Gå til innhold

Førerkurs på Nürburgring 2006


 Share

Anbefalte innlegg

Får prøve igjen.. Satt i over 2 timer i går og skrev en laaang "reportasje" fra min første tur til ringen, men når jeg trykket på [forhåndsvisning], så hoppet siden til der man logger seg inn, og alt forsvant.. Ble "litt" irritert da.. :evil:

Så i dag får dere være fornøyd med en kortversjon! :D

En tur på ringen har jeg alltid drømt om, og i fjor sa jeg til meg selv at i 2006 skulle jeg ned dit samme hva! Derfor var jeg ikke vond om å be når det ble snakk om påmelding til førerkurset! :D

Etter å ha montert nytt understell, bremser, skiftet olje/filter og fått på nye felger med dekk, så reiste jeg nedover på lørdag morgen. Kom ned på lørdag kveld etter å ha kjørt 150 mil gjennom Sverige, Danmark og Tyskland..

Søndag var det frikjøring/turistkjøring, så da benyttet jeg meg av anledningen til å få noen runder og bli kjent med banen før kurset.

Kart over banen

FrerkursNrburgring2006008.jpg

Det var en rimelig spesiell følelse i kroppen da jeg entret banen for første gang! Jeg hadde med meg en kar fra Hønefoss som hadde stoppet meg å spurt om han kunne sitte på (noe han selvsagt fikk). I det vi kjører ut, så sier jeg "jeg får finne en bil å ligge etter, så jeg får lært meg banen..". Har ikke mer enn sagt det siste ordet i det det smeller til på siden av oss, og en Porsche GT3 RS "flyr" forbi oss! "ok, tror vi satser på neste bil jeg.." og vi ser på hverandre og gliser.. :lol:

Har jo kjørt banen mange 100 ganger på playstation, og jeg må si at det har vært en bra trening. Det er velidig likt, men det er enkelte ting som man ikke får fram i spillet som f.eks, dybde og høyde forskjeller (banen er VELDIG kupert!), risting, lyder etc.

At ringen er en farlig bane fikk jeg oppleve under mine første runder. Det var vel 4-5 biler som kjørte av og ett par motorsyklister under de 6 rundene jeg kjørte. I tillegg, så var det en alvorlig ulykke når jeg var i depoet. Banen ble stengt en stund og alle måtte ut av banen. Denne banen krever RESPEKT!! Her er det så og si ingen avkjøringssoner og det er som oftest bare 2-3 meter til autovernet rundt banen..

Dag 1: Den første dagen bestod for min gruppes del av kjeglekjøring med bil, kjegleslalom til fots med ølbriller, kjeglekjøring med bil og ølbriller (ja, faktisk!)(Glemte å ta noen bilder av det, men det var veldig gøy!! :D ), glattkjøring og så avsluttet vi med å gå gjennom noen seksjoner av banen.

Tim Røsand på glattkjøringen

FrerkursNrburgring2006027.jpg

Daniel Clemmesen ligger bredt

FrerkursNrburgring2006025.jpg

Oppstilling ved start tidlig på morgenen

FrerkursNrburgring2006024.jpg

Oppstilling med Hotell Doring og F1 banen i bakgrunn

FrerkursNrburgring2006028.jpg

Instruktøren vår, Michael Middelhaufe, kjørte en ny 330ci som var under testing. Den skulle ødelegges når han var ferdig med testingen..

Michael er en gammel racerbilsjåfør og har bl.a kjørt 2002tii, 635csi og 528 på -70 og -80 tallet. Meget hyggelig og dyktig sjåfør!

FrerkursNrburgring2006032.jpg

En bakende som har vært diskutert før..

FrerkursNrburgring2006033.jpg

Oppstilling igjen

FrerkursNrburgring2006030.jpg

Dag 2: Denne dagen bestod bare av gjennomganger av resterende seksjoner av banen. Dagen startet med sol, men det snudde fort, og begynte å regne ganske bra.. Det var litt kjip, for det blir ganske glatt på ringen ved regn, noe ett par av de norske deltagerne dessverre fikk oppleve! Egil Sandvik totalvraket sin fine E36 320i i muren i Brünnchen, og en annen mistet kontrollen over sin M3 og snittet autovernet med bakenden. Han kunne heldigvis fortsett kurset etter at han fikk montert nye baklykter.

Her står vi oppstilt ved Fuchsröhre, og som dere ser, så regner det ganske bra. Nedover bakken her (som er veldig bratt!) så har de fleste nærmere 200 km/t i bånn, og de raskere bilene (les:GT3 og CSL) enda mer, så her gjelder det å ha tunga rett i munnen, og spesielt ved regn..

FrerkursNrburgring2006029.jpg

Den sølvfargede E36 M3 coupèn ble kjørt av kursets yngste deltaker. En 19 år gammel kar fra Canada! :shock:

Regnet lettet heldivis litt utover dagen..

Her står vi og venter med "værstinggruppen" foran oss

FrerkursNrburgring2006035.jpg

"Værstinggruppen" bestod av de mest erfarne og raskeste bilene/førerne bl.a Thorleif og Tommy Fjeld.

