Gå til innhold

'


///MoePower
 Share

Anbefalte innlegg

Nå skal det brukes som mot argument at du har en annen bensintrykksregulator, men hvordan fungerer din egentlig? Er det en RRFPR (Rising Rate Fuel Pressure Regulator), for det er nødvendig for ekstra bensin ved høyt turbotrykk.

Nei bensintrykket det øker når turboen begynner å ladde, så det skal ikke være noe problem.

Har stillt den til mellom 2,8 og 3 bar på tomgang, så øker den når turboen jobber.

Hehe, det virker ikke ut som du fikk med deg hva Lien mente :wink:

Rising rate / linær..en liten forskjell der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 438
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Rising rate betyr kort og godt at bensintrykket ikke øker linært med manifoldtrykket. Eksempelvis 1,2:1 eller 1,4:1

Forfatteren av boka Maximum Boost, Corky Bell(den boka burde være obligatorisk å lese for alle som har/setter til livs turbo-prosjekter) har et firma som kalles BEGI(Bell Engineering Group, Inc.) og han har designet en BTR som har justerbar rate of rise!

Den ser slik ut:

Bilde020.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BEGI er bra greier! Boka er som stian329 sier ett must! Selv om jeg mener der er påstander i den boka med heller tynne argument, så funker vel erfaringsdata greit ;)

Men er ikke rising rate strengt tatt ett kompromiss? Det beste er vel en linær BTR slik du ikke endrer duty cycle på dysene? Da er det helst snakk om ett nivå opp med datasprut osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer datasprut etterhvert som jeg får spart inn.

Men høyere bensintrykk, fører ikke det til at det klarer å presse seg mer bensin ut gjennom dysene hver gang de er åpene?

Eller blir det feil?

Men den "rising rate" btr`en, den sørger for uansett hvordan man kjører eller om bilen står på tomgang har samme bensintrykk eller?

Såfall foretrekker jeg den btr`en jeg har nå, for da får den mindre bensin på tomgang og når man ikke belaster motoren slik at den går penere, og så får man jo mere bensin når det trengs vel?

Man lærer så lenge man lever..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gull ;) Vi veit alle hvordan det går, mye vil ha mer! Og når en kjører det oppsettet i grus må en modde litt til :D En flott 7 serie med 4-500hk? blir aldri feil!

Edit: Helt korrekt som du sier angående rising rate BTR, bensintrykket øker med manifoldtrykket og det er akkurat der problemet ligger. En motorstyring kontrollerer bensinmengen motoren får med å styre åpningstiden på dysene. Når bensinmengen på samme åpningstid varierer med bensintrykket vil dette kunne lage litt problem med tuning. En linær BTR fører til at bensinmenge pr åpningstid er konstant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe

Har en drøm om å runde 600hk, men dette er det tid og penger som avgjør ;)

For skal jeg nå det tallet er en ting sikkert: Det blir ikke billig.

Så jeg får prioritere det viktigste i første omgang når det gjelder motor.

Må jo ha råd til lakk og litt diverse til resten av bilen og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt det før, og sier det igjen. Hvorfor så mye hk, i en så tung bil?! Hvorfor ikke bygge i en E30 eller lignende? MYE mer morro ut av de 600hestene da..

Fordi jeg ikke er ute etter noen racer.

Jeg er ute etter en stor, romslig bil som jeg kan ligge å daffe rundt i, dra på treff i, osv.

Samtidig som jeg skal ha krefter til å dra ifra med når jeg finner det for godt at nå skal jeg trå på litt.

Og selv om dette er tunge biler tror jeg du ville blitt overasket over hvor godt de sparker fra!

Og tung bil betyr mer press på dekkene som igjen betyr bedre grep :wink:

E23 er etter mine øyne mye penere enn E30 og har mye mer detaljer.

E23 er luksus på 4 hjul er de strøkene, og jeg tror nok du fort ville innsett hvor gode disse bilene faktisk er å kjøre hvis du hadde prøvd en..

Tror nok E23 er bra mye bedre å kjøre enn en 1602 skal jeg si deg..

Anyway: Bygger denne bilen for hobbyen sin skyld og fordi jeg liker biler, ikke for å ligge å svinkjøre med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tung bil betyr mer press på dekkene som igjen betyr bedre grep :wink:

Tung bil betyr stor masse som ikke er særlig hypp på å endre retning :wink:

Hehe, ja det er jeg godt klar over.

Men gjør 5-seriene det bra på bane når de har skikkelige motore, så gjør 7-serien det også, for de er ca samme størrelse og faktisk finnes det 5-serier som er tyngre enn E23 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tung bil betyr mer press på dekkene som igjen betyr bedre grep :wink:

Tung bil betyr stor masse som ikke er særlig hypp på å endre retning :wink:

Hehe, ja det er jeg godt klar over.

Men gjør 5-seriene det bra på bane når de har skikkelige motore, så gjør 7-serien det også, for de er ca samme størrelse og faktisk finnes det 5-serier som er tyngre enn E23 :)

Gjør ikke nivåregulering og myke fjærer og dempere at bilen blir litt "båt" på bane? Følte at vi skulle tippe, når jeg satt på med en original E36 325i på bane. Regner ikke med at 7-serien er veldig mye hardere originalt enn E36, da den er bygd for komfort og er mindre sportsbil enn E36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, de er veldig myke ja.

Men med bilstein senkesett og stabstag hele veien rundt blir det jo en god del bedre ;)

Nivåreguleringa har faktisk vært bytta på 745`en min før jeg kjøpte den har jeg funnet ut i ettertid :?

Er faktisk senkedempere bak.. Vet ikke hvor mye de senker, men bilen er lavere bak enn fremme.

Blir vel bra når jeg får senka fremme også, samt montert den nye fangern jeg venter på :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...