Gå til innhold

Lunken luft ved tomgang E36 Fikset! (Lufting)


ConCon
 Share

Anbefalte innlegg

Har et problem med at varmeapparatet ikke blåser varm luft når bilen står på tomgang, selv når motoren er varm. Hvis jeg kjører eller gir litt gass så blåser det ordentlig varmt, men så fort turtallet går på tomgansnivå blir luften lunken :? Tempnåla står der den skal være hele tiden etter motoren har blitt varm. Bilen har M52 motor og manuelt/analogt klimaanlegg. Jeg har også byttet mikrofilter og sjekket frostveskenivået. Hva kan årsaken være? Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt bilen litt under en måned... hatt oppe kjøleanlegget?? hehe, jeg er ikke så veldig bilkyndig... jeg måtte åpne opp lokket for å se vannstanden, for var vanskelig å se fra utsiden av beholderen... har ikke luftet noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt bilen litt under en måned... hatt oppe kjøleanlegget?? hehe, jeg er ikke så veldig bilkyndig... jeg måtte åpne opp lokket for å se vannstanden, for var vanskelig å se fra utsiden av beholderen... har ikke luftet noe...

Han spør om du har nok vann i kjøleannlegget... og det kan du se på siden av ekspansjonstanken (hvis jeg ikke husker feil når det gjelder E36). Det med lufting av kjøleannlegget var forøvrig et godt tips. Parker bilen på tomgang i en liten skråning med fronten oppover. Sett varmeapparatet på max varme og luft... og gå ut for å skru av lokket til ekspansjonstanken (forsiktig hvis motoren er varm). Luft som blokkerer for vannsirkulasjonen skal dermed i teorien ledes vekk fra varmeregisteret og problemet kanskje være løst. Dette er absolut verdt å prøve... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :D

Jeg og en kamerat prøvde litt i dag, termostaten er i orden, for den åpnet seg da vannet ble varmt nok. Prøvde også å lufte mens motoren hadde driftstemperatur... åpnet den lille skuren ved siden av lokket på ekspansjonstanken, for det sto på tysk der at den var til å lufte ut med. det kom ganske fort opp en del vannbobler jevnt og trutt for så at det ikke kom vann opp i det hele tatt... er det ikke slik at man skal lufte helt til det bare kommer vann? og hvorfor skal man stå i motbakke? Lurer også på hvorfor det kommer luft inn i systemet... noen som vet?

Iallfall så ble det varmere luft i coupeen på tomgang, ikke like varmt som under kjøring, men en god del varmere enn det var før. Kjørte en liten tur etter vi hadde luftet, parkerte og skrudde av motoren, for så å sjekke vannstanden, den var sunket noen cm... er dette riktig? måtte forresten fylle på vann før vi luftet, for var visst ikke så mye frostveske på tanken.

:!::?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :D

Jeg og en kamerat prøvde litt i dag, termostaten er i orden, for den åpnet seg da vannet ble varmt nok. Prøvde også å lufte mens motoren hadde driftstemperatur... åpnet den lille skuren ved siden av lokket på ekspansjonstanken, for det sto på tysk der at den var til å lufte ut med. det kom ganske fort opp en del vannbobler jevnt og trutt for så at det ikke kom vann opp i det hele tatt... er det ikke slik at man skal lufte helt til det bare kommer vann? og hvorfor skal man stå i motbakke? Lurer også på hvorfor det kommer luft inn i systemet... noen som vet?

Iallfall så ble det varmere luft i coupeen på tomgang, ikke like varmt som under kjøring, men en god del varmere enn det var før. Kjørte en liten tur etter vi hadde luftet, parkerte og skrudde av motoren, for så å sjekke vannstanden, den var sunket noen cm... er dette riktig? måtte forresten fylle på vann før vi luftet, for var visst ikke så mye frostvæske på tanken.

:!::?:

Årsaken til at man bør stå i en motbakke når man lufter kjølevannssystemet er at luft alltid søker oppover og derfor bør varmeregisteret (som trolig er flaskehalsen i systemet) befinne seg på et lavere nivå enn ekspansjonstanken (der luften endelig slipper ut) når man lufter. Luft kommer under alle omstendigheter inn i systemet med tiden, men trolig er det en eller annen liten lekkasje et sted... ikke nødvendigvis noe å bekymre seg over. Hvis du er uheldig kan det imidlertid være en mindre lekkasje i pakningen i topplokket som er årsaken til at det kommer luft i kjøleannlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen lekasje i slangene rundt termostaten, og det er helt tørt inne i bilen... Om det er toppakningen som har en lekasje, kan jeg finne andre symptomer til dette da? Bør denne byttes? Dyrt?