Dag 3: Denne dagen skulle vi ha evalueringsrunden. Da skal alle deltagerne kjøre med ca 4 min mellomrom gjennom banen, mens 18 instruktører står rundt ved de forskjellige sekjsonene og gir oss poeng etter hvordan vi kjører. Vi startet dagen med noen oppvarmingsrunder på morgenen, men det ble bare en runde på meg før jeg måtte gi meg. Cluchen hadde fått nok og nektet å jobbe mer.. Det var en skikkelig nedtur for meg!! Dette hadde jeg gledet meg til lenge, så det var rimelig kjipt å tenke på at det var det.

Men så var det en lur kar som nevnte Schirmer Motorsport. Det er en kar som driver å bygger BMW banebiler ca en mil fra Nürburgring. Jeg fikk satt bilen i 2. gir og kjørt ned dit. Han kunne ordne bilen, men han hadde ikke noen cluch på lager, men han kunne få sendt en som lå 20 mil unna med express. Da kommer jeg meg hvertfall hjem selv om det er kjedelig å gå glipp av siste dagen, men hjemturen er jo også viktig.. :wink:

Setter fra meg bilen og reiser opp til banen igjen. Der treffer jeg på en annen ulykkelig sjel ved navn Henrik som har klart å kjøre istykker sin E30. Han har kjørt i stykker toppen på sin bil, og jeg foreslår at han kan ta en tur ned til Schirmer å høre om hva han skal ha for å fikse bilen hans. Og hva ser jeg når vi kommer ned dit igjen? Jo, bilen min er nesten ferdig! (det har gått 3-4 timer). Han hadde funnet en cluch likevel, og nå hadde de bare å montere eksosen på bilen, så var den klar!! :headbang: Akkurat da var jeg sikkert verdens lykkeligste kar! :P

Bilen min på bukken hos Schirmer Motorsport[/]

FrerkursNrburgring2006046.jpg

Det stod en del fine biler der nede også, bl.a denne E30 M3 Warsteiener kopien

FrerkursNrburgring2006049.jpg

FrerkursNrburgring2006050.jpg

En E90 banebil med S54 motor

FrerkursNrburgring2006047.jpg

Klokka var nå 1430 og jeg skulle ut å kjøre 1520, så det passet jo perfekt!

På kvelden var det avslutningsmiddag med premieutdeling og "ett par" øl..

Nürburgring er en lite tettsted som består av hoteller og spisesteder. Det er kun en bensinstasjon der, men det må være verdens beste sted å jobbe for en bilinteressert kar!

FrerkursNrburgring2006037.jpg

FrerkursNrburgring2006010.jpg

I tillegg så har de "noen" modellbiler til salgs der..

FrerkursNrburgring2006068.jpg

Litt forskjellige bilder

Fin E90

FrerkursNrburgring2006005.jpg

Det var ikke bare ny biler på banen

FrerkursNrburgring2006022.jpg

Min favoritt :D

FrerkursNrburgring2006021.jpg

Banerigget E30 M3

FrerkursNrburgring2006007.jpg

Modifisert CSL bygget av Schirmer Motorsport

FrerkursNrburgring2006045.jpg

FrerkursNrburgring2006044.jpg

Den som gjetter hvilken bil dette, får sitte på med meg en tur på Våler :wink:

FrerkursNrburgring2006059.jpg

Min M3 og en engelsk Evo II

FrerkursNrburgring2006038.jpg

Bilen ble kjørt av en kar på over 60 og bilen hade gått under 50`km. Strøken bil!

Fin laguna seca blå E46 M3

FrerkursNrburgring2006062.jpg

Noen Porscher uten for Hotel Dorint

FrerkursNrburgring2006066.jpg

Det var mange nye Alpinaer med på kurset

FrerkursNrburgring2006039.jpg

Min drømmebil

FrerkursNrburgring2006061.jpg

Denne stod i Zakspeed lokalet

FrerkursNrburgring2006065.jpg

E30 M3

FrerkursNrburgring2006014.jpg

..en til

FrerkursNrburgring2006018.jpg

Banerigget 320is

FrerkursNrburgring2006009.jpg

Noen M-biler i depoet

FrerkursNrburgring2006023.jpg

Oj, en E30 M3

FrerkursNrburgring2006016.jpg

Det var mange GT3 RS`r der også

FrerkursNrburgring2006015.jpg

To like baneriggede CSL`r

FrerkursNrburgring2006013.jpg

Nydelig E46 M3

FrerkursNrburgring2006012.jpg

To kjente M-biler! :D

FrerkursNrburgring2006011.jpg

Utenfor hotellet vårt

FrerkursNrburgring2006020.jpg

Obligatoriske klistremerket er på bilen

FrerkursNrburgring2006073.jpg

Dette var første, men garantert ikke siste gang jeg er på ringen! Dette er noe jeg anbefaler alle å oppleve!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fabelaktig... for et kjempe interessant innlegg... :D ... Det var bilder av mange fine BMW´er, men som dere alle vet er jeg svak for Porsche... og da spesielt GT3 RS... 8)... Nürburgring stiller helt klart i en egen klasse når det gjelder muligheten for å utvikle interessen for biler i en mer seriøs retning. Jeg tror forøvrig ikke at den mystiske bilen er en Saleen S7, men sikker er jeg ikke... kanskje en eller annen spesial variant av McLaren F1 "Longtail" ?... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verken en Mclaren eller Porsche.. :wink:

NSS Det var mange som stilte opp på kurset i leiebil, så det er ingen umulighet!

Ellers så finnes det ett firma som heter Rent-Racecar som leier ut ett par biler.

Det var en av de norske deltagerne som leide denne:

bi03.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...