Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har problemer med at når jeg spiller høy musikk så går forsterkeren i beskyttelses modus pga at den får for lite strøm, tror derfor at dynamoen min er for liten, siden jeg har et maxxima batteri så tror jeg ikke det er batteriet som er for lite.

Noen som vet hvor man får tak i større dynamo til en bmw 520i 24v?

Skrevet

Sjekk kablene til forsterker, og jordingskabelen til batteriet først.

Større dynamo(opp til 140a) selger de på gs/osbildeler.no. Ellers selger de MYE større i usa, iraggi og ohio alternators kan du se på der hvis du vil ha stor dynamo;)

Skrevet

Kan jo prøve å skifte ladregulator. Er forskjellige der også. Min nye kostet 192 kr, så nå lader den bedre...Bosch dynamo regner jeg med du har...

Skrevet
Hei, har problemer med at når jeg spiller høy musikk så går forsterkeren i beskyttelses modus pga at den får for lite strøm, tror derfor at dynamoen min er for liten, siden jeg har et maxxima batteri så tror jeg ikke det er batteriet som er for lite.

Noen som vet hvor man får tak i større dynamo til en bmw 520i 24v?

Dynamostyrken kommer an på utstyrsnivået på bilen.. men hva er det i din da? 90A? Det står på et skilt på dynamoen.. Du får både 80, 90, 115 og 140A i E34, men det er mulig det kun var de med storseksern og V8ern som hadde 115 og 140 tilgjengelig (men ikke nødvendigvis standard). Jeg vet ikke hvordan det er å få montert de på M50..

Skrevet

Du kan jo begynne med å måle hvor mye spenning dynamoen lader med.Det måler du rett på batteriet når bilen sviver på et par tusen omdr.

Har du et slik gele batteri så SKAL de ha over 14.4V ladespenning for og ble fullt oppladet.

Lader din lader med feks 13v er det alt for lite når du spiller høyt siden forsterkeren drar spenningen langt ned hvis det går mye strøm til den.

Skrevet
Tror nok det er andre grunner til at forsterkeren kutter enn at dynamoen er for liten i dette tillfelle. Sjekk alle tilkoblinger først.

Den raskeste og enkleste plassen og begynne er jo og måle spenningen!!

Har du ikke nok spenning bak så måler man på dynamoen. Gir ikke den ut nok spenning så er det enten feil med den eller så er spenningsregulatoren for liten..

Skrevet

kan man ødlegge noe anna elektrisk på bilen visst han setter i 15volts lade regulator? visst det gele batteriet skal ha minst 14.4volt. har lurt litt på det sjøl siden jeg har gele batteri.

Skrevet

15V er litt mye.

Jeg hadde 14,5V regulator i min tideligere E36 325i. Jeg hadde også Gelebatteri.

Slik så bagasjerommet mitt ut den gangen.3stkXelentBasser.jpg

Dette ble faktisk alt for mye baki E36. Bagasjerommet ble for lite, fikk ikke utnyttet kassen og ellementene så jeg gikk ned til 2x10"

Slik:

SolidAudioXelemt.jpg

Med dette oppsettet spillte jeg flere db enn med de 3stk 10". Spillte 138db i 52Hz med en 4 kanals forsterker. Målingen ble tatt ved dashbordet.

Slik hadde jeg kondesatoren. Passet veldig greit der.

DLSKodensator.jpg

Skrevet

Ser du er fra Trondheim.. Ta deg en tur innom Midt-Norsk Dieselelektro på Nidarvoll/Sluppen, de fikser det der ;) Snakket med de om større dynamo selv for ett par år siden, og det var ikke noe problem det. Ble tipsa av bilradiospesialisten en gang om at de (midt-norsk dieselelektro altså) kunne "tune" dynamoen litt ekstra også for ett par hundrelapper ekstra ;)

Og ja, dynamo er veldig viktig når du har stereo, idèelt sett så er jo batteri bare tull til alt annet enn oppstart av motoren, men til de helt store stereoinstallasjonene blir det jo gjerne litt i dyreste laget, om i det hele tatt mulig, å ha stor nok dynamo.

Det er ikke noe i veien for å kjøre med 15v regulator, men dette utretter ikke underverker!

Skrevet

Har du et slik gele batteri så SKAL de ha over 14.4V ladespenning for og ble fullt oppladet..

Javel? Men det er jo ingen biler som lader orginalt over 14,4 volt, da faren for å danne knallgass (på vanlig batteri) kommer når ladespenningen kommer over 14,4 volt. Har aldri hørt om at gelebatterier krever over 14,4 volt for å toppes.

Lader din lader med feks 13v er det alt for lite når du spiller høyt siden forsterkeren drar spenningen langt ned hvis det går mye strøm til den.

13 volt er jo seriøst lite. Vanlig ladespekter er 13,8v til 14,4v på en personbil.

Jeg vil heller tro at det er en bedre løsning å montere feks en Ladac 1204 spenningsregulator. Problemet med lading ligger oftest (i en nyere bil med dynamo som for all del er større enn feks 55A) i regulatoren. Det gjelder å få dynamoen til å levere "max" ampere på topplading også, ikke bare på bunnlading.

Skrevet

Har du et slik gele batteri så SKAL de ha over 14.4V ladespenning for og ble fullt oppladet..

Javel? Men det er jo ingen biler som lader orginalt over 14,4 volt, da faren for å danne knallgass (på vanlig batteri) kommer når ladespenningen kommer over 14,4 volt. Har aldri hørt om at gelebatterier krever over 14,4 volt for å toppes.

13 volt er jo seriøst lite. Vanlig ladespekter er 13,8v til 14,4v på en personbil.

Jeg vil heller tro at det er en bedre løsning å montere feks en Ladac 1204 spenningsregulator. Problemet med lading ligger oftest (i en nyere bil med dynamo som for all del er større enn feks 55A) i regulatoren. Det gjelder å få dynamoen til å levere "max" ampere på topplading også, ikke bare på bunnlading.

Så er det heller ingen biler som blir levert med gelebatteri originalt! Derfor trenger ikke en bil lade over 14.4V originalt.

Jeg hadde 140A lader i min 325i og den klarte ikke lade opp batteriet, men når jeg satte på en spenningsregulator på 14,5V så ble batteriet mye sprekere med en gang.

Spenningen må opp for at man skal kunne utnytte batteriene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...