Hvis det er en lekkasje i toppakningen kan evt. kjølevannet lukte svovel eller råtne egg, men det er ikke sikkert. Hvis du lufter kjølevannsystemet og varmen kommer tilbake når motoren går på tomgang... og alt tilsynelatende er ok også om et par måneder... hadde jeg ikke brukt tid på å tenke noe mer over saken. Lekkasjen kan evt. være helt ubetydelig og ikke avgjørende for hverken bilens ytelse eller varmeannlegget innenfor et år eller to.

Man kan også (hvis det er en større lekkasje i toppakningen) se at det kommer luftbobler opp i ekspansjonstanken når motoren går på tomgang. Boblene kan evt. forsøksvis "pumpes" frem ved at man klemmer på vannslangen som går mellom radiatoren (ut) og motoren.

Man kan bytte en toppakning selv, men hvis et verksted skal gjøre jobben tror jeg du skal se for deg en regning på minst 3-4 tusen kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lukter ikke kjempegodt av frostvæsken, men vet ikke om det er normalt, lukter surt... Kjørte bilen ut av garasjen nå akkurat (den står vanligvis utenfor) og da var det en diger mørk flekk mellom der framhjulene hadde stått, flekken luktet frostværke... da er det vel en lekasje i nærheten... hmm Det var også mindre veske enn da jeg sjekket i sta, men samme lave nivå, som før jeg heldte på vann (ca 7 dl) og luftet... Den minket forresten Ikke mens vi hadde bilen på tomgang og luftet, men etter vi kom tilbake etterkjøreturen... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå virker det plutslig som alt er som det skal. Heldte på ekstra frostvæske for 2 dager siden og det er fortsatt omtrent like mye :D den flekken i garasjen kan jo ha vært etter søl fra luftinga eller fra en annen bil... hehe, men det hjalp i allefall å lufte, det blåser varmt på tomgang og froskvæskenivået ser ut til å holde seg :wink: Bilen ordner seg visst nesten selv 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bytte en toppakning selv, men hvis et verksted skal gjøre jobben tror jeg du skal se for deg en regning på minst 3-4 tusen kroner.

Hææ, hvor??

Når toppakningen røk på min -88. Saab 900i Jub., så ringte jeg rundt i Bergensområdet...det verkstedet som kom med lavest pris, skulle ha 11.000,- :(

Anbefaler forøvrig alle E36-eiere å skifte vannpumpe ved ca. 150000km, min røk nemlig ved 162000km :(

Dette var på en M52B20-motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hææ, hvor??

Når toppakningen røk på min -88. Saab 900i Jub., så ringte jeg rundt i Bergensområdet...det verkstedet som kom med lavest pris, skulle ha 11.000,- :(

Anbefaler forøvrig alle E36-eiere å skifte vannpumpe ved ca. 150000km, min røk nemlig ved 162000km :(

Dette var på en M52B20-motor.

Hmmm... det er åpenbart noen år siden jeg har vært på et norsk verksted forstår jeg. Her i Danmark er det imidlertid ikke vanskelig å finne et kvalifisert verksted som kan skifte en toppakning for 3-4 tusen kroner. Hva med å kombinere en hyggelig tur til Danmark med et verkstedbesøk ?... :wink:

Vannpumpen på M52 motorgenerasjonen er en skandale... jeg mener at den bør skiftes ved 100000 Km... bare for å være på den sikre siden. Jeg skiftet vannpumpen på min 1997 E36 323i ved ca. 90000 Km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... det er åpenbart noen år siden jeg har vært på et norsk verksted forstår jeg. Her i Danmark er det imidlertid ikke vanskelig å finne et kvalifisert verksted som kan skifte en toppakning for 3-4 tusen kroner. Hva med å kombinere en hyggelig tur til Danmark med et verkstedbesøk ?... :wink:

Hehe jo, tur til Danmark hadde vært bra, bortsett fra at jeg hadde kommet til å røyklagt hele Bergen, Danskebåten og Danmark....var kilometervis med MYE røyk bak meg når jeg kjørte :D

Så jeg solgte bilen med def. toppakning til en som fikset det selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jo, tur til Danmark hadde vært bra, bortsett fra at jeg hadde kommet til å røyklagt hele Bergen, Danskebåten og Danmark....var kilometervis med MYE røyk bak meg når jeg kjørte :D

Så jeg solgte bilen med def. toppakning...

Hehehe... det hadde jo egentlig vært litt artig med litt eksoståke på danskebåten... :lol: ... Jeg sendte for snart 20 år siden en Porsche 924 som "frakt" med danskebåten (dvs. motoren kunne ikke starte)... og det var på ingen måte et problem å få noen fra Porscheverkstedet i Kiel til og hente bilen. Dette nummeret kan sikkert la seg gjøre i dag også... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...