ChrZZ Skrevet August 4, 2006 Share Skrevet August 4, 2006 Det er jo ikke sikkert at man dør i en eventuell ulykke selv om man ikke bruker belte.Kostnaden for samfunnet kommer jo om personen blir skadet/invalid og trenger pleie resten av livet... Sant sant. Jeg mente selvsagt det også, at de enten må betale for slikt selv, eller bli satt ut i skogen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas1 Skrevet August 4, 2006 Share Skrevet August 4, 2006 Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kommentere denne tråden, men så leste jeg et par innlegg som bare må være de absolutt dummeste uttalelsene jeg har lest på lenge!!! Hvor utrolig idiot går det an å bli egentlig? Jeg håper dette var ment som litt korttenkte uttalelser og ikke noe dere faktisk mener…? ”Gikk bra og fikk bare skrubbsår” - fordi du ikke hadde på beltet!!!? - Ja da hadde du i alle fall flaks, men jeg håper du er klar over at du spiller med livet som innsats om det skjer igjen… ”Holde igjen med armen”!!!? Høres ut som om det lengste du har kjørt er ut og inn av garasjen! Vet dere egentlig de fysiske loven som inntrer ved en kollisjon? Hvor liten og svak du er når 1200kg metall skal stoppe på halvannen meter fra å bevege seg 22 meter pr sekund? Hva som skjer når bilen har stoppet og kroppen din fortsetter…? Jeg har selv hatt den heller tvilsomme gleden av å være med i flere trafikkulykker både som fører og passasjer og både med og uten personskade opp gjennom årene etter å ha vokst opp i en vennegjeng med diverse både morsomme og raske biler. Og jeg har selv sett og erfart hvor maktesløs du blir i slike situasjoner. Du tror du er så innmari tøff og udødelig, men jeg kan fortelle deg at det er faktisk kun i ditt lille hode det er tøft å ikke bruke beltet og hvor påbud om sikkerhetsbeltet er en drittlov. Dersom kameratene dine mener det samme som deg (siden slike holdninger ofte pleier å være miljøbetinget) fortjener dere nesten at det skjer en ulykke i vennekretsen slik at du/dere får opp øynene litt… - Bare håp at det ikke er du som blir hovedofferet… Som et eksempel på at jeg faktisk vet hva jeg snakker om så var jeg i min ”tøffetid” selv involvert i diverse ulykker, deriblant en trafikkulykke med flere personskader. Vi var som alle andre verdens tøffeste og udødeligste ungdommer med verdens kuuleste biler og vi skulle bare teste en ferdigmontert bil littegrann. Denne hadde nettopp fått montert en 2-liters motor med ettermontert turbo og vi skulle bare teste den en liten tur da vi kolliderte med en minibuss som ikke overholdt vikeplikten i et kryss når vi var på vei ut av byen. Denne kollisjonen medførte blant annet ribbeinsbrudd på et par passasjerer i den andre bilen, kraftige hjernerystelser på flere og alvorlige kuttskader.. Sjåføren i bilen jeg var passasjer slapp utrolig nok med skraper og skrekken, men hadde det for eksempel sittet en person i baksete så hadde han blitt spiddet på rattstammen… Jeg for min del fikk kuttet opp og skadet begge knær, fikk virvelforskyvninger i rygg og nakke og en hel rekke kuttskader som også medførte at det manglet bløtvevsdeler i ansiktsregionen. Og om ikke denne opplevelsen var nok ble jeg operert i ansiktet uten bedøvelse siden de ikke torde å gi ytterligere medisinering pga sjokket kroppen var utsatt for. Da jeg våknet ordentlig viste det seg at jeg var blitt blind på det ene øyet. Synet kom utrolig nok tilbake etter 3 dager… Jeg var så heldig at jeg besvimte jeg en rekke ganger under operasjonen pga smertene, men husker fortsatt lydene og følelsen når de dro ut glassplinter fra pannen og rundt øynene. I tillegg plukket jeg selv ut glasskår fra pannen i flere år etter ulykken og jeg husker den dag i dag etter så mange år både utseendet og kommentarene til tilskuerne på ulykkesstedet. For min del har jeg heldigvis få varige mên etter ulykken og arrene er nesten ikke synlige, men jeg måtte lære på den tøffe måten at de gangene man trenger beltet mest er som regel når man forventer det minst… Så til dere som er så forbanna kjekkaser og verdensmestere i bil: For det første så overvurderer dere garantert deres egne kjøreegenskaper, for det andre så kan det like gjerne være andre trafikanter sin skyld at du blir involvert i en ulykke og for det tredje så er du så utrolig liten i en slik situasjon at man har absolutt ikke en eneste liten dritt å si! Det hjelper ikke hvor mye du skjønner at det går galt og hvor mye du forsøker å klore deg fast… - det eneste du som sjåfør kan gjøre når man innser det går galt er å forsøke å gjøre det beste ut av det og håpe at refleksene dine gjør det du lærte på trafikkskolen og ifra tidligere hendelser, for i kollisjonsøyeblikket er du så maktesløs at jeg ikke kommer på noe eksempel en gang… - Og trolig går det enda verre med kjæresten eller kameraten du har sittende i passasjersetet… Dette betyr ikke at jeg nødvendigvis er for bøtelegging ved manglende bruk av sikkerhetsbeltet eller annet overformynderi, men at jeg er sterkt imot holdninger som om at det er kulere å ikke bruke ”fegis-stroppen” og formidling av dette enn fornuften ved å ha det på osv. Alle kan glemme å på beltet (inkludert meg selv) og av og til er det faktisk mest behagelig å ikke benytte den, men at det ser dumt ut, ikke er tøft, går bedre uten og alt det tøyset der er jeg absolutt ikke enig i. I beste fall kan jeg se det slik at ved at folk ikke bruker beltet har naturen funnet en egen måte å rense seg på… Dette beltet har faktisk reddet utrolig mange liv oppover årene og om du ikke bryr deg om ditt eget liv og helse så bør du, - siden du først har fått sertifikat, i alle fall være voksen nok til å skjønne at det som skjer med deg også vil påvirke familien din og venner. En annen sak er at om du i tillegg er blant dem som ligger i setet og kjører slik at du så vidt ser over dashbordet så får du vesentlig dårligere oversikt og mindre kontroll over bilen, og det ser faktisk ikke så innmari kult ut som du tror heller. – Har du forresten noen gang sett Solberg, Schanke eller Schumacher ligge i setet å kjøre…? Ved en kollisjon øker dessuten faren for at kraniet ditt blir spiddet på ryggraden betydelig… Nå har det seg slik at utrolig nok så er mennesket skapt slik at det som regel er en eller annen som er glad i deg selv om du er idiot, - så da kan du vel sette på beltet om ikke annet så i alle fall for deres skyld… Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tinapijah Skrevet August 4, 2006 Share Skrevet August 4, 2006 om dere husker ulykken i ålesund, der golfen ble smadra? Kjørte inni en trailer. Det var trist.. De sa at hun som satt baki ville ha overlevd om hun hadde selene på.. Han som kjørte var en bekjent av meg, og hadde nettop fått unge.. Tragisk.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lilla Coupe Skrevet August 4, 2006 Share Skrevet August 4, 2006 Bruker belte nesten hver gang. Skal bli bedre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tinapijah Skrevet August 4, 2006 Share Skrevet August 4, 2006 Jeg er en synder.Jeg klarer ikke å kjøre med bilbelte, gjør det noen få ganger når jeg er offroad, og når jeg er på bane, men til vanlig syns jeg det er forbanna ubehagelig med den stroppen som strammer over magen. Ikke at det finnes noen gode argumenter for ikke å bruke belte, men jeg har likevel en historie. Jeg kjørte for ganske mange årsiden av veien med en 8 ukergamme C-klasse, hadde vel omlag 200km/t da jeg mistet grepet og i følge kolisjonsminneren hadde jeg 160km/t i det det smalt. Jeg gikk ut av bilen med et lite kutt i pannen og digert rødt merke etter airbagen, men ellers helt hel i formen! Så slike skrekk historier er ikke nødvendig vis helt riktige å komme med, men det er vel liten tvil om at bilbelte er en viktig sak. Jeg innrømmer altså at jeg er en dust men jeg fortsetter likevel å være det pga behaget, i BMW'en min så er beltet ekstra ille og det føles helt grusomt å sitte med et på, da beltespenna er så lavt plassert og beltet strammer.... Men en liten film til påminnelse: http://stjerneservice.no/simen/movies/M ... afety.mpeg kjøp deg 6 punkts seler da vettu:P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RWDF Skrevet August 4, 2006 Share Skrevet August 4, 2006 Jeg bruker belte HVER gang jeg kjører bil, tar på meg beltet av ren refleks, og det føles ubehagelig og uvant å ikke bruke belte. Er i grunn glad for at det er sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Magnus Skrevet August 4, 2006 Share Skrevet August 4, 2006 ":1wpxd7ft]..Hva er det med "beltevarsleren" i e46 forresten?Ser det lyser et lys med bilde av en mann med belte når jeg starter bilen, men det gir seg jo etter 2-3 sekunder uavhengig av om jeg tar på beltet eller ikke. Ja, det har jeg lurt på også. Trodde kanskje det var noe galt med sensoren min, at den var koblet ut eller noe jeg. Men din er sånn også altså? Hmmm... Er jo ikke noe poeng i den når den er tilstede så kort tid. Noen som vet om det er sånn den skal være? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Patrick B Skrevet August 4, 2006 Share Skrevet August 4, 2006 PFFF Belte, Pysestropper kaller jeg det!!! Hehe, neida! Bruk belte! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erlend_p Skrevet August 4, 2006 Share Skrevet August 4, 2006 ":1dxeilkx]Hva er det med "beltevarsleren" i e46 forresten? Ser det lyser et lys med bilde av en mann med belte når jeg starter bilen, men det gir seg jo etter 2-3 sekunder uavhengig av om jeg tar på beltet eller ikke. Uten at jeg skal si meg for sikker, så er det nok det samme er på e36. Isåfall er det en ballong forran personen med beltet (også kalt airbag ) At det lyser når man startet opp er helt normalt. Startet det å lyse konstant, så er det nok på tide at noen tar en titt på det:P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Magnus Skrevet August 4, 2006 Share Skrevet August 4, 2006 Det er ikke "Airbaglyset" vi prater om... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet August 4, 2006 Share Skrevet August 4, 2006 Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kommentere denne tråden, men så leste jeg et par innlegg som bare må være de absolutt dummeste uttalelsene jeg har lest på lenge!!! Hvor utrolig idiot går det an å bli egentlig? Jeg håper dette var ment som litt korttenkte uttalelser og ikke noe dere faktisk mener…? ”Gikk bra og fikk bare skrubbsår” - fordi du ikke hadde på beltet!!!? - Ja da hadde du i alle fall flaks, men jeg håper du er klar over at du spiller med livet som innsats om det skjer igjen… ”Holde igjen med armen”!!!? Høres ut som om det lengste du har kjørt er ut og inn av garasjen! Vet dere egentlig de fysiske loven som inntrer ved en kollisjon? Hvor liten og svak du er når 1200kg metall skal stoppe på halvannen meter fra å bevege seg 22 meter pr sekund? Hva som skjer når bilen har stoppet og kroppen din fortsetter…? Jeg har selv hatt den heller tvilsomme gleden av å være med i flere trafikkulykker både som fører og passasjer og både med og uten personskade opp gjennom årene etter å ha vokst opp i en vennegjeng med diverse både morsomme og raske biler. Og jeg har selv sett og erfart hvor maktesløs du blir i slike situasjoner. Du tror du er så innmari tøff og udødelig, men jeg kan fortelle deg at det er faktisk kun i ditt lille hode det er tøft å ikke bruke beltet og hvor påbud om sikkerhetsbeltet er en drittlov. Dersom kameratene dine mener det samme som deg (siden slike holdninger ofte pleier å være miljøbetinget) fortjener dere nesten at det skjer en ulykke i vennekretsen slik at du/dere får opp øynene litt… - Bare håp at det ikke er du som blir hovedofferet… Som et eksempel på at jeg faktisk vet hva jeg snakker om så var jeg i min ”tøffetid” selv involvert i diverse ulykker, deriblant en trafikkulykke med flere personskader. Vi var som alle andre verdens tøffeste og udødeligste ungdommer med verdens kuuleste biler og vi skulle bare teste en ferdigmontert bil littegrann. Denne hadde nettopp fått montert en 2-liters motor med ettermontert turbo og vi skulle bare teste den en liten tur da vi kolliderte med en minibuss som ikke overholdt vikeplikten i et kryss når vi var på vei ut av byen. Denne kollisjonen medførte blant annet ribbeinsbrudd på et par passasjerer i den andre bilen, kraftige hjernerystelser på flere og alvorlige kuttskader.. Sjåføren i bilen jeg var passasjer slapp utrolig nok med skraper og skrekken, men hadde det for eksempel sittet en person i baksete så hadde han blitt spiddet på rattstammen… Jeg for min del fikk kuttet opp og skadet begge knær, fikk virvelforskyvninger i rygg og nakke og en hel rekke kuttskader som også medførte at det manglet bløtvevsdeler i ansiktsregionen. Og om ikke denne opplevelsen var nok ble jeg operert i ansiktet uten bedøvelse siden de ikke torde å gi ytterligere medisinering pga sjokket kroppen var utsatt for. Da jeg våknet ordentlig viste det seg at jeg var blitt blind på det ene øyet. Synet kom utrolig nok tilbake etter 3 dager… Jeg var så heldig at jeg besvimte jeg en rekke ganger under operasjonen pga smertene, men husker fortsatt lydene og følelsen når de dro ut glassplinter fra pannen og rundt øynene. I tillegg plukket jeg selv ut glasskår fra pannen i flere år etter ulykken og jeg husker den dag i dag etter så mange år både utseendet og kommentarene til tilskuerne på ulykkesstedet. For min del har jeg heldigvis få varige mên etter ulykken og arrene er nesten ikke synlige, men jeg måtte lære på den tøffe måten at de gangene man trenger beltet mest er som regel når man forventer det minst… Så til dere som er så forbanna kjekkaser og verdensmestere i bil: For det første så overvurderer dere garantert deres egne kjøreegenskaper, for det andre så kan det like gjerne være andre trafikanter sin skyld at du blir involvert i en ulykke og for det tredje så er du så utrolig liten i en slik situasjon at man har absolutt ikke en eneste liten dritt å si! Det hjelper ikke hvor mye du skjønner at det går galt og hvor mye du forsøker å klore deg fast… - det eneste du som sjåfør kan gjøre når man innser det går galt er å forsøke å gjøre det beste ut av det og håpe at refleksene dine gjør det du lærte på trafikkskolen og ifra tidligere hendelser, for i kollisjonsøyeblikket er du så maktesløs at jeg ikke kommer på noe eksempel en gang… - Og trolig går det enda verre med kjæresten eller kameraten du har sittende i passasjersetet… Dette betyr ikke at jeg nødvendigvis er for bøtelegging ved manglende bruk av sikkerhetsbeltet eller annet overformynderi, men at jeg er sterkt imot holdninger som om at det er kulere å ikke bruke ”fegis-stroppen” og formidling av dette enn fornuften ved å ha det på osv. Alle kan glemme å på beltet (inkludert meg selv) og av og til er det faktisk mest behagelig å ikke benytte den, men at det ser dumt ut, ikke er tøft, går bedre uten og alt det tøyset der er jeg absolutt ikke enig i. I beste fall kan jeg se det slik at ved at folk ikke bruker beltet har naturen funnet en egen måte å rense seg på… Dette beltet har faktisk reddet utrolig mange liv oppover årene og om du ikke bryr deg om ditt eget liv og helse så bør du, - siden du først har fått sertifikat, i alle fall være voksen nok til å skjønne at det som skjer med deg også vil påvirke familien din og venner. En annen sak er at om du i tillegg er blant dem som ligger i setet og kjører slik at du så vidt ser over dashbordet så får du vesentlig dårligere oversikt og mindre kontroll over bilen, og det ser faktisk ikke så innmari kult ut som du tror heller. – Har du forresten noen gang sett Solberg, Schanke eller Schumacher ligge i setet å kjøre…? Ved en kollisjon øker dessuten faren for at kraniet ditt blir spiddet på ryggraden betydelig… Nå har det seg slik at utrolig nok så er mennesket skapt slik at det som regel er en eller annen som er glad i deg selv om du er idiot, - så da kan du vel sette på beltet om ikke annet så i alle fall for deres skyld… Word... veldig bra skrevet !! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Analex Skrevet August 4, 2006 Share Skrevet August 4, 2006 Hvor mange personer har blitt drept pga. bilbelte? Tenk deg at du kjører i elva eller i grøfta og drukner\brenner ihjel fordi du sitter fastspent i helvetesbeltet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet August 4, 2006 Share Skrevet August 4, 2006 jeg driter i om folk ikke har på seg bilbelte og kjører av veien fordi de er dumme, men når dere sitter i en bil sammen med andre, og spesielt når man sitter BAK noen, aldri sitt uten bilbelte... greit at du ikke har noe respekt for eget liv, men respekter i alle fall at personen som sitter forran deg ikke vil dø pga kroppen din som fyker fremover og knuser personen MED bilbelte... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sn|per Skrevet August 5, 2006 Share Skrevet August 5, 2006 Hvor mange personer har blitt drept pga. bilbelte? Tenk deg at du kjører i elva eller i grøfta og drukner\brenner ihjel fordi du sitter fastspent i helvetesbeltet. Det er garantert mer gunstig å bruke belte i de fleste tilfeller. Selv om det dukker opp situasjoner som du beskriver der beltet faktisk kan hindre deg i å komme deg ut av bilen. Da jeg kjørte av veien i oktober hadde verken jeg eller passasjer belte. Passasjeren ble kastet ut av vinduet før vi traff et stort bjørketre. (Han pådro seg derfor kun et kutt i panna) Men i følge politiet hadde det gått langt verre hvis han hadde hatt belte på seg. For passasjersiden av bilen hadde store skader etter sammenstøtet med bjørka. Så i enkelte tilfeller kan beltet faktisk virke mot sin hensikt. Men så lenge beltet redder såpass mange liv så er det egentlig ingen grunn til ikke å bruke det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet August 5, 2006 Share Skrevet August 5, 2006 Jeg har et eksempel på det motsatte enn det over her, hvor det gikk bra med sjafør og 2 passasjerer. Den siste passasjeren ble kastet ut av bilen, fikk bilen over seg og ble drept. Det var da datra til sjaføren. De to andre passasjerene var sønnen og sønnens kamerat. Tror faren synes det var lite koselig å se datra ligge der med knust hode, og hjernemasse utover... Det hadde ikke skjedd med belte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå