Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

heisan. jeg har en E30 323i 85 mod som skal bytte kanaler og noe annet av karosseri.

nå er saken slik at jeg egentlig ikke har så peiling på å sveise på biler. så lurte på om det var noen sveisedyktige i mitt nærmiljø (tønsberg),

som kunne tenke seg å tjene litt penger. er snakk om begge kanalene (4 dørs) og begge baksjermene nede under støtfanger.

er ikke sikker på om dette er rette plassen å poste denne. men moderator kan flytte den vist han vil.

PS:kona er lei av å vente på meg :lol: (er hennes bil)

Skrevet

er vist endel drittjobb ja siden ikno svar på et parr dager.

får setta igang selv. blir nok bra.er nok ikke så lenge til denne nydeligge hennarøde babyn er på veien igjen. 8)

Skrevet

ingen problem. er i gang og har hjelp av en "som kan det"

så blir nok bra. gruer meg til å begynne på motoren (demont/mont)

er min første bmw men går vel greit det okså.

har jo dere her :lol:

Skrevet

Håper jeg ikke ødelegger tråden med spørsmålet mitt, men lurer på å sette igang med det samme selv etterhvert..

Hvordan skal dette gjøres rent "sveiseteknisk"?

Er det kun punkting som gjelder her, eller skal en legge noen punkter, og så helsveise?

-hehe, har jo sett ved enkelte andre sveisejobber på karosseri at det ikke bestandig blir sveisa overalt engang, men kun punktet og så spaklet, jeg går ut ifra at det ikke er måten å gjøre dette på? :P

Skrevet

Nå er heller ikke jeg helt sikker på dette, men jeg mener å ha hørt at det blir sterkere hvis man bare punkter det, har vel noe med bevegelser i bilen å gjøre, helsveis har vel lettere for å sprekke enn punktsveis og jeg tror det meste på biler er punktsveiset, dog ikke av vanlige folk men sveisedyktige roboter som har gjort dette i flere år og bruker sveiseutstyr til flere tusen ja kanskje millioner av kroner, hehe.

Nå hadde jeg en i klassen min på VKI bil som demonterte, sandblåste og sveiset en E28 , mener han kun puntsveiset.

Når det er sagt så må jeg si det ble den mest strøkne E28 jeg har sett, å når jeg snakker om sandblåsing så tok han hele karosseriet å blåste det rent, sveiset det og sendte det til lakkering, motor driverk og understell ble totalt overhalt, det samme med interiøret, husker ikke helt hva han heter men stedet var Odda Videregående skole og for alt jeg vet kan det godt være han er med i forummet her, både han og faren var Bmw frelste mener jeg :)

sorry var ikke meningen å bli revet med her å ødelegge tråden din, men når jeg først begynner kan jeg skrive i det uendelige, født med tastatur på hendene, nesten hehe :lol:

Skrevet

grunnen til at de ikke heilsveiser er fordi da har det lettere for å slå seg skeivt pga varmen. i kanalen kan du punkte for å feste platen du sveiser inn, så heilsveiser du rundt. en kanal er bærende konstruksjon, så det må være sterkt. Det er rett at det må være rent før du sveiser, ellers vil sveisen være svakere. slip rent med vinkelsliper, helt inntil metallet.

Skrevet

ved sveising på bil så bruker di en annen type "sveisemaskin" enn vanlig.. den lager finne små punkter og d kan så å si hvem som helst gjøre.. men er jo en fordel å ha litt erfaring.. hvir man heilsveiser bli d som Bmw323i sier at stålet har lett for å slå seg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...