Gå til innhold

Hva skjer hvis en blir tatt bilde av i fortoboks i utlandet?

B.E.E.
 Share

Anbefalte innlegg

Som topic sier, hva skjer hvis en f.eks. i Tyskaland kjører for fort gjennom en fotoboks? Hva blir i så fall boten, etter norske eller tyske satser? Kan tyske myndigheter følge opp en slik sak med en person i et annet land? Hva med tiden fra bilde ble tatt til en får boten, er en pliktig å betale etter så og så lang tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lurt på det samme! i sverige også er det sykt med fotobokser i 90 sona!

Sverige og Danmark (hvis ikke flere) har samarbeidsavtaler for oppfølging av bøter og annet fått i hverandres land.

Blir man tatt for noe i sverige / danmark, så vil man nok få merke det med en bot heime. Om boten er på den størrelsen man fikk i utlandet, elller "konvertert" til norsk, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det er med fotobokser, men jeg ble tatt i Danmark i fjor av ett helikopter, og fikk 1000,- (danske) i bot. Politikonstabelen fortalte at det var inngått ett samarbeid mellom de nordiske landene, og at jeg derfor ikke ville slippe unna boten, men jeg har fremdeles ikke hørt noe fra dem, og det er ett år siden nå.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lurt på det samme! i sverige også er det sykt med fotobokser i 90 sona!

Sverige og Danmark (hvis ikke flere) har samarbeidsavtaler for oppfølging av bøter og annet fått i hverandres land.

Blir man tatt for noe i sverige / danmark, så vil man nok få merke det med en bot heime. Om boten er på den størrelsen man fikk i utlandet, elller "konvertert" til norsk, vet jeg ikke.

Finland er også med i denne avtalen. I Finland har de jo satser etter hvor mye man tjener. Dvs at tjener du mye får du større bot.

Denne ordningen kan naturligvis ikke gjennomføres for utlendinger ettersom det ikke er gjennomførbart å sjekke opp utenlandske folk sine personopplysninger. Derfor er det egne satser for utlendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som topic sier, hva skjer hvis en f.eks. i Tyskaland kjører for fort gjennom en fotoboks? Hva blir i så fall boten, etter norske eller tyske satser? Kan tyske myndigheter følge opp en slik sak med en person i et annet land? Hva med tiden fra bilde ble tatt til en får boten, er en pliktig å betale etter så og så lang tid?

Fotoboksene i Tyskland kan du bare peise forbi. Ingen fare. Blir du derimot stoppet av Onkle Grønn så vanker det bot. Og da bør man ha penger med seg, vist ikke blir man fulgt til nærmeste geldautomat :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble tidligere i år knipset av en fotoboks rett utenfor Nice i Frankrike (motorveien mellom Nice og Monaco), men jeg har ennå ikke sett noe til en bot. Når jeg tenker meg om lurer jeg litt på om dette ikke var tilfellet i fjor og i forfjor også... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er noen svinkjørere 8) Ta av skiltet fremme så slipper dere sånt, betaler heller 1000kr i bot for manglende skilt framme en gang i 5 året enn på tusenvis pga blinke kåte fotobokser..

en liten rettelse : mellom rudskogen og rakkestad hadde UP kontroll under årets gatebiltreff.vi skulle på butikken i min fetters ny-styla e46,

med skiltet liggende i frontruta,og ikke skrudd på. 2000,- I BOT TAKK!

Up skreiv foresten ut 2 blokker med bøter den dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det er med fotobokser, men jeg ble tatt i Danmark i fjor av ett helikopter, og fikk 1000,- (danske) i bot. Politikonstabelen fortalte at det var inngått ett samarbeid mellom de nordiske landene, og at jeg derfor ikke ville slippe unna boten, men jeg har fremdeles ikke hørt noe fra dem, og det er ett år siden nå.. :?

Et helikopter faktisk? hvor mye hade du over fartsgrensa da? var det i 130 sonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et helikopter faktisk? hvor mye hade du over fartsgrensa da? var det i 130 sonen?

Det er veldig vanlig å bruke helikopter i Sverige og Danmark. De er ikke så lette å se oppe i lufta. De måler gjennomsnittsfarten din over en viss strekke. Ved bruer/avkjøringer, så står det motorsykler å venter..

Jeg ble vel tatt i rundt 140-145, men husker ikke helt eksakt. Jeg har som vane å sjekke alt av bruer (de pleier å stå der å "skyte" deg), så jeg ble litt paff da jeg ble tatt. Skjønte ikke hvor de hadde stått før konstabelen sa at jeg hadde blitt målt av ett helikopter.. :) Dette var i 130 sonen ikke så langt fra grensen. Dansk politi er ganske hissige på å ha kontroller i 130 sonen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...