Jeg skal kjøre en laaaang tur fra København til Norge og vestover i morgen. Det ville være litt bad hvis dette dunkelyd problemet skulle utvikle seg til noe mere alvorlig. Så kanskje jeg får ta den på verksted å fikse så snart jeg kommer frem (?)

:wink:

Skrevet
Takker for svar !

Det hørtes jo ikke så ille ut - men hva er et stag ?? Er helt grønn når det gjelder bildeler - men gidder ikke bli lurt av verksteder heller.

Jeg skal kjøre en laaaang tur fra København til Norge og vestover i morgen. Det ville være litt bad hvis dette dunkelyd problemet skulle utvikle seg til noe mere alvorlig. Så kanskje jeg får ta den på verksted å fikse så snart jeg kommer frem (?)

:wink:

Hvis problemet er en slitt foring går det ikke over av seg selv... problemet utvikler seg bare til det værre. Et stag hjelper til med å holde hele navet med brems etc. på plass i korrekt posisjon. Litt avhengig av hvor lenge du har hørt "klunkelyden" eller merket at rattet ryster tror jeg du uten problemer kan legge ut på en tur til f.eks vestlandet i Norge.

Skrevet
Ok. Tar det lang tid for et verksted å skifte foringer ut ?

Nei... det er hverken spesielt tidkrevende eller dyrt... :D

Skrevet

Støttestag, pendelstag.. det er litt forskjellig hva folk kaller det..

Front Swing support står det som i ETK

stag.jpg

ble litt lite.. men nr 5 der.. det lille til høyre..

delenr: 31351095694

Skrevet

Om det er støttestaget,som er en vanlig feil,så tar det 15 min og bytte det selv. jekke opp bilen av med hjulet og en 16mm fastnøkkel til og skru av staget med. 2 stk muttere en i vær ende. Men det kan jo også være en bærearms foring da,da vil jeg anbefale og kjøpe komplett bærearm med alle foringer på,det tar ca en halv time og bytte selv, kjekt med bukk da om du skal gjøre det.

• 2 weeks later...
Skrevet

Så er bilen reparert.

Og ganske riktig, som det har blitt sagt i denne tråden, det var stabilisator-staget som var slitt.

Det ble skiftet ut på et Bavaria verksted og totalt kostet det 860 kr, i tilfellet noen skulle komme ut for det samme, men ikke "tør" gjøre reparasjonen selv :oops:

Tusen takk for den glimrende veiledning jeg har fått i dette forum !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...