Ceylon Skrevet August 21, 2006 Skrevet August 21, 2006 Leste på da-motorsport at en blokk som har gått flere km tåler mer enn en som er nyere.... (Dette i dette tilfellet m3 motorer som skulle trimmes til 1000hk.. Stod at blokken er som en vin.. blir bedre med årene...) Da lurer jeg på om det samme gjelder topp som er av alu....?... Har investert i flett ny topp med innmat, men hvis dette er tilfelle at eldre er sterkere vurderer jeg å putte all innmat i gammel topp.. Noen som har litt peiling på dette....
Fredrik Skrevet August 21, 2006 Skrevet August 21, 2006 Moderne metallegeringer har medført at motorblokker i dag bygges med spesifikke toleranser, men før i tiden var det normalt at gamle motorblokker ble brukt når man skulle trimme en motor. Da BMW skulle utvikle M10 blokken til en F1-motor med over 1400 HK forteller myten at motorblokkene ble lagret utendørs og at de ansatte gikk ut for å slå lens på blokkene... så stålet med tiden ble naturlig herdet. Jeg tror ikke at denne teknikken er aktuell når det gjelder dagens motorblokker av aluminium...
dunderdo Skrevet August 21, 2006 Skrevet August 21, 2006 når ei blokk eller en topp blir støpt blir det spenninger i metallet. men når ei blokk eller topp blir varmet opp og kjølt ned noen tusen ganger forsivnner mye av spenningene. og da tåler de mer trimming fordi man kan maskinere mer nøyaktig.
oddis Skrevet August 21, 2006 Skrevet August 21, 2006 Det samme har jeg hørt. Men hvis man f.eks sveiser vannkanalene i toppen ved f.eks turbokonvertring vil ikke da spenninger ført tilbake i topplokk? (Selvfølgelig ikke så mye som orginalt men.. )
336mik Skrevet August 21, 2006 Skrevet August 21, 2006 Spenningene vil jo komme igjen litt når det sveises,men aluminium leder varme meget godt,så jeg tror at det ikke skal være noe stort problem hvis man sveiser den "pent".
Ceylon Skrevet August 21, 2006 Forfatter Skrevet August 21, 2006 Takker for svar.... .... Da er det jo den saken egentlig grei... har en20b25...(2.7) . og siden jeg skal ha litt hk er det like greit å bruke den gamle toppen med ny innmat..
Hedfelt Skrevet August 21, 2006 Skrevet August 21, 2006 Hmm Merkelig, skulle jo tro at eldre metall raskere vil lide av metalltretthet og derfor være mindre egnet til trimming. Men men, artig teori uansett. Får bare håpe det stemmer da
Sunspec Skrevet August 21, 2006 Skrevet August 21, 2006 Når det gjelder stål, så blir det trøtt til en viss grense. Etter den grensen holder det seg hele veien så lenge grensen ikke blir overskridet. Mens aluminium osv. blir bare trøttere og trøttere/tåler mindre og mindre. Stål er det eneste metallet som har denne egenskapen.
Ceylon Skrevet August 21, 2006 Forfatter Skrevet August 21, 2006 hmmmm.... ser at det er litt forskjellige meninger om dette..... men siden toppen på m20b25 motorer pleier å sprekke langs kjølekanalene er det tryggeste å få sveist toppen.. Takk for alle svar,
Sunspec Skrevet August 21, 2006 Skrevet August 21, 2006 Forresten det BmwE9 snakker om er nitrering. Det kommer naturlig pga at regnet inneholder nitrogenoksider. Vikingene kjølte ned sverdene sine i oksepiss fordi det inneholder nitrater/oksider.
Fredrik Skrevet August 21, 2006 Skrevet August 21, 2006 Forresten det BmwE9 snakker om er nitrering.Det kommer naturlig pga at regnet inneholder nitrogenoksider. Vikingene kjølte ned sverdene sine i oksepiss fordi det inneholder nitrater/oksider. Mange takk Sunspec... da lærte jeg noe nytt i dag også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå