Gunnar Skrevet Juli 24, 2006 Share Skrevet Juli 24, 2006 Her er et innlegg av hmhaga på et annet forum: Haldex er kvasi-4WD, idag fikk jeg servert beviset på sølvfat:http://hans-mah.home.online.no/video/haldex.wmv I forbindelse med kjøring av flyttelass, tenkte jeg det var greit å ha en bil med AWD for å trekke tilhenger opp fra gården. Den planen gikk rimelig kjapt i vasken, familiens flotte V70R med superduper Haldex klarte ikke å trekke opp seg selv engang. Jeg holdt på å le meg skakk! Sjokkerende dårlig 4WD-system!?? Begge fremhjulene spant, men ikke bakhjulene.. tenker at det må være noe galt, hvis ikke er det noen som har noe å lære fra produsenter av langt billigere firehjulstrekkere! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 24, 2006 Share Skrevet Juli 24, 2006 Kanskje denne utlegningen (med undersider) på Wikipedia kan gi en bedre forklaring... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SteffenM2 Skrevet Juli 24, 2006 Share Skrevet Juli 24, 2006 Hehe.. Volvo på sitt beste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Patrick B Skrevet Juli 24, 2006 Share Skrevet Juli 24, 2006 Her er et innlegg av hmhaga på et annet forum:Haldex er kvasi-4WD, idag fikk jeg servert beviset på sølvfat:http://hans-mah.home.online.no/video/haldex.wmv I forbindelse med kjøring av flyttelass, tenkte jeg det var greit å ha en bil med AWD for å trekke tilhenger opp fra gården. Den planen gikk rimelig kjapt i vasken, familiens flotte V70R med superduper Haldex klarte ikke å trekke opp seg selv engang. Jeg holdt på å le meg skakk! Sjokkerende dårlig 4WD-system!?? Begge fremhjulene spant, men ikke bakhjulene.. tenker at det må være noe galt, hvis ikke er det noen som har noe å lære fra produsenter av langt billigere firehjulstrekkere! Hmm ser ut som om BMW sitt X-drive system er kongen på haugen. Husker å ha lest en test med bmw E60 530xd mot audi A6 2.5 tdi quatro, der kom de fram til at BMW sitt system funker bedre. Det er vel slik at vist bilen overstyrer overføres kreftene mer til framhjulene, og motsatt når den understyrer, eller er jeg helt på villspor nå? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mangel Skrevet Juli 24, 2006 Share Skrevet Juli 24, 2006 Helt klart noe galt med den der. Kanskje noen bare har emblems-trimma("awd") bilen og eiern har tatt det for god fisk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen Malerbakken Skrevet Juli 24, 2006 Share Skrevet Juli 24, 2006 Helt klart noe galt med den der. Kanskje noen bare har emblems-trimma("awd") bilen og eiern har tatt det for god fisk Neppe, jeg har sett bilen og kjenner eieren det er nok en AWD, og selv om jeg ikke vet om det er grunn til det så stoler jeg litt på at Hmhaga har oversikt over om det er en viskose eller en Haldex der, selv om det tildynelatende ser ut som en viskose... Uansett skikkelig 4WD får en bare med tre stk differ og tre stk sperrer og det har ikke BMW engang. Det er kun en bil som levers med dette som standard fra fabrikk, og den finner dere i signaturen min.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Juli 24, 2006 Share Skrevet Juli 24, 2006 nå er ikke terrengkjøring lov i norsk fauna så da er det vel bare bakhjulstrekk som gjelder er vel bare land rover defender som er hardcore 4wd nå om dan? litt kjip å kjøre på motorvei . feltvogner er litt for kompromissløse for oss byfolk så da blir det vel "jukse 4wd" som dette... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet Juli 24, 2006 Share Skrevet Juli 24, 2006 http://www.leftlanenews.com/2006/06/13/ ... ubaru-awd/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen Malerbakken Skrevet Juli 24, 2006 Share Skrevet Juli 24, 2006 nå er ikke terrengkjøring lov i norsk fauna så da er det vel bare bakhjulstrekk som gjelder er vel bare land rover defender som er hardcore 4wd nå om dan? litt kjip å kjøre på motorvei . feltvogner er litt for kompromissløse for oss byfolk så da blir det vel "jukse 4wd" som dette... Jeg skal når som helst parkere en LR i skogen, for noen årsiden tok jeg en vintertest der jeg brukte LR defender mot blant annet en G400CDI og den LR'en ble pokker meg slått av en Jeep cherrokee. G'en var overlegen, men så var den også tre ganger så dyr som Nissan King Cab Navarra. Min entusiasme og respekt for LR forsvant som dugg for solen når den bilen ble satt på prøve. Min er forøverig ikke en gammel feltvogn... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juli 25, 2006 Forfatter Share Skrevet Juli 25, 2006 Hmm, tror du kunne skaffet deg mange fiender på LRforumet rimelig kjapt Simen.. haakon, det finnes lovlig kjøring også, nyttekjøring ifm. gårdsdrift eller vedhogst f.eks.. av grunneier eller andre som har lov. Og nei, man trenger ikke ha så dårlig 4WD for å ha god bil for veibruk. 2WD til vanlig og manuell innkobling av skikkelig 4WD fungerer jo for terrengkjøring. Skal garantere at madammen sin Kia (!!) Sportage hadde kommet bedre frem enn den Volvoen der. Sportagen har ingen hokkus pokkus automagisk fordeling, kun 2HI, 4HI og 4LO, og diffbrems bak, og i 2HI er den som en vanlig personbil å kjøre på landeveien. Stod faktisk i en helt lik grusbakke full av is med den bilen og fullasta hestehenger bak for 1,5 år siden, og starta fra stillestående uten hjulspinn.. rett opp. Det negative er selvfølgelig at man da mangler permanent 4WD, men kompromisser må vel til om ting ikke skal bli altfor dyrt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen Malerbakken Skrevet Juli 25, 2006 Share Skrevet Juli 25, 2006 Det morsomme her er at LR'en har mindre diffsperrer enn Kia'en... Kia'en har ingen senterdiff, med andre ord går 50% forover og 50% bakover. Bak har den en diffbrems (jeg vet ikke hvor sterk denne er, men si nå at den klarer en 300Nm) Så vil denne Kia'en alltid ha drift på tre hjul. (Noe mindre på det ene bakhjulet) En LR Defender har sperre på senterdiffen, og et antispinnsystem, og alle som har kjørt litt hardt har vel merket at antispinnsystemet til slutt går varmt? Vel det kan kjøres til det ryker av hjula på LR'en så kutter det ut, da har du i praksis drift på et forhjul og et bakhjul. Med G har du tre sperrer (min har ikke senterdiff, men de med permanent 4WD har sentterdiff med sperre) Her er det sperre på alle differ og dette gir 25% i hvert hjørne noe som gjør at alle hjulene hele tiden har trekkraft. Akillesen til G er kort fjæringsvei, da den har spiralfjærer noe som gjør den langt bedre å kjøre onroad. Jeg kjører stort sett på veien, og i kjøreområder når det arrangeres terrengkjøring eller terrengtouring eller trial. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aloebiz.net Skrevet Juli 25, 2006 Share Skrevet Juli 25, 2006 HAHA latterlig!! Volvo har blitt en latterlig gnagerdrittbil Mye bedre i gamledager når de hadde riktig hjuldrift! Jeg blir litt oppgitt over hvorfor de på død og liv skal lage gnagertrekk på biler i dag! På Volvo S80 T6 så sitter det en 2,9 liters rekkesekser med turbo og 272HK! Den er plassert på tvers og har forhjulstrekk! En _rekkeSEKSER_ plassert på _tvers_!!! For å få plass til en rekkesekser på tvers måtte Volvo konstruere verdens minste girkasse! Hvorfor ikke lage RWD da? Mye bedre med tanke på kjøreegenskaper og underholdning.. En gnager med så mye hester vil bare bli stående å spinne uansett! Volvo er kjedelige biler blitt.. Å leke seg litt med en ny volvo kan man bare glemme da det ikke går å slå av ESP helt og holdent heller... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen Malerbakken Skrevet Juli 25, 2006 Share Skrevet Juli 25, 2006 Hø hø Volvo er blitt en bil for folket, de vil selge mer, dra fordeler av å være eid av Ford, og de ønsker seg kunder som mamma og typen hennes. Samtidig som Audi klarte å bringe grevling inn i statusbilmarkedet så vil Volvo gjøre det samme. Jeg sier det slik jeg skal man ha bil i dag er det egentlig et valg mellom Mercedes-Benz for den luksusorienterte, BMW for den sportslige og Lexus for den som elsker ris. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kevin=) Skrevet Juli 25, 2006 Share Skrevet Juli 25, 2006 Helt klart noe galt med den der. Kanskje noen bare har emblems-trimma("awd") bilen og eiern har tatt det for god fisk Neppe, jeg har sett bilen og kjenner eieren det er nok en AWD, og selv om jeg ikke vet om det er grunn til det så stoler jeg litt på at Hmhaga har oversikt over om det er en viskose eller en Haldex der, selv om det tildynelatende ser ut som en viskose... Uansett skikkelig 4WD får en bare med tre stk differ og tre stk sperrer og det har ikke BMW engang. Det er kun en bil som levers med dette som standard fra fabrikk, og den finner dere i signaturen min.... Hummer H1 har 3 differ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dazed Skrevet Juli 25, 2006 Share Skrevet Juli 25, 2006 Jeg blir litt oppgitt over hvorfor de på død og liv skal lage gnagertrekk på biler i dag! Det er ikke noe mysterium, da. Det er jo mye billigere å produsere biler med forhjulstrekk, samtidig som de blir lettere (som igjen hjelper dem å havne i lavere forsikringsklasser og å få lavere drivstofforbruk), får mer plass i kupeen, blir mer idiotsikre å kjøre, og er enklere å montere/demontere. "Mannen i gata" driter i kjøreglede, og bilprodusentene tenker kun profitt. Bare et forsøk på å være objektiv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå