Gå til innhold

diffbrems?spærre?


R.E.H
 Share

Anbefalte innlegg

Hvis du har 100 prosent sperret (også kalt ESAB-sperre), er det jo faktisk ikke en differensial lenger.

Øyvind Kaurstad forklarte LSD prinsippet ganske greit på BMWCCN for en stund tilbake.

Ta først en kikk på denne linken:

http://www.club4ag.com/faq%20and%20tech ... al_101.htm

Figur d2 viser et sitt gjennom differensialen. Når det er moment på diffen så vil kammen i figur d3 via skråplanene legge press på trykkplatene slik at lamellene presses hardere sammen, og friksjonen øker. Begge de utgående akslingene blir da kraftigere låst til huset (eller "buret", om du vil) via lamellene, og dermed også til hverandre.

I tillegg til dette har vi forspenning, som gjør at det er en viss friksjon mellom lamellene selv om momentet er lavt. Det er denne forspenningen du kjenner om du jekker opp en bil på en side og prøver å snurre på hjulet. Uten forspenning ville det vært akkurat likt som en åpen differensial.

En slik differensial oppgis gjerne med en prosentfaktor for sperrevirkning, f.eks 25% eller 40%. Prosentsatsen angir hvor stor forskjell i moment det maksimalt kan være mellom hjulene i prosent av det totale momentet.

Håper det hjalp deg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har 100 prosent sperret (også kalt ESAB-sperre), er det jo faktisk ikke en differensial lenger.

Øyvind Kaurstad forklarte LSD prinsippet ganske greit på BMWCCN for en stund tilbake.

Ta først en kikk på denne linken:

http://www.club4ag.com/faq%20and%20tech ... al_101.htm

Figur d2 viser et sitt gjennom differensialen. Når det er moment på diffen så vil kammen i figur d3 via skråplanene legge press på trykkplatene slik at lamellene presses hardere sammen, og friksjonen øker. Begge de utgående akslingene blir da kraftigere låst til huset (eller "buret", om du vil) via lamellene, og dermed også til hverandre.

I tillegg til dette har vi forspenning, som gjør at det er en viss friksjon mellom lamellene selv om momentet er lavt. Det er denne forspenningen du kjenner om du jekker opp en bil på en side og prøver å snurre på hjulet. Uten forspenning ville det vært akkurat likt som en åpen differensial.

En slik differensial oppgis gjerne med en prosentfaktor for sperrevirkning, f.eks 25% eller 40%. Prosentsatsen angir hvor stor forskjell i moment det maksimalt kan være mellom hjulene i prosent av det totale momentet.

Håper det hjalp deg litt.

hehe.. du kan dette så d hold:P var litt tungt å skjønne men skal sette meg ned å se litt på dette hær=) takker for svar:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...