sn|per Skrevet Juli 28, 2006 Skrevet Juli 28, 2006 Har vært snakk om diverse triks du kan gjøre med kjørecomputeren på e36 for å få flere funksjoner. Er det noe lignende man kan gjøre med kjørecomputeren på e46? For å få f.eks digitalt speedometer.
ChrZZ Skrevet Juli 28, 2006 Skrevet Juli 28, 2006 Det digitale speedometeret på E36 virker bare mens bilen er i gang. Stopper man bilen, så må man gjøre hele prosedyren på nytt. Ikke akkurat den smarteste funksjonen da
Fredrik Skrevet Juli 28, 2006 Skrevet Juli 28, 2006 Ok. Men er det noe lignende på e46? Ja, men jeg tror du må få BMW til å omprogrammere OBC´en for deg. Fant denne listen på nettet (aner dog ikke om den er korrekt) - BMW E46 On-Board Computer (OBC) Hidden Codes nr example description. 1 Car Engine and cluster data 1.0 46nnn Chassis nr/VIN serial number (last 5 digits) 1.1 4nnn K-number 1.2 690236 Cluster Part # 1.3 045210 Coding (04)/diagnosis (52)/bus index (10) 1.4 1200 Week (12)/year of manufacture (2000) 1.5 09_160 Hardware (09) and software # (16.0) of cluster 1.6 Not used 1.7 04__44 CAN-version (04) KI-revision index (44) 2 (test) Cluster System Test - Acticates the gauge drivers, indicators and LEDs to confirm function 3 SI Data 3.0 1098 Used fuel in litres since last SI (Service Inspection) 3.1 0231 Periodic inspection days; elapsed days (since last SI) 4 Momentary Consumption 4.0 0145+ Instant fuel consumption - 0145=14.5 liters/100km 4.1 0018 Instant fuel consumption - 0018=1.8 l/Hour 5 Distance Gone Consumption 5.0 082 Average mileage; 082=8.2 liters/100km 5.1 0536 Calc. km to refuel (momentary distance to go) 6 Fuel Level sensor inputs in liters 6.0 109330+ Fuel level averaged; Left half sensor input=10.9 liters; Right sensor input=33.0 liters 6.1 0439+ Total tank level averaged; vlgs 6.0: 10.9+33.0=43.9 liters 6.2 0442+ Indicated value (44.2) and tank phase 7 Temperature and Speed 7.0 021+ Coolent/Engine temperature (2.1C) 7.1 130 Ambient/Outside temperature - chg met 5 pts. 125/130/135 7.2 + Engine speed / Current RPMs 1/min 7.3 + Vehicle speed / Current Speed in km/hour 8 Input value in HEX form 8.0 1d0+ System voltage ADC-Value Hex code 8.1 26C33C+ ADC Values HG left/HG right 8.2 0000 ADC Value brake degradation sensor (000=o.k.) 8.3 18C ADC Value outside temperature 9 Battery 9.0 140 Battery Voltage - 140 = UB 14.0v 9.1 242013+ ? 9.2 074_78+ ? 9.3 0011+ ? 10 Not used 11 Not used 12 Not used 13 GonG Gong Test 14 Not used 15 Status cluster I/O-ports (bit codes) 0=low; 1=high 1st-belt contact, seat belt fastened=0; 2) ignition lock contact, key inserted=0; 3) door contact, door open=0; 4) clock button pressed=0; 5) SI reset=0, for reset=0; 6) EGS transmission failure=0 Status Digital Outputs (bits) 0=inactive, 1=active 1) Gong output; 2) Brake warning lamp; 3) Low fuel warning lamp; 4) EGA lamp; 5) seat belt lamp; 6) manipulation dot 16 Not used 17 Not used 18 Not used 19 Lock Status; unlocks functions in range 3-18 19.0 L-On/L-Off Unlock: press button when "L-Off" 20 Not used 21 Software Reset; reset OBC settings 00 End of test
jani Skrevet Juli 28, 2006 Skrevet Juli 28, 2006 åssen er det man får frem digtalt spidometer på computeren på e36?
kilronan Skrevet Juli 29, 2006 Skrevet Juli 29, 2006 Ok. Men er det noe lignende på e46? 7.3 + Vehicle speed / Current Speed in km/hour Her ligger altså funksjonen for digitalt speedometer. Problemet er bare at prosedyren med å få frem digital speedometervisning må gjentas hver gang man skrur på tenningen. Med andre ord, hver gang tenningen slås av så går displayet tilbake til normal visning. Menyen fås forøvrig frem ved å holde knappen for å resette trip-telleren inne mens man skrur på tenningen. Man må så trykke seg frem til punkt 19.0 for å åpne alle funksjonene. Når dette er gjort så kan man velge blant punktene som er listet opp over.
Fredrik Skrevet Juli 29, 2006 Skrevet Juli 29, 2006 Ok. Men er det noe lignende på e46? 7.3 + Vehicle speed / Current Speed in km/hour Her ligger altså funksjonen for digitalt speedometer. Problemet er bare at prosedyren med å få frem digital speedometervisning må gjentas hver gang man skrur på tenningen. Med andre ord, hver gang tenningen slås av så går displayet tilbake til normal visning. Menyen fås forøvrig frem ved å holde knappen for å resette trip-telleren inne mens man skrur på tenningen. Man må så trykke seg frem til punkt 19.0 for å åpne alle funksjonene. Når dette er gjort så kan man velge blant punktene som er listet opp over. Ja, men man kan faktisk programmere OBC´en til å vise dette fast hvis man har BC-funksjonen aktivert. Jeg har skrevet litt om dette i en tidligere tråd...
kilronan Skrevet Juli 29, 2006 Skrevet Juli 29, 2006 Ja, men man kan faktisk programmere OBC´en til å vise dette fast hvis man har BC-funksjonen aktivert. Jeg har skrevet litt om dette i en tidligere tråd... Er dette noe du har prøvd eller er det noe du har hørt? Tenker spesielt på å få noen av de skjulte OBC-funksjonene som standard på displayet når man skrur på tenningen.
Fredrik Skrevet Juli 29, 2006 Skrevet Juli 29, 2006 Er dette noe du har prøvd eller er det noe du har hørt? Tenker spesielt på å få noen av de skjulte OBC-funksjonene som standard på displayet når man skrur på tenningen. I forbindelse med ettermontering og aktivering av BC-funksjonen hos BMW her i Århus ble jeg spurt om jeg ville ha gjennomsnitsforbruket vist etter km/liter eller liter/km. Vedkommende hadde en bærbar "service-pc" fremme og viste meg de "options" som er tilgjengelige (minnet litt om listen fra et tidligere innlegg). Jeg hadde ikke tidligere tenkt over saken og ba om litt veiledning... og dermed kom det frem at det faktisk er ganske mange muligheter. Det er forøvrig en ganske frekk mulighet som BMW forhandlere benytter seg av. Mange ønsker seg et digitalt utetermometer (selve føleren er montert på alle E46 modellene fra fabrikken) og alt som skal til på en bil uten BC-funksjonene er å omprogrammere OBC´en fra å vise tiden til og vise temperaturen (eller annet fra listen). Dette forteller imidlertid ikke BMW kundene... og ergo så må kundene kjøpe BC-funksjonen (ny blinkerhendel inkl. betale for en halvtime med omprogrammering - totalt ca. 1500,- kroner). En heller ufix måte å tjene penger på... jeg har forresten selv kjørt en "selgerbil" uten BC-funksjonen, men med visning av utetemperaturen i instrumentpanelet...
sn|per Skrevet Juli 29, 2006 Forfatter Skrevet Juli 29, 2006 Så det eneste jeg trenger for å få alle de funksjonene som ble listet opp i et tidligere innlegg her er altså å få bmw til å ompogrammere OBC'en? Noen som har noen anelse om hvor mye det koster?
Fredrik Skrevet Juli 29, 2006 Skrevet Juli 29, 2006 Så det eneste jeg trenger for å få alle de funksjonene som ble listet opp i et tidligere innlegg her er altså å få bmw til å ompogrammere OBC'en? Noen som har noen anelse om hvor mye det koster? Du kan ikke få alle funksjonene på samme tid... BC-funksjonen kan vise 4-5 forskjellige funksjoner totalt... så du må nok bestemme deg for hva du vil ha. Noe helt annet er at jeg er usikker på hva man rent faktisk kan vise (altså teknisk)... og noe helt annet igjen er hva BMW evt. vil gjøre for deg iom. at de åpenbart har en slags forretningspraksis kjørende her... Multiplexing er en fin ting... alt er liksom mulig, men bilfabrikantene tjener store penger på ekstrautstyr (spesielt BMW)... så et eller annet sted skal vel grensen gå når det gjelder hva kundene skal vite og/eller få lov til å kjøpe... i alle den tid BMW også ønsker å selge svindyrt tillegsutstyr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå