Gå til innhold

Singel eller dobbel dumpventil?  

12 stemmer

1. 1. Singel eller dobbel dumpventil?

• Singel
      7
    • Dobbel
      5

Anbefalte innlegg

Skrevet

bare ikke trim for mye med automaten din du.. da holder ikke den mange metrene. pop off ventil er i og seg kult nok det, så lenge det ikke er kø kjøring i oslo det er snakk om. da er den masetet og man blir faktisk dritt lei heile greia... 1 utblås gir mest lyd, mens 2 utblås slipper luften fortere.

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet
Men du har fortsatt lyden der de gangene man slipper gassen ;)

Er mye svingete veier, og korte strekker her i Tromsø, så skal nok få lyd av den skal du tro.

Skal dessuten ha mye annen trim, så velger å bruke dumpventil i steden for den orginale "overtrykksventilen".

Og hvem vet, kanskje det en dag blir 5-trinns manuell kasse :wink:

Jeg er meg, og du er du.

Vi har begge 2 forskjellige 745`er :wink:

Like spennende å se hvordan de vil bli når vi er ferdige med dem :)

Ang den "orginale overtrykksventilen" som du sier, eller wastegaten. Du kan ikke kutte ut denne, eller du KAN(ikke gjerne så lurt ang holdbarhet) men du kan iallefall ikke blande inn en dumpventil her.

Du skriver lenger ned at du skal ha en "boostcontroller" til å regulerere turbotrykket, slik jeg tolker det så må du jo fortsatt en wastegate, men at du skal benytte en elektronisk styring av denne..

Høres litt hobbymekk ut, du skriver også "Skal dessuten ha mye annen trim" skal du ha en prosjekt hvor du skal hente ut mye hester så er vel gjerne ikke dumpventilen helt veien å starte eller? men men...det bestemmer man jo selv..

Jeg vet da hva en westergate er for noe!

Er ikke den jeg skal kødde med.

men orginalt på 745, så er det oppe på innsuget til motoren en form for dumpventil orginalt. var den jeg kallte "overtrykksventil".

Skjønner ikke vitsen med å diskutere noe jeg sa helt feil.

Og når det gjelder den dumpventilen som du påstår at jeg "skal starte med når jeg skal trimme motoren", så er det het feil.

Skal bestille diverse andre timdeler også i samme bestillingen.

Grunnen til at jeg KUN har nevnt dumpventilen i denne tråden er at jeg var usikker på om jeg skulle bestille akkurat DEN i singel, eller dobbel utgave.

Hva jeg bestiller vil jeg legge ut i prosjekttråden etterhvert.

Og når det gjelder masete eller ikke, så blir den stillt inn slik at den kun blåser etter høye turtall (altså når jeg kjører den hardt)

Og køkjøring og slike ting er ikke noe spørsmål, for denne bilen skal ikke brukes som hverdagsbil, den skal kun brukes som fritids/hobby-bil for å si det slik.

Og hvis jeg velger å ha disse delene på, så er det min sak.

Er tross alt min bil, og hver sin smak.

Men sånnsett, så er det jo bra med tilbakemeldinger også..

Og at jeg kommer med en 7-serie som sier "pyssjjjhh", hvorfor skulle det være så mye rarere enn at noen kommer i en E28 5-serie som sier "pyssjjjhh"?

Bilene er mer eller mindre like store og tunge begge to, og begge er familiebiler med sportslige kjøreegenskaper.

Er aldri noen som sier noe om noen gjør noe slikt med en 5-serie.

Husk på at en 7-serie kan faktisk være ganske sportslige biler de og.

Orginalt, så gjør jo 745ia 0-100 på 7,9 sekunder. (de før 1983, slik som min)

Og de modellene av 745ia etter 1983 gjorde 0-100 på 8,4 sekunder.

Og trimmes de til omkring 350hk, så gjør de unna 0-100 på ca 5 sekunder.

Og det er ikke dårlig!

(bare sjekk ut lien sin 745!)

Men nok om det.

Skrevet

Og det er ikke dårlig!

Men nok om det.

For det første så gjør ikke 745ia etter 1983 0-100 på 8.4, men 7.2 i følge instruksjonsboken min. Det varierer litt fra sted til sted, men har aldri sett de oppgitt til 8.4 sek. Hvor har du fått denne infoen fra?

I tillegg til det så gjør de ikke 0-100 på 5. sek med en effekt på 350 hk på disse bilene (grunnet turbolag). 0-100 blir faktisk ikke merkbart bedre, men jeg har målt min til rundt 6.5 sek.

Det som blir merkbart bedre er 60-160. Oriignalt skal disse bilene gjøre 0-170 km/t på 21.2 sek, men med rundt 350hk gjør de 0-200 km/t på rundt 20 sek. Noe som er meget bra!

Hvis du skal trimme bilen din så bør du kanskje lese litt rundt pre. 1983 745, for turboen på disse er ikke så store som på de etter 1983, noe som gjør at du ikke kan ta ut så mye. Du bør også kanskje finne ut hva en wastegate er, før du begir deg ut på å ta ut så mye som du skal ha ut. Ellers vil du nok få en del problemer. Send meg en PM hvis du lurer på noe så skal jeg sende deg en del gode linker!

Skrevet
Men du har fortsatt lyden der de gangene man slipper gassen ;)

Er mye svingete veier, og korte strekker her i Tromsø, så skal nok få lyd av den skal du tro.

Skal dessuten ha mye annen trim, så velger å bruke dumpventil i steden for den orginale "overtrykksventilen".

Og hvem vet, kanskje det en dag blir 5-trinns manuell kasse :wink:

Jeg er meg, og du er du.

Vi har begge 2 forskjellige 745`er :wink:

Like spennende å se hvordan de vil bli når vi er ferdige med dem :)

Ang den "orginale overtrykksventilen" som du sier, eller wastegaten. Du kan ikke kutte ut denne, eller du KAN(ikke gjerne så lurt ang holdbarhet) men du kan iallefall ikke blande inn en dumpventil her.

Du skriver lenger ned at du skal ha en "boostcontroller" til å regulerere turbotrykket, slik jeg tolker det så må du jo fortsatt en wastegate, men at du skal benytte en elektronisk styring av denne..

Høres litt hobbymekk ut, du skriver også "Skal dessuten ha mye annen trim" skal du ha en prosjekt hvor du skal hente ut mye hester så er vel gjerne ikke dumpventilen helt veien å starte eller? men men...det bestemmer man jo selv..

Jeg vet da hva en westergate er for noe!

Er ikke den jeg skal kødde med.

men orginalt på 745, så er det oppe på innsuget til motoren en form for dumpventil orginalt. var den jeg kallte "overtrykksventil".

Skjønner ikke vitsen med å diskutere noe jeg sa helt feil.

Og når det gjelder den dumpventilen som du påstår at jeg "skal starte med når jeg skal trimme motoren", så er det het feil.

Skal bestille diverse andre timdeler også i samme bestillingen.

Grunnen til at jeg KUN har nevnt dumpventilen i denne tråden er at jeg var usikker på om jeg skulle bestille akkurat DEN i singel, eller dobbel utgave.

Hva jeg bestiller vil jeg legge ut i prosjekttråden etterhvert.

Og når det gjelder masete eller ikke, så blir den stillt inn slik at den kun blåser etter høye turtall (altså når jeg kjører den hardt)

Og køkjøring og slike ting er ikke noe spørsmål, for denne bilen skal ikke brukes som hverdagsbil, den skal kun brukes som fritids/hobby-bil for å si det slik.

Og hvis jeg velger å ha disse delene på, så er det min sak.

Er tross alt min bil, og hver sin smak.

Men sånnsett, så er det jo bra med tilbakemeldinger også..

Og at jeg kommer med en 7-serie som sier "pyssjjjhh", hvorfor skulle det være så mye rarere enn at noen kommer i en E28 5-serie som sier "pyssjjjhh"?

Bilene er mer eller mindre like store og tunge begge to, og begge er familiebiler med sportslige kjøreegenskaper.

Er aldri noen som sier noe om noen gjør noe slikt med en 5-serie.

Husk på at en 7-serie kan faktisk være ganske sportslige biler de og.

Og det er ikke dårlig!

Men nok om det.

dette er et forum, da kan man si hva man vil om hva man vil.. det må du bare innse..

mmmm-pshh-lyd er teit uansett hvilken serie :D

Skrevet

Og det er ikke dårlig!

Men nok om det.

For det første så gjør ikke 745ia etter 1983 0-100 på 8.4, men 7.2 i følge instruksjonsboken min. Det varierer litt fra sted til sted, men har aldri sett de oppgitt til 8.4 sek. Hvor har du fått denne infoen fra?

I tillegg til det så gjør de ikke 0-100 på 5. sek med en effekt på 350 hk på disse bilene (grunnet turbolag). 0-100 blir faktisk ikke merkbart bedre, men jeg har målt min til rundt 6.5 sek.

Det som blir merkbart bedre er 60-160. Oriignalt skal disse bilene gjøre 0-170 km/t på 21.2 sek, men med rundt 350hk gjør de 0-200 km/t på rundt 20 sek. Noe som er meget bra!

Hvis du skal trimme bilen din så bør du kanskje lese litt rundt pre. 1983 745, for turboen på disse er ikke så store som på de etter 1983, noe som gjør at du ikke kan ta ut så mye. Du bør også kanskje finne ut hva en wastegate er, før du begir deg ut på å ta ut så mye som du skal ha ut. Ellers vil du nok få en del problemer. Send meg en PM hvis du lurer på noe så skal jeg sende deg en del gode linker!

Har den innformasjonen fra Bimmers faktisk....

hehe

Skrevet

@bmw_728i: -Om du nå er helt ærlig så vil dumpen kun ha et formål i din bil, og det er å lage en lyd når du slipper gassen. Turboen har nok uansett mista farten etter svingen - uansett dump eller ikke... ;)

Og er du ute etter lyd, har du valgt riktig type; trumpetmunn er ikke kjent for å dempe lyden nei. :D

Skrevet

Denne overtrykksventilen det snakkes om her, er vel pop-off ventilen.. Som er der som en ekstra sikkerhet, eller er der hvis det ikke er noen WG.

Blir trykkere høyere enn hva ventilen tillatter, slipper den trykket rett ut i friluft.

Skrevet

Jeg tror faktisk ikke pop-off ventiler monteres på gateregistrerte biler. Pop-off er en innretning som brukes for at diverse motorsportforbund skal kunne kontrollere at konkurransebiler kjører med likt turbotrykk...leser jo med interesse av 2002 Turbo hadde pop-off da...

Skrevet
Jeg tror faktisk ikke pop-off ventiler monteres på gateregistrerte biler. Pop-off er en innretning som brukes for at diverse motorsportforbund skal kunne kontrollere at konkurransebiler kjører med likt turbotrykk...leser jo med interesse av 2002 Turbo hadde pop-off da...

Ja, men hva er da forskjellen på "overtrykksventilen" i 7'ern og en pop-off ventil?

Skrevet
Denne overtrykksventilen det snakkes om her, er vel pop-off ventilen.. Som er der som en ekstra sikkerhet, eller er der hvis det ikke er noen WG.

Blir trykkere høyere enn hva ventilen tillatter, slipper den trykket rett ut i friluft.

Rettelse: Den slipper trykket tilbake til der turboen suger lufta si, for å få turboen kjappere opp i turtall igjen etter at gassen har vært sluppet. ;)

(eller som lien sier: For å unngå turbolagg)

Skrevet

Ja, men hva er da forskjellen på "overtrykksventilen" i 7'ern og en pop-off ventil?

Jeg visste ikke at 7-eren hadde overtykksventil - jeg ville bare informere at en dump ventil ikke slipper ut overtrykk, noe trådstarter tydeligvis visste fra før. :-)

Skrevet
Rettelse: Den slipper trykket tilbake til der turboen suger lufta si, for å få turboen kjappere opp i turtall igjen etter at gassen har vært sluppet. ;)

(eller som lien sier: For å unngå turbolagg)

Det høres ut som en "closed loop dump ventil".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...