Gå til innhold

Singel eller dobbel dumpventil? hva skal jeg velge?


///MoePower
 Share

Singel eller dobbel dumpventil?  

12 stemmer

  1. 1. Singel eller dobbel dumpventil?

    • Singel
      7
    • Dobbel
      5


Anbefalte innlegg

Som topic sier: Hva er best av singel og dobbelt utblås når det gjelder dumpventil?

Hva gir fra seg høyest lyd, osv?

Har tenkt å kjøpe, men så var det nettopp det at de leverer 100% samme dumpventilen i både singel og dobbelt utblås, og den med dobbelt utblås koster ikke 100kr mer engang.

Jeg er ute etter høyest mulig "pyssshhhh" lyd.

Og helst da også en tøff lyd, ikke bare en høylydt skikkelig lyyyyyyys tone/hyl f. eks..

Skal ha denne på en 745 turbo`n min tenkte jeg.

Hadde tenkt å betille meg den med singel utblås, men så oppdaget jeg at de solgte samme dumpen med dobbelt utblås for en slikk og ingenting mer.. Og da satt jeg der med nok et "vanskelig" valg.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ikke så dum idè det du :)

Skal se hva jeg finner.

(er ikke 18 engang, så har ikke så god råd, så det er ikke noe svindyre dumpventiler, men de ligger da i prisklassen 600-800kr, så det er verken dyre eller billige deler.

Det er da disse to valget står i mellom:

Singel:

DV-5.jpg

Dobbel:

DV-6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har fortsatt lyden der de gangene man slipper gassen ;)

Er mye svingete veier, og korte strekker her i Tromsø, så skal nok få lyd av den skal du tro.

Skal dessuten ha mye annen trim, så velger å bruke dumpventil i steden for den orginale "overtrykksventilen".

Og hvem vet, kanskje det en dag blir 5-trinns manuell kasse :wink:

Jeg er meg, og du er du.

Vi har begge 2 forskjellige 745`er :wink:

Like spennende å se hvordan de vil bli når vi er ferdige med dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foresten funnet ut av 2 sekunders logisk tenkning at det er bedre med singel utblås.

For da får man høyere lyd.

Med dobbelt utblås, så blir jo trykket fordelt på 2..

(var broren min som nevnte det for meg.. Var på tanken på det selv, men var usikker)

Så da er saken avgjort: Blir singel utblås :sly:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å korrigere: -En dumpventil er ikke en overtrykksventil. Under pådrag er trykket likt på begge sider av stempelet og det første som ryker er nok toppakningen om du vurderer å benytte dumpventilen som en Pop Off.

Altså, mente det ikke slik da..

Har jo ikke tenkt å bruke den for å holde trykket nede!

Skal bruke boostcontroller for å justere turbotrykket..

Dumpventilen skal jeg kun bruke for å slippe ut trykket etter at jeg først har gassa på, og deretter bremsa fort ned, for at turboen ikke skal få negative strømninger.

Altså: det vil si at turboen skal komme fort opp i fart etter gasspådrag-brems-gasspådrag liksom.

For å slippe å bruke tid på å få opp trykket hver gang jeg slakker ned i en sving eller hva det måtte være..

Håper du forsto forklaringen min.

Og utifra forklaringen min, så skal jeg bruke dumpventilen slik den er ment for å brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har fortsatt lyden der de gangene man slipper gassen ;)

Er mye svingete veier, og korte strekker her i Tromsø, så skal nok få lyd av den skal du tro.

Skal dessuten ha mye annen trim, så velger å bruke dumpventil i steden for den orginale "overtrykksventilen".

Og hvem vet, kanskje det en dag blir 5-trinns manuell kasse :wink:

Jeg er meg, og du er du.

Vi har begge 2 forskjellige 745`er :wink:

Like spennende å se hvordan de vil bli når vi er ferdige med dem :)

Ang den "orginale overtrykksventilen" som du sier, eller wastegaten. Du kan ikke kutte ut denne, eller du KAN(ikke gjerne så lurt ang holdbarhet) men du kan iallefall ikke blande inn en dumpventil her.

Du skriver lenger ned at du skal ha en "boostcontroller" til å regulerere turbotrykket, slik jeg tolker det så må du jo fortsatt en wastegate, men at du skal benytte en elektronisk styring av denne..

Høres litt hobbymekk ut, du skriver også "Skal dessuten ha mye annen trim" skal du ha en prosjekt hvor du skal hente ut mye hester så er vel gjerne ikke dumpventilen helt veien å starte eller? men men...det bestemmer man jo selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang den "orginale overtrykksventilen" som du sier, eller wastegaten. Du kan ikke kutte ut denne, eller du KAN(ikke gjerne så lurt ang holdbarhet) men du kan iallefall ikke blande inn en dumpventil her.

Du skriver lenger ned at du skal ha en "boostcontroller" til å regulerere turbotrykket, slik jeg tolker det så må du jo fortsatt en wastegate, men at du skal benytte en elektronisk styring av denne..

Høres litt hobbymekk ut, du skriver også "Skal dessuten ha mye annen trim" skal du ha en prosjekt hvor du skal hente ut mye hester så er vel gjerne ikke dumpventilen helt veien å starte eller? men men...det bestemmer man jo selv..

Overtrykks ventilen som han kaller det er ikke wastegaten ;) (regner jeg med)

Wastegaten er som du sier litt ekkel å kutte ut.

Overtrykksventilen er vel noe alà det 2002 turbo kom med,den slapp ut alt trykk over det innstillte,dvs-får du en peek på en 745 er det en overtrykksventil som slipper ut og redder motoren.

På 2002 turbo var det ingen wastegate men bare en overtrykks ventil som slapp ut det den ladet mer enn 0,6 eller hva som var orginalt.

Derfor tror ikke jeg det er noe "problem" å sette på dumventil,men jeg skjønner ikke vitsen jeg heller på en automat.

Og boostcontrol er også en ok ting å sette på hvis du velger riktig merke.

Du vil få merkbar bedre respons med en boostcontrol da den holder igjen trykket inn til WG til innstillt trykk er opp-da først slipper den igjennom trykk til WG så den kan åpne spjellet og backe stabilt.

Orginalt åpner jo WG sakte men sikkert spjellet og slipper igjennom eksos og responsen blir deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...