ingard Skrevet September 21, 2006 Share Skrevet September 21, 2006 Er dette overkommelig for en svært uerfaren fyr? har et par dempere fra biltema, men lurer på om disse er noe å satse på.. Bilen er en 90' 520ia med mteckunderstell har jeg forstått.. Tips? Mange som gjør dette selv? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stephan.s Skrevet September 21, 2006 Share Skrevet September 21, 2006 Dette er relativt lett. Er en skrue her og en skrue der, vanskelig å bomme Du må i allefall ut med bakseter og hattehylle. Relativt lett. Selve setene er festet med klips, så ta litt tak og bare løft dem loddrett opp. Seteryggen er så festet med 2 plastskruer under setestolene og to bak armlenet. etter å ha fjernet disse må du løfte ryggen oppover for å "hekte" den av kroken. Hattehylla er forsåvidt bare å "dra opp og ut". Vidre er det to gummi-dingser på hver side. pell disse av, ingen skade å bruke kraft. Der har du toppboltene til demperne. Dette var forsåvidt det vanskeligte. Har du skrudd sykkel som barn, er resten lett. Å få det hele sammen igjen er hakket vanskeligere, men med tålmodighet går det greit. (Husk færklemme hvis det er spenn i fjærene når du ska ta fra hverandre demperne) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ingard Skrevet September 21, 2006 Forfatter Share Skrevet September 21, 2006 thank you.. ja det er akkurat det med spenn i fjørene.. der er jeg litt skeptisk.. men tror du det blir det samme med biltemadempere, som med originale mteck-dempere? og må ikke demperne pelles ut av fjøra? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stephan.s Skrevet September 21, 2006 Share Skrevet September 21, 2006 thank you.. ja det er akkurat det med spenn i fjørene.. der er jeg litt skeptisk.. men tror du det blir det samme med biltemadempere, som med originale mteck-dempere? og må ikke demperne pelles ut av fjøra? Nå har jeg ikke mye erfaring med forskjellige demper/fjær typer, men uansett hva du bytter fra og til er det nok en merkbar forskjell uansett. Jeg hadde nok beholdt mtech delene med mindre de er helt ubrukelige. Men ang. spennet så bare ta med 2stk fjærklemmer fra bildema. ikke premium kvalitet, men de duger. er vel ikke så altfor store prisen for de. edit: jo, demperne må ut av fjøra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ingard Skrevet September 21, 2006 Forfatter Share Skrevet September 21, 2006 men så lenge ikke bilen blir høyere bak, så driter jeg i det. Bare demperen som skal skiftes i første omgang. Den går ikke gjennom eugodkj. fordi det er "dårlig virkning".. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 21, 2006 Share Skrevet September 21, 2006 Du trenger ikke ta opp hattehylla for å skru av fjærbeinene, og husk at du ikke skal skru opp bolten i midten der, kun de tre rundt. Totalt er det fire bolter å skru opp etter du har tatt av hjulet for å få ut hele fjærbeinet, så det er ikke noen big deal å bytte. Det som kan være tidkrevende er om toppmutteren på fjærbeinet sitter godt, eller fjærbeinet sitter fast i bunn.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stephan.s Skrevet September 21, 2006 Share Skrevet September 21, 2006 som gunnar sier trenger du ikke ta ut hattehylla, men etter å ha gjort begge deler, var det enklere å komme til mutterene når den var ute Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ingard Skrevet September 21, 2006 Forfatter Share Skrevet September 21, 2006 kan jeg gjøre dette på gårdsplassen med bare orgjekken? Eller må hele ræva løftes. Kanskje knøvlete å komme til den store bolten nederst da. Den sitter vel gjerne fast den og? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 21, 2006 Share Skrevet September 21, 2006 Bolten var grei hos meg, men demperen satt fortsatt fast etter bolten var ute. Brukte en sånn 2 1/4 tonns jekk, så jeg løfta den bare godt opp, dytta en støttebukk midt under traversen og slapp bilen litt ned igjen, så løfta den bakhjulet åp andre siden også. Da kom den etterhvert. Står nok litt i spenn uten at du får opp begge bak.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå