c_ellef Skrevet August 6, 2006 Share Skrevet August 6, 2006 Skal kjøpe nye vinterfelger og dekk. Det som ligger hjemme nå er stålfelger med 15 eller 16" piggdekk. Jeg var hos en forhandler i går og de anbefalte 17" med 215-45-17 piggfrie dekk. Jeg kjører stort sett i osloområdet og mellom oslo og porsgrunn på vinteren. Er det lurt å ha så brede dekk på vinteren? Er det ikke fare for en viss kjelke-effekt på glatt føre? Hva syntes dere om denne kombinasjonen? Hva vil dere ellers anbefale dersom dere ikke syntes dette var noe godt valg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
antiloop Skrevet August 6, 2006 Share Skrevet August 6, 2006 Hvis du skal ha 17" på vinterhjulene så leveres de vel ikke i noe som er smalere... Muligens 205.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
c_ellef Skrevet August 6, 2006 Forfatter Share Skrevet August 6, 2006 Må ikke ha 17" ,det var bare hva de anbefalte. Går gjerne ned på 16" på vinteren dersom det er mest fornuftig med smale dekk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Truls 87 Skrevet August 6, 2006 Share Skrevet August 6, 2006 i vinterrally så kjører dem jo med de sykkeldekkene så det er vel en fordel med smale dekk. i vinter hadde jeg 195 på 15" ere på cabben, mens fatter hadde 205 på 16"ere. jeg opplevde det som at fatter sine dekk fløyt mye mere oppå snøen. Noe som var et problem i den bratte bakken vi må opp for å komme hjem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet August 6, 2006 Share Skrevet August 6, 2006 kjørte forige vinter på 225 piggfrie,men til vinteren blir det 205. var greit nok,men var ikke helt suverent grep på bla slapseføre og tror litt mer trykk mot bakken vil hjelpe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boost Skrevet August 6, 2006 Share Skrevet August 6, 2006 eg har 225/45/17 på min.. e36 var litt flyting på slaps men kjem ann på hva slags dekk du kjøper å da.. men eg er meget fornøyd eg.. ååsso ser bilen din finare ut å med 17":) hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tech9 Skrevet August 6, 2006 Share Skrevet August 6, 2006 Er det ikke slik nå da, at det ikke nødvendigvis er bedre med smalere dekk? Med piggfridekk så er det viktig at flere lameller/slisser (bredere dekk = flere lameller) tar i bakken samtidig.. Mulig det er annerledes med piggdekk, der er kanskje trykk mot bakken og hver enkelt pigg viktigere..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet August 6, 2006 Share Skrevet August 6, 2006 enig i det,men på en e36 så er vel 205 på vinterfelg for bredt å regne? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet August 6, 2006 Share Skrevet August 6, 2006 Gå for 205/50-17. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tech9 Skrevet August 6, 2006 Share Skrevet August 6, 2006 Jo, det er vel kanskje det ja.. En 7x17" felg med 205 dekk vil nok se både bra og bredt nok ut på en E36 på vinteren det ja.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arax Skrevet August 7, 2006 Share Skrevet August 7, 2006 Kjørte min første vinter med 205 piggfrie 16". Jeg ville aldri kjøpt denne størrelsen, neste gang jeg skal bytte er det 195 med pigger. Slet så jævlig med og komme meg fram, selv om jeg har anti-spinn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R.E.H Skrevet August 7, 2006 Share Skrevet August 7, 2006 jeg ville gått for 195 eller 205.. passer til di fleste fører da.. 15-16 tommer.. helt opp til hvordan bredde d er på dem.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet August 7, 2006 Share Skrevet August 7, 2006 Jeg er veldig fornøyd med 205/55-16 som vinterdekkdimensjon. Dekkene står på 8x16" ET35 så da ser det ok ut også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håvard ///M3 Skrevet August 7, 2006 Share Skrevet August 7, 2006 Er nok stor forskjell på vinterdekk. jeg har Nokian 225/45-17 og synes det er greit å kjøre på. Har ikke hatt noen problemer med å komme meg fram,men så har jo bilen sperre og det hjelper jo på mye. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå