Gå til innhold

E39 og rustproblem ?


Spinner
 Share

Anbefalte innlegg

Min 520-91 begynner å bli sliten og siden den har vært seig som et bikkjeskinn og jeg har vært godt fornøyd med BMW (hadde en 325-86 før det) tenkte jeg å gå til anskaffelse av en E39, men etter litt lesning rundt på div forum får jeg intrykk av denne modellen ikke er laget for utendørs bruk...

Hører om to-tre år gamle biler som bytter bakskjerm, dører, panser, bakluke og til og med må flekke rustbobler på dørstolpene...hva er dette for noe..? :shock:

Jeg har ikke vært i stand til å konkludere om problemet gjelder identifiserbare partier/grupper eller om man bare må ha flaks...

Hvis jeg inspiserer en 96-98 modell (som ikke er omlakkert) grundig og ikke finner noe grums, bør den da være ok ?

Har noen konkluderende info ang rustproblemet er jeg svært takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel touringen som har vært hardest rammet mtp rust på bakluken, grunnene kan være mange, men underleverandører har vel fått en stor del av skylden for å ha levert dårlige produkter til BMW.

Finner du en 96-98 modell i god stand i dag som ikke har rustproblemer så tror jeg ikke du vil få noen overraskende utbrudd. En 96 modell er tross alt 10 år gammel og ingen ting varer som kjent evig :)

Det er nok flere biler uten rustproblemer enn med så jeg ville ikke latt dette skremme deg, E39 er en utrolig god bil, og holder den dag i dag tritt med nyere biler av andre merker mtp både kvalitet og utseende! Jeg er på min andre nå og har ingen ting å utsette på disse bilene, (mulig jeg fornekter noe av det jeg har opplevd,men det er verdt det :) ) men alfa og omega er å sjekke bilen GRUNDIG før kjøp, da unngår du å kjøpe rustbobla i sekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

halla! har en 1998 modell E39... Rust problemer med alle E39, de første modellene.. Spesielt litt rust på bagasjeluken, noe på panseret og like ved tanklokket. har forstått at dette går igjen på alle de første modellene.

Jeg har hatt en 10/96 520 sedan fra 01 til 04 uten noe som helst slags rust noe sted. Nå har jeg en 4/97 528 touring, den ble bakluka byttet på i 00, det er det eneste på den. Har ikke hørt om noen spesielle prodouksjonsårganger som er mer utsatt enn andre så jeg tror det er noe tilfeldig, både mtp vedlikehold og klima de har oppholdt seg i. Det "fuglebadet" ved tanklokket er ett godt tips på hvor rusten kan komme! Hvorfor er det ikke noen form for drenering der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en 10/96 520 sedan fra 01 til 04 uten noe som helst slags rust noe sted. Nå har jeg en 4/97 528 touring, den ble bakluka byttet på i 00, det er det eneste på den. Har ikke hørt om noen spesielle prodouksjonsårganger som er mer utsatt enn andre så jeg tror det er noe tilfeldig, både mtp vedlikehold og klima de har oppholdt seg i. Det "fuglebadet" ved tanklokket er ett godt tips på hvor rusten kan komme! Hvorfor er det ikke noen form for drenering der?

Både gamle og nye E39 modeller ruster, men ikke signifikant mer enn andre biler. Det er bare det at man ikke forventer at en BMW eller en Mercedes-Benz til en halv million kroner eller mer ruster. "Fuglebadet" er forøvrig en skikkelig designbug som aldri ble rettet... litt synd egentlig med tanke på så velkonstruert E39 ellers er... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en 96 modell som har blitt opplakkert for 2 år siden grunnet kollisjon visstnok.

Men ser at det har vært en rustflekk eller to på den tidligere, dørstolpene ser du godt at har fått seg en omgang med negerkuse eller lignende.

Tanklokket mitt har en rustflekk ved siden av den tappen som skal stoppe lokket. Usikker på hva jeg skal finne på der, men bilen skal iallefall tectylbehandles i løpet av et år eller 2!

btw, jekkfestene syns jeg virker som noen skikkelige rustfeller, legger seg fuktighet og drit mellom gummiklossen og kanalene, noen meninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en 10/96 520 sedan fra 01 til 04 uten noe som helst slags rust noe sted. Nå har jeg en 4/97 528 touring, den ble bakluka byttet på i 00, det er det eneste på den. Har ikke hørt om noen spesielle prodouksjonsårganger som er mer utsatt enn andre så jeg tror det er noe tilfeldig, både mtp vedlikehold og klima de har oppholdt seg i. Det "fuglebadet" ved tanklokket er ett godt tips på hvor rusten kan komme! Hvorfor er det ikke noen form for drenering der?

Både gamle og nye E39 modeller ruster, men ikke signifikant mer enn andre biler. Det er bare det at man ikke forventer at en BMW eller en Mercedes-Benz til en halv million kroner eller mer ruster. "Fuglebadet" er forøvrig en skikkelig designbug som aldri ble rettet... litt synd egentlig med tanke på så velkonstruert E39 ellers er... :roll:

hehe..."fuglebadet".. regner med at du tenker på det med tanklokket, er helt håpløst konstruert der, ruster så bare fann der. Første plass du må sjekke! Også med bagasjelokket, jeg har problemet at hver gang jeg lukker igjen så gnikkes vekk noe av lakken.

Ellers er E39 som sakt en super bil! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma har en 98modell sedan.

den rustner som bare det 8) eller, når sant skal sies så er det bare på "skjøten" eller på kanten nederst det rustner, også har det kommet rustbobbler under skiltet, eller litt nedenfor skiltet. bakluka burde egentlig vært utskiftet.

det er det eneste på mamma sin iallefall. har ikke lagt merke til noe ved jekkfestene eller "fuglebadet" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma har en 98modell sedan.

den rustner som bare det 8) eller, når sant skal sies så er det bare på "skjøten" eller på kanten nederst det rustner, også har det kommet rustbobbler under skiltet, eller litt nedenfor skiltet. bakluka burde egentlig vært utskiftet.

det er det eneste på mamma sin iallefall. har ikke lagt merke til noe ved jekkfestene eller "fuglebadet" :D

De jekkfestene ser tvilsomme ut, men er ikke noe rust der på min..

Men "fuglebadet" har jeg bmerket ja.. var inne og fikk tatt de rustboblene som hadde kommet der.. Viktig å være nøye på å åpne bensinlokket og tørke vekk vanndammen der etter hver vask og når det regner slik at det ikke blir liggende vann der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...