Gå til innhold

automatkasse i m3

compact
 Share

Anbefalte innlegg

etter min mening skal det ikke være automat i en sportsbil.reduserer jo mye av effekten.MEN det kunne jo vært mer komfort med automat,det skal jeg ikke nekte på.

Hmmm... Porsche 911 Carrera S (997) er utvilsomt en sportsbil. Den har 355 HK ved 6600 rpm og 400 Nm ved 4600 rpm enten den har Tiptronic (automatgear) eller ikke. 0-100 Km/t gjøres på 5,3 sekunder mot 4,8 sekunder uten Tiptronic... og topphastigheten er 293 Km/t med manuelt gear mot 285 Km/t med ditto Tiptronic. Om dette kan kalles en stor reduksjon av ytelsene mener jeg absolut kan diskuteres... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette kan kalles en stor reduksjon av ytelsene mener jeg absolut kan diskuteres... :wink:

Det er kanskje ikke så stort tap i ytels, men det har noe med kjøreopplevelsen å gjøre. Det er mye mer sporty og gøyere å kjøre en sportsbil med manuell kontra automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke så stort tap i ytels, men det har noe med kjøreopplevelsen å gjøre. Det er mye mer sporty og gøyere å kjøre en sportsbil med manuell kontra automat.

Det er jeg selvfølgelig helt enig i, men effektmessig var det i mitt eksempel ingen forskjell og ytelsesmessig var reduksjonen helt marginal. Moderne automatgear er veldig mye bedre enn hva de var bare for noen får år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men heldigvis er det vel ikkje mange som kjøper M3 for å få komfort...då kjøper dei 7-serie ;)

Saken er at begrepene "sportsbil" og "komfort" er relative begreper. I USA har man en litt annen definisjon av disse begrepene... og dermed var det etterspørsel etter en E36 M3 med automatgear. Selv her i Europa er det etterhvert mange som tenker i mer eller mindre de samme baner... selv E46 320d var/er populær med automatgear tiltross for at drivstofforbruket blir relativt mye høyere (ca. 10%). Noe av poenget med å kjøre diesel bør etter min mening være å kjøre mest mulig økonomisk... alternativt kan man like gjerne kjøpe en tradisjonell BMW. Poenget er at slik tenker folk flest ikke... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...