Odd-M Skrevet September 26, 2006 Skrevet September 26, 2006 Byttet toppakningen i går kveld, men er litt usikker på et par ting med registeret. Motoren står i TDC/ØD på sylinder 1. På innsugskammen er det en sensor som står rett bak kam-drevet. Skal denne "sensor-tingen" rettes mot sensoren på utsiden av toppen eller mot eksos-kammen? Ble veldig usikker... Jeg har montert drevene i eksakt samme posisjon som de stod i før jeg demonterte. Trenger jeg å la et verksted justere dem inn? Har dreid veiva rundt 3-4 runder og ingen ventiler ser ut til å komme i kontakt med stemplene. Ved TDC på sylinder 1 står merkene på de ytre drevene rett opp. Skal da det indre drevet som står på kjedet opp fra veiva stå i akkurat samme possisjon som det ytre drevet?
Michael Skrevet September 26, 2006 Skrevet September 26, 2006 Står i haynesboka hvor den skal stå.... Kan være lurt med et låseverktøy til toppen slik at det blir helt riktig når du skrur på kamdreva. Jeg har kutta til en sånn låseplateplate hvis du vil låne den, eller så er tegninga i haynesboka. (samme verktøy til m42/44 og m50/52. Hva brukte du for å låse motorn i øvre døpunkt...??? Hvordan man stiller in vanosen og sånn vet jeg ikke, tror det kan værra knot,
Odd-M Skrevet September 26, 2006 Forfatter Skrevet September 26, 2006 Har ikke vanos så det er ikke noe problem. Jeg har bestilt service-manual men har ikke fått den enda. Fikk printet en arbeidsbeskrivelse som forklarer steg for steg, men ikke akkurat hvordan denne sensoren skal stå. Noen som kan sjekke dette for meg? Trenger ikke låse motoren såvidt jeg skjønner. Det bekreftet forøvrig den lokale BMW-forhandleren. Dreide på veiva til den stod i ØD på fremste sylinder som beskrevet og der står den jo til den fysisk bli dratt rundt igjen. Kammene vil vel heller ikke endre stilling med mindre man vrir dem? Merket et lite hakk på kjedet fra veiva der hvor merket på drevet var og satte alt tilbake i samme posisjon. Holdt hele tiden kjedet stramt nede på veiva så det ikke kunne hoppe over på tennene. Hvorvidt dette er bra nok vet jeg ikke, men som sagt er det ingenting som "kræsjer" oppi det.
Odd-M Skrevet September 26, 2006 Forfatter Skrevet September 26, 2006 Det må vel være flere som har Haynes-manual til 3- eller 5-serie liggende?
Odd-M Skrevet September 27, 2006 Forfatter Skrevet September 27, 2006 Noen som kan forklare hvor de to jordingskablene på toppdekselet skal stå? 4-5 måneder siden jeg demonterte og har glemt av hvordan det var. Dette er eneste utfordring som gjenstår før sekseren nok en gang skal snurre for egen maskin...
Morbus Skrevet September 27, 2006 Skrevet September 27, 2006 ta en titt her! http://www.bimmer.info/forum/showthread.php?t=26272 vent nå lit.... er det kanskje du som er "joda"?
Morbus Skrevet September 27, 2006 Skrevet September 27, 2006 hehe verden er ikke stor, men du fikk jo svar på bimmer.info da, den plata skal stå med den lange enden ned.
Odd-M Skrevet September 27, 2006 Forfatter Skrevet September 27, 2006 Jupp. Men mangler fremdeles info på de to jordingene...
^B^M^W^ Skrevet September 27, 2006 Skrevet September 27, 2006 Hos meg går jordingskablene til boltene som holder toppdekslet nede...men det må være mest for å være sikker at disse er der, merket ingen forskjell når en av dem falt av en gang jeg fyrte opp etter å ha skifta plugger, hadde ikke satt coila orntli fast....
Morbus Skrevet September 27, 2006 Skrevet September 27, 2006 Mente det var jordet på en av skruene på to av koilene, er i hvertfall det på min.
Morbus Skrevet September 27, 2006 Skrevet September 27, 2006 En som har turbokonverter en M50B25 på bimmer.info forumet. Han har ikke samlet alt i en tråd, så du får nesten søke litt. Men det står noe info her: http://www.bimmer.info/forum/showthread ... ght=piping
Odd-M Skrevet September 27, 2006 Forfatter Skrevet September 27, 2006 Meget illustrerende bilder! Takktakk Skal se om jeg får start på vidunderet i kveld, etter lang tids dvale. Har bare noe småtteri igjen. Bestilt nye bolter til eksosmanifoldene så det får bli uten eksos. Håper hørselen tåler det....
Odd-M Skrevet September 27, 2006 Forfatter Skrevet September 27, 2006 Motoren startet opp som bare (h)juling den etter 4-5 sek på starteren. Ting ser ut til å fungere som normalt! MEN det som er"litt" snodig er at ting ser helt motsatt ut på min motor i forhold til bildene på linken lengre opp i tråden. Altså at når jeg snurrer veiva slika t den fremste stempelet står i nederste possisjon (ND/TBC?) så ser det ut som på bildet. Når jdet står i ØD så står alt sammen vendt andre veien, sensor-hjulet og kam-knastene. Er det forskjell på B20 og B25?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå