Gå til innhold

Kan man trimme motoren..


SteffenM2
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, økt kompresjon gir mer effekt. Mer sylindertrykk så luft/bensinblandingen blir mer komprimert og det blir kratigere "eksplosjon"

Kompen blir økt ved sliping av toppen, men det er relativt lite, så det blir vanligvis ingen merkbar forskjell i effekten. Høykomp stempler derimot :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uenig i det.

Man øker dreiemomentet mer enn hk tror jeg,eneste måte å få mer hk på er at motoren puster bedre eller mer.

Dvs alt fra porting/kam/ladetrykk til mer volum/turtall.

Man får nok muligens mer hk av mer kompresjon såklart,men om det er merkbart i forhold til nm er heller tvilsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uenig i det.

Man øker dreiemomentet mer enn hk tror jeg,eneste måte å få mer hk på er at motoren puster bedre eller mer.

Dvs alt fra porting/kam/ladetrykk til mer volum/turtall.

Man får nok muligens mer hk av mer kompresjon såklart,men om det er merkbart i forhold til nm er heller tvilsomt.

Når jeg skrev effekt så sikter jeg ikke direkte til HK, men om motoren produserer noe mer guff generelt.

"men om det er merkbart i forhold til nm er heller tvilsomt" Hva mener du nå? Man får en sterkere motor ved å øke kompen pga. økt dreimoment, men også mer HK pga. som en her sier, HK er moment x turtall.

Så motoren vil jo oppleves som "trimma", uansett om det er snakk om dreimoment eller hestekrefter. Jeg har som sagt aldri sagt at jeg sikta til kun HK i min forrige post

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...