Gå til innhold

konvertering til elektronis klima/AC på BMW e46

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en BMW e46 2001 mod, men standard klima/AC, med vribryterne.

Til tross for at jeg ikke regnet med at det gikk, kjøpte jeg brukt et elektronisk betjeningspanel for å teste med.

Overraskelsen var stor da jeg tok ut det manuelle og så at det var de samme pluggene som i det elektroniske. Koblet til det nye og det fungerer på alle områder, bortsett fra at det ikke justerer luften til de riktige spjell. Luften blåser bare på midten. Uansett om jeg trykker til vindu eller bena så blåser det på samme plass. Alle andre funksjoner fungerer som de skall (muligens utenom automatisk omlufting)

Kan det være at dette ikke er store jobben og ordne. Trengs det kanskje en annen kabel, eller noen temp.sensorer.

Håper det er noen som har noe erfaring med dette.

Skal selv sjekke litt på ETK'en, men den forteller vel ikke så mye.

Var også inne på tanken at en muligens må resette panelet på et vis.

Håper på positive svar.

Mvh.

Steinar Fjeldberg

Skrevet

Det er det som er så underlig, den blåser også varmluft, testet det på defrosten og skrudde opp tempen til 26 grader så blåste det bare varmt.

Vet jo at det finnes et retrofit kit med parnummer:64500029507

men begynner å lure på om noe av delene kan være på bilen.

Er det noen som vet hvilke individuelle partnummer dette settet består av.

Det er ledningsnett, 3 stk, spjelmotorer(tror jeg) og sensorern for automatisk omlufting.

Ved en anledning fungerte den helt greit på luftspjell mot vindu og i midten og sidene, men ikke ved beina. Tok den ut og testet med den gamle orginale, fungerte fint, satte i den nye elektroniske så fungerte den ikke på styringen av luften.

Regner med at det trengs noen deler, men ser ikke helt hvorfor den ikke skal styre spjellene, da de er elektrisk styrt på begge konbtrollene.

Har hentet ned inst. veilending og lest litt i den, men den avdekker ikke så mye.

Mvh.

Steinar

Skrevet

Sjekket www9716 på KOED, men partnummeret til BMW er uten betjeningspanelt, og mye billigere.

Panelet har jeg, så da trenger jeg vel bare kabel og disse motor-greiene?

Kan det tenkes at det bare er og kode uten å bytte noe mere.

Skal sjekke med BMW hva bilen er levert med av opsjoner. De kan visst ta ut en oversikt basert på VIN-nummer over hva som er i bilen av opsjoner den er klargjort for, kabler osv.

Steinar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...