Gå til innhold

Skife brent eksosventil til M50B25


gdf
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har vert så heldig å brent en eksosventil.

For å få gjort dette på verksted, må jeg regne med en ca. 13000,- for å få dette gjort.

Derfor er dette noe jeg vurderer å gjøre selv.

Dette med å ta av toppen skal ikke vere det store problemet.

Problemet kommer til tilpasningen av den nye ventilen:

BMW selger disse med en oversize på 0.4mm både i høyde og bredde.

Må jeg slipe til ventilen for at den skal passe i ventilsetet på toppen, eller må jeg slipe til ventilsetet for at den skal passe til en overdimesjonert ventil?

Det er her min usikkerthet kommer inn. Så visst her er noen som har gjort dette før og/eller har god peiling på akkurat dette, så setter jeg stor pris på hjelp.

Og en ting til, hvem selger spesialverktøy fra BMW? Diverse låsverktøy til kammene og svinghjulet, og et slikt verktøy man fjerner kammene med osv? Er dette noe GS Bildeler kan skaffe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ville gjort er å ta ut toppen selv, for så å levere inn toppen til et motorverksted som kan skifte ventilen, plane toppen og sjekke om den er tett. Eventuelt skifte tetninger. For å få det gjort 100% m/ en viss garanti. Sparer fort en god del penger på å ta ut/montere toppen selv.

Anngående spesialverktøy aner jeg ikke, men vi bruker et overraskende godt universalt sett som jeg ikke aner opphavet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bare lage deg egne merker på kammene, før du tar de ut :) det gjorde jeg når jeg bytta løfterne, jeg gjorde dette på 6 timer ca, og jeg har knapt tatt i en motor før, fikk litt tips fra min far underveis.

Så du klarer det nok fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du mener med 'merker på kammene'?

Etter å ha sett i delekatalogen til GS, så kan man visst få kjøpt ventilseter som er +0,4mm, da vil dette sikkert passe som hånd i hanske med den nye ventilen som også er +0,4mm?

Men vil ikke dette ha innvirkning på resten av ventilene/sylindrene, dersom ene ventilen er større enn de andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...