mhane Skrevet August 14, 2006 Skrevet August 14, 2006 Vi er tre bekjente som kjører på samme olje. For ikke å spore av så er olje merke av mindre betydning. Hos meg og en annen er olja svart, mens den hos den tredje har den en brunfarge. Vi har kjørt omtrent like langt siden olje og filter skifte. Du ser tydelig farveforskjellen når du tar en dråpe fra peilepinnen på fingeren. To svarte og en brun. Har selv sett hvordan det ser ut når det kommer mye vann i olja og den ser ikke slik ut. Den er rett og slett bare brun. Noen ide om det kan være noe galt med bilen hans, topppakning etc.?
Fredrik Skrevet August 14, 2006 Skrevet August 14, 2006 Din venn kjører med en relativt lavere motortemperatur ... ?... jeg bare tenker høyt...
mhane Skrevet August 14, 2006 Forfatter Skrevet August 14, 2006 Det er snakk om to diesel biler (svart olje) og en bensin bil (brun olje) så kanskje er du inne på noe her.... Han mister ikke synlig vann og oljenivået stiger ikke... Trodde at det at oljen ble svart var et tegn på at "slagstoffer" ble tatt opp og at oljen fungerte..??? Men det kan altså ha noe med temperatur å gjøre også? Grunnen til at jeg undrer er at jeg aldri har skiftet olje og sett en olje som har vært brun på noen av mine biler.
Fredrik Skrevet August 14, 2006 Skrevet August 14, 2006 Det er snakk om to diesel biler (svart olje) og en bensin bil (brun olje) så kanskje er du inne på noe her....Han mister ikke synlig vann og oljenivået stiger ikke... Trodde at det at oljen ble svart var et tegn på at "slagstoffer" ble tatt opp og at oljen fungerte..??? Men det kan altså ha noe med temperatur å gjøre også? Grunnen til at jeg undrer er at jeg aldri har skiftet olje og sett en olje som har vært brun på noen av mine biler. Ja... oljen endrer absolut karakter og farge ved forbrenning/varme, men jeg er selvfølgelig usikker på om det er den direkte årsaken i ditt eksempel...
Tommy Skrevet August 14, 2006 Skrevet August 14, 2006 Kan det være at den ene motoren rett å slett er renere innvendig, å derfor ikke har så mye "slaggstoffer" i oljen.
Stian333 Skrevet August 14, 2006 Skrevet August 14, 2006 Olje på diesel biler blir svart med en gang. Mere "slag" på diesel motorene.
mhane Skrevet August 14, 2006 Forfatter Skrevet August 14, 2006 Kan det være at den ene motoren rett å slett er renere innvendig, å derfor ikke har så mye "slaggstoffer" i oljen. Det er en av teoriene våre, men synes det er rart når vi har kjørt mellom 4000 og 5000 km.
mhane Skrevet August 14, 2006 Forfatter Skrevet August 14, 2006 Olje på diesel biler blir svart med en gang. Mere "slag" på diesel motorene. Men burde ikke oljen i en bensin bil også bli svart etter ca 4500 km. Det er da et godt stykke...
Fredrik Skrevet August 15, 2006 Skrevet August 15, 2006 Jeg har nå rotet litt rundt på nettet... og som andre skriver her inne er årsaken til at oljen i en dieselmotor blir sort rett og slett pga. sotpartikler fra uforbrent dieselolje. Partiklene (og mye annet) blir "vasket" ut av forbrenningskamrene når stemplene beveger seg i sylindrene og oljen smører sylinderveggene. Oljens temperatur har med andre ord ingen direkte signifikant effekt på oljens farge. En bensinmotor forbrenner gass (bensin) og etterlater seg naturlig nok ikke tilsvarende "biprodukter" som når en dieselmotor forbrenner olje (dieselolje). http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_engine http://www.practicingoilanalysis.com/ar ... icleid=712
mhane Skrevet August 15, 2006 Forfatter Skrevet August 15, 2006 Interesang lesning det der. Dette kan jo være litt av svaret. Motoren er forøvrig en M52B20
kuanov Skrevet August 15, 2006 Skrevet August 15, 2006 Kan det ikke være avleiringer i motoren da?? Og hva er avleiring i en motor? På en -98.mod. 520 jeg vurderte å kjøpe, var det et brunt belegg under oljelokket, såg ut som tørket jord, og det kunne skrapes av... Kanskje oljeskiftet har løst opp slike avleiringer, og blandet seg i oljen
Fredrik Skrevet August 15, 2006 Skrevet August 15, 2006 Kan det ikke være avleiringer i motoren da??Og hva er avleiring i en motor? På en -98.mod. 520 jeg vurderte å kjøpe, var det et brunt belegg under oljelokket, såg ut som tørket jord, og det kunne skrapes av... Kanskje oljeskiftet har løst opp slike avleiringer, og blandet seg i oljen Noe i denne stilen ?...
kuanov Skrevet August 15, 2006 Skrevet August 15, 2006 Kan det ikke være avleiringer i motoren da??Og hva er avleiring i en motor? På en -98.mod. 520 jeg vurderte å kjøpe, var det et brunt belegg under oljelokket, såg ut som tørket jord, og det kunne skrapes av... Kanskje oljeskiftet har løst opp slike avleiringer, og blandet seg i oljen Noe i denne stilen ?... Tja, ikke fullt så ille som det bildet til høyre da! Siden bilen sto innendørs hos en bilselger, så hadde den nok ikke gått på en stund, og da har det sikkert tørket noe. Såg ikke ned i motoren, mener det var sånn "plastikkbrett" der nede. Men under oljelokket og rundt påfyllingshullet var det slikt brunt belegg. Kanskje en motorrens og nytt oljeskift får olja til å bli svart igjen
mhane Skrevet August 16, 2006 Forfatter Skrevet August 16, 2006 Skal foerslå en motorrens og oljeskift så får vi se om det hjelper. Det var ikke snakk om slike avleiringer på denne bilen.
Fredrik Skrevet August 27, 2006 Skrevet August 27, 2006 Jeg fant en interessant artikkel i dagens brevkasse i "Tour" (et søndagstillegg til den danske landsdekkende avisen Jyllandsposten). Litt mer informasjon om det jeg tror kan være det dere opplever...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå