R Andersen Skrevet August 25, 2006 Share Skrevet August 25, 2006 Får prøve igjen.. Satt i over 2 timer i går og skrev en laaang "reportasje" fra min første tur til ringen, men når jeg trykket på [forhåndsvisning], så hoppet siden til der man logger seg inn, og alt forsvant.. Ble "litt" irritert da.. Så i dag får dere være fornøyd med en kortversjon! En tur på ringen har jeg alltid drømt om, og i fjor sa jeg til meg selv at i 2006 skulle jeg ned dit samme hva! Derfor var jeg ikke vond om å be når det ble snakk om påmelding til førerkurset! Etter å ha montert nytt understell, bremser, skiftet olje/filter og fått på nye felger med dekk, så reiste jeg nedover på lørdag morgen. Kom ned på lørdag kveld etter å ha kjørt 150 mil gjennom Sverige, Danmark og Tyskland.. Søndag var det frikjøring/turistkjøring, så da benyttet jeg meg av anledningen til å få noen runder og bli kjent med banen før kurset. Kart over banen Det var en rimelig spesiell følelse i kroppen da jeg entret banen for første gang! Jeg hadde med meg en kar fra Hønefoss som hadde stoppet meg å spurt om han kunne sitte på (noe han selvsagt fikk). I det vi kjører ut, så sier jeg "jeg får finne en bil å ligge etter, så jeg får lært meg banen..". Har ikke mer enn sagt det siste ordet i det det smeller til på siden av oss, og en Porsche GT3 RS "flyr" forbi oss! "ok, tror vi satser på neste bil jeg.." og vi ser på hverandre og gliser.. Har jo kjørt banen mange 100 ganger på playstation, og jeg må si at det har vært en bra trening. Det er velidig likt, men det er enkelte ting som man ikke får fram i spillet som f.eks, dybde og høyde forskjeller (banen er VELDIG kupert!), risting, lyder etc. At ringen er en farlig bane fikk jeg oppleve under mine første runder. Det var vel 4-5 biler som kjørte av og ett par motorsyklister under de 6 rundene jeg kjørte. I tillegg, så var det en alvorlig ulykke når jeg var i depoet. Banen ble stengt en stund og alle måtte ut av banen. Denne banen krever RESPEKT!! Her er det så og si ingen avkjøringssoner og det er som oftest bare 2-3 meter til autovernet rundt banen.. Dag 1: Den første dagen bestod for min gruppes del av kjeglekjøring med bil, kjegleslalom til fots med ølbriller, kjeglekjøring med bil og ølbriller (ja, faktisk!)(Glemte å ta noen bilder av det, men det var veldig gøy!! ), glattkjøring og så avsluttet vi med å gå gjennom noen seksjoner av banen. Tim Røsand på glattkjøringen Daniel Clemmesen ligger bredt Oppstilling ved start tidlig på morgenen Oppstilling med Hotell Doring og F1 banen i bakgrunn Instruktøren vår, Michael Middelhaufe, kjørte en ny 330ci som var under testing. Den skulle ødelegges når han var ferdig med testingen.. Michael er en gammel racerbilsjåfør og har bl.a kjørt 2002tii, 635csi og 528 på -70 og -80 tallet. Meget hyggelig og dyktig sjåfør! En bakende som har vært diskutert før.. Oppstilling igjen Dag 2: Denne dagen bestod bare av gjennomganger av resterende seksjoner av banen. Dagen startet med sol, men det snudde fort, og begynte å regne ganske bra.. Det var litt kjip, for det blir ganske glatt på ringen ved regn, noe ett par av de norske deltagerne dessverre fikk oppleve! Egil Sandvik totalvraket sin fine E36 320i i muren i Brünnchen, og en annen mistet kontrollen over sin M3 og snittet autovernet med bakenden. Han kunne heldigvis fortsett kurset etter at han fikk montert nye baklykter. Her står vi oppstilt ved Fuchsröhre, og som dere ser, så regner det ganske bra. Nedover bakken her (som er veldig bratt!) så har de fleste nærmere 200 km/t i bånn, og de raskere bilene (les:GT3 og CSL) enda mer, så her gjelder det å ha tunga rett i munnen, og spesielt ved regn.. Den sølvfargede E36 M3 coupèn ble kjørt av kursets yngste deltaker. En 19 år gammel kar fra Canada! Regnet lettet heldivis litt utover dagen.. Her står vi og venter med "værstinggruppen" foran oss "Værstinggruppen" bestod av de mest erfarne og raskeste bilene/førerne bl.a Thorleif og Tommy Fjeld. Dag 3: Denne dagen skulle vi ha evalueringsrunden. Da skal alle deltagerne kjøre med ca 4 min mellomrom gjennom banen, mens 18 instruktører står rundt ved de forskjellige sekjsonene og gir oss poeng etter hvordan vi kjører. Vi startet dagen med noen oppvarmingsrunder på morgenen, men det ble bare en runde på meg før jeg måtte gi meg. Cluchen hadde fått nok og nektet å jobbe mer.. Det var en skikkelig nedtur for meg!! Dette hadde jeg gledet meg til lenge, så det var rimelig kjipt å tenke på at det var det. Men så var det en lur kar som nevnte Schirmer Motorsport. Det er en kar som driver å bygger BMW banebiler ca en mil fra Nürburgring. Jeg fikk satt bilen i 2. gir og kjørt ned dit. Han kunne ordne bilen, men han hadde ikke noen cluch på lager, men han kunne få sendt en som lå 20 mil unna med express. Da kommer jeg meg hvertfall hjem selv om det er kjedelig å gå glipp av siste dagen, men hjemturen er jo også viktig.. Setter fra meg bilen og reiser opp til banen igjen. Der treffer jeg på en annen ulykkelig sjel ved navn Henrik som har klart å kjøre istykker sin E30. Han har kjørt i stykker toppen på sin bil, og jeg foreslår at han kan ta en tur ned til Schirmer å høre om hva han skal ha for å fikse bilen hans. Og hva ser jeg når vi kommer ned dit igjen? Jo, bilen min er nesten ferdig! (det har gått 3-4 timer). Han hadde funnet en cluch likevel, og nå hadde de bare å montere eksosen på bilen, så var den klar!! Akkurat da var jeg sikkert verdens lykkeligste kar! Bilen min på bukken hos Schirmer Motorsport[/] Det stod en del fine biler der nede også, bl.a denne E30 M3 Warsteiener kopien En E90 banebil med S54 motor Klokka var nå 1430 og jeg skulle ut å kjøre 1520, så det passet jo perfekt! På kvelden var det avslutningsmiddag med premieutdeling og "ett par" øl.. Nürburgring er en lite tettsted som består av hoteller og spisesteder. Det er kun en bensinstasjon der, men det må være verdens beste sted å jobbe for en bilinteressert kar! I tillegg så har de "noen" modellbiler til salgs der.. Litt forskjellige bilder Fin E90 Det var ikke bare ny biler på banen Min favoritt Banerigget E30 M3 Modifisert CSL bygget av Schirmer Motorsport Den som gjetter hvilken bil dette, får sitte på med meg en tur på Våler Min M3 og en engelsk Evo II Bilen ble kjørt av en kar på over 60 og bilen hade gått under 50`km. Strøken bil! Fin laguna seca blå E46 M3 Noen Porscher uten for Hotel Dorint Det var mange nye Alpinaer med på kurset Min drømmebil Denne stod i Zakspeed lokalet E30 M3 ..en til Banerigget 320is Noen M-biler i depoet Oj, en E30 M3 Det var mange GT3 RS`r der også To like baneriggede CSL`r Nydelig E46 M3 To kjente M-biler! Utenfor hotellet vårt Obligatoriske klistremerket er på bilen Dette var første, men garantert ikke siste gang jeg er på ringen! Dette er noe jeg anbefaler alle å oppleve!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet August 25, 2006 Share Skrevet August 25, 2006 herlig lesning! Flotte bilder! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet August 25, 2006 Share Skrevet August 25, 2006 Forresten syns jeg 3-serien så mye penere ut uten Audi-eksosen.. Synd Audi stjal det fra BMW egentlig.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Filur Skrevet August 25, 2006 Share Skrevet August 25, 2006 Dette er vell Saleen S7... eller.... ?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet August 25, 2006 Forfatter Share Skrevet August 25, 2006 Filur Det er feil.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 25, 2006 Share Skrevet August 25, 2006 Fabelaktig... for et kjempe interessant innlegg... ... Det var bilder av mange fine BMW´er, men som dere alle vet er jeg svak for Porsche... og da spesielt GT3 RS... ... Nürburgring stiller helt klart i en egen klasse når det gjelder muligheten for å utvikle interessen for biler i en mer seriøs retning. Jeg tror forøvrig ikke at den mystiske bilen er en Saleen S7, men sikker er jeg ikke... kanskje en eller annen spesial variant av McLaren F1 "Longtail" ?... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NSS Skrevet August 25, 2006 Share Skrevet August 25, 2006 Høres ut som en fantastisk morsom opplevelse R Andersen! Det der er noe jeg har drømt om lenge! Vet du om det går ann å leie seg bil der nede, eller MÅ man ha egen bil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
antiloop Skrevet August 25, 2006 Share Skrevet August 25, 2006 Er det ikke en Porsche den gule!? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet August 25, 2006 Forfatter Share Skrevet August 25, 2006 Det er verken en Mclaren eller Porsche.. NSS Det var mange som stilte opp på kurset i leiebil, så det er ingen umulighet! Ellers så finnes det ett firma som heter Rent-Racecar som leier ut ett par biler. Det var en av de norske deltagerne som leide denne: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Rune Skrevet August 26, 2006 Share Skrevet August 26, 2006 er ikke den gule en fiat da?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mAZE Skrevet August 26, 2006 Share Skrevet August 26, 2006 Jeg tipper at den gule bilen er en Pontiac Fiero jeg.. Med et replicakit på... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 26, 2006 Share Skrevet August 26, 2006 Kanskje det er en Ascari GT... et eller annet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet August 26, 2006 Forfatter Share Skrevet August 26, 2006 Det er fortsatt ingen som har riktig.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet August 26, 2006 Share Skrevet August 26, 2006 Flott reportasje! Drømmen er å delta på det kurset en gang i fremtiden så vi får håpe det holder på i mange år ennå. Så var det den gule bilen da... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SteffenM2 Skrevet August 26, 2006 Share Skrevet August 26, 2006 Ser ut som en Ferrari med noe kit på.. Ellers, bra bilder! Så ordentlig morro ut! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå