Gå til innhold

to 10" bedre enn en 12 tommer ??


Anbefalte innlegg

jeg har to ti-tommere ultimate i min. de spiller omtrent like bra som en kompis av meg som har to tolv-tommere eagle bassere... Så to 10-tommere spiller nok bedre enn en tolv-tommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at 2 10" kan jobbe fortere enn en 12" men spiller klart ikke så dypt som 2 12" i riktig kasse.. husk at kassen har sykt mye å si på lyden.

et godt tanke forklart svar:P

8" og en 18" man kan jo tenke seg selv hvor fort en 8" vil virke i forhold til en 18". 8" vil jobbe så sykt mye raskere. men en 18" så klart vill ha en syk dypbass og jobber helt anerledes..

du får prøve deg fram hva du liker best ;) alle har forskjellige ører (Y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer helt an på om du tenker to 10" fra samme serie som med en 12"..

samenligner du en 12" fra en billig serie mot to 10" fra en dyr/bra serie vil de to 10" garantert spille bedre.

er det omvendt trenger ikke to 10" spille bedre..

og en 18" er faktisk like kjapp som en 8", føles den treg er kassa eller andre ting feil.

for subben spiller toner som er hertz og hertz er svingninger per sekund og da blir feks 40hertz 40 sving per sekund og den tonen spiller vel både en 8" og 18" like kjapt.

og når det gjelder dypbass så spiller et 8 eller 10" element like dypt som et 18" element, men pga størrelsen vil en 18" spille dypbassen høyere men ikke dypere..

kobler du sammen flere 8" så det tilsvarer en 18" i areal så vil de spille dypbassen like høyt, men ikke dypere...

og de vil føles som en 18".

jeg hadde sjøl tenkt å bygge 3 8" (feks cerwin hed8 ) i hylla på min e30 for det passer så fint mellom avstivningene.

men førsteprioritet er turbo...hehe

er i grunnen enkelt å se hvilke element som tilsvarer de forskjellige alternativ,er det ikke opplyst areal på subben så er det like greit å ta;

radius X radius X pi/3.14 så har du areal så da er det vel enkelt ;)

og har 10" og 12" forskjelig slaglengde er det bare å gange den oxo, og da ser man hva som flytter mest luft.

men er sikkert like greit å nevne budsjett og hvilke forsterkere skal brukes eller om alt trengst nytt, så får du nok anbefalt noe.

mvh, stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tror det er vanskelig å bedømme om størrelsen er avgjørende for lydkvalitet og dypbass, Sunfire subwoofere på små 10 tommer spiller flatt til 16hz, mens en PA 18" har -12db ved samme frekvens.

Bytta fra 15" med 300w rms til en 8" med samme wattstyrke, resultatet var en mye raskere bass med nogenlunde samme lydvolum og Mye finere lyd.

Den raskere responsen er jo stort sett fordi det er mindre masse og annen motstand i opphenget, men er wattstyrken høyere vil jo responsen og bli bedre

Følger man produsentens kasseanvisninger går det som regel bra, men man kan spesialdesigne kassene med dataprogram (winisd) etter behov, bandpass, bassrefleks eller lukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er vanskelig å bedømme om størrelsen er avgjørende for lydkvalitet og dypbass, Sunfire subwoofere på små 10 tommer spiller flatt til 16hz, mens en PA 18" har -12db ved samme frekvens.

Bytta fra 15" med 300w rms til en 8" med samme wattstyrke, resultatet var en mye raskere bass med nogenlunde samme lydvolum og Mye finere lyd.

Den raskere responsen er jo stort sett fordi det er mindre masse og annen motstand i opphenget, men er wattstyrken høyere vil jo responsen og bli bedre

Følger man produsentens kasseanvisninger går det som regel bra, men man kan spesialdesigne kassene med dataprogram (winisd) etter behov, bandpass, bassrefleks eller lukket.

de sunfire subene er vel en 9" om jeg kke husker feil..og har dessuten opptil 2700w rms forsterker...og det utgjør MYE når det gjelder kraft i dypbassen, så lenge elementa tåler det.

sjøl om du bytta fra din 15" til en 8" betyr ikke at det samme vil skje om jeg gjør det samme...for da er det et par parametre som spiller en liten rolle..feks følsomheten er jo et greit utgangspunkt,og wattstyrke har absolutt intet med hvor høyt et element vil spille med en 300w forsterker.

og uansett vil stortsett en 15" spille høyere enn en 8" med 300w om de har fått tilsvarende rett kasse.. regner med at du bytta merke evnt annen serie i samme merke..

det finst tungdrevne 8"/10" som tåler mye effekt og trenger det for å spille oki, samtidig som det finst meget lettdrevne 15" som ikke trenger mye guffe for å spille høyt. og spiller like dypt. og responsen er vel like bra, er mye motoren (magneten) som bestemmer det, og den er jo designet for å drive spider/membran/oppheng på samma måte som en 8"..

og lydkvalitet gjenspeiler seg ofte i rett kombo "pris/merke"..

og følger man kasseforslag fra en amerikansk høyttaler produsent får man oftest (unødvendig) store kasser som er tunet litt for lavt..og kan i noen samenhenger føles trege å slappe..men det har intet med at det er en 15" for det gjelder også for 10". og da seff bassrefleks kasser.

vil tørre å si at jeg har prøvd et par 8" og 15" siste 10+åra..hehe.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjøl om du bytta fra din 15" til en 8" betyr ikke at det samme vil skje om jeg gjør det samme...]

Vet vel det, men poengterte bare at man kan få masse av lyd i en liten kasse, og wattstyrken i rms er jo den energien et element kan absorbere og omsette til lyd og varme fra spolen

Følsomheten var 91 på 15" og 93 på 8" om jeg ikke husker feil.

Bytta fra Dynabel til Swiss Audio 8", fra åpen baffel til trykkammer og fikk jo selvfølgelig enorm forbedring respons på bassen.

Ang specen på sunfire subene, har de både 8",9" 10" og 13", se selv...

http://www.sunfire.com/TrueSubwooferEQSigPR.htm

Er delvis enig med det at en 15" spiller generelt høyere, men ved dypere frekvenser med mindre det er pa element man snakker om.

Det jeg forsøkte å komme frem til var at dypbass og kvalitet ikke alltid avhenger av størrelsen på en basshøytaler,

Hvis vi skal begynne å inlemme alle variabler i høytalerkonstruksjonen fra magnetfeltstyrke til høytalerens bevegelige masse osv blir det en lang diskusjon som skeier helt ut fra det originale spørsmålet, ville forresten anbefalt et par gode 10" med en passe forsterker.

Har også en mengde forskjellige kasser og høytalervariasjoner bak meg (10++ forskjellige subwoofer kabinetter) :) ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...