ioctl Skrevet September 26, 2006 Share Skrevet September 26, 2006 http://www.caranddriver.com/shortroadtests/11731/2007-bmw-335i-sedan.html Nå har amerikanerene fått tak på 335i også. Ser ut til at denne bilene ikke får mye negativ omtale i media Men det er en ting som er trist med denne testen(som alltid): Price as tested: $44,445 (base price: $39,395) Dette er den nette sum av: 291.834,75 NOK og det er altså for den bilen som er testet(inkl. det av ekstrautstyr som var der). Altså mindre enn det vi betaler for en ny 316i sedan før ekstrautstyr... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet September 26, 2006 Share Skrevet September 26, 2006 legger du til alle de godene du får gratis i norge ser du nok at bilene i usa i realiteten koster mer enn i norge + at du må jobbe mye mer i USA for å tjene det samme som du må i norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ioctl Skrevet September 26, 2006 Forfatter Share Skrevet September 26, 2006 legger du til alle de godene du får gratis i norge ser du nok at bilene i usa i realiteten koster mer enn i norge + at du må jobbe mye mer i USA for å tjene det samme som du må i norge. Alltid kommer dette argumentet Poenget mitt er ikke at alt er bedre i USA, vi har det kjempebra her i Norge, men det er helt klart at bilhold er noe som er overbelastet med avgifter. Sjekk prisene i Sverige - har de det så mye verre enn oss? Den eneste trøsten er at det finnes et land hvor det er værre - Danmark Og ang. USA så koster garantert bilen mindre for middelklassen(de fleste av oss her). Jeg kunne flyttet til USA og tjent ganske mye bedre enn hva jeg gjør her med mindre utgifter(jepp - inkludert forsikringer ++). Det er de fattige som har det kjipt der. Og dem er det mange av... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet September 26, 2006 Share Skrevet September 26, 2006 legger du til alle de godene du får gratis i norge ser du nok at bilene i usa i realiteten koster mer enn i norge + at du må jobbe mye mer i USA for å tjene det samme som du må i norge. Det stemmer ikke helt. Man kan tjene mye mer i USA enn i Norge i mange bransjer. Her blir motivasjon til å jobbe hardt drept av skatter og avgifter. 335 koster også det samme i Tyskland som i USA og de har det hvertfall ikke dårligere enn oss. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kilronan Skrevet September 26, 2006 Share Skrevet September 26, 2006 legger du til alle de godene du får gratis i norge ser du nok at bilene i usa i realiteten koster mer enn i norge + at du må jobbe mye mer i USA for å tjene det samme som du må i norge. Det stemmer ikke helt. Man kan tjene mye mer i USA enn i Norge i mange bransjer. Her blir motivasjon til å jobbe hardt drept av skatter og avgifter. 335 koster også det samme i Tyskland som i USA og de har det hvertfall ikke dårligere enn oss. Jada, det er greit nok at det kanskje i noen bransjer er mulig å tjene mer penger. De fleste har jo lagt merke til at USA som marked er ganske mye større Norge. Men uansett. Når man skal sammenligne priser i USA mot priser i Norge så er det ikke bare å kjøre et bestemt beløp gjennom en valutakalkulator. Man må blant annet se på prisnivå i det aktuelle landet og det som kalles kjøpekraftparitet/relativ kjøpekraftsindeks eller BNP pr. innbygger. I ulike land er det også forskjell på skattenivå og hvor mye det offentlige gir i støtte til innbyggerne. I USA er det for eksempel veldig mye dyrere å bli syk enn det er i Norge. Ergo, vi betaler mer i skatt i Norge. Sammenligninger basert på bruttolønn pr. innbygger og nettolønn pr. innbygger vil derfor ofte gi store utslag basert på enkelte lands skattenivå. Når det er sagt så er den sammenlignbare forskjellen i kjøpekraft mellom Norge og USA ikke spesielt stor. I 2003 så var kjøpekraften av en gjennomsnittslønn ikke mer enn ca 5% høyere i USA enn i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet September 26, 2006 Share Skrevet September 26, 2006 Skal dette bli en USA debatt? Ja, hvorfor ikke? I USA har man mer personlig ansvar overfor seg selv, her kan man trekke på skuldrene og gi faen, og ting går fremdeles brukbart, det skjer ikke det borte... Og det syns jeg er flott. De har flere valg enn vi har, mer ansvar, mer også mer utbytte i form av lønn og karriere muligheter enn her. Mht lønnsnivået, så er det ikke slik at det ligger tilbake for oss, ei heller for den "vanlige" mann i gata. men da igjen, de jobber vanligvis 40-50 timers uker, eller mer. Sett dette under ett... De har altså mer eller mindre det vi tjener, men betaler mer i forsikringer enn oss, pr idag er vel det den største utgiften for amerikanere. Det er positive og negative ting med alle land, men føler ikke det er ille i USA, kontra vårt land. De største forskjellene er vel mentaliteten, holdninger. Her i Norge, skal man ikke tjene mer enn andre, og man blir belønnet med skatter hvis man tjener normalt. Sosialtist Norge og janteloven, de verste tingene med Norge--- I USA er det tvert om, man blir oppmuntret til å jobbe og stå på. Men man må samtidig ofre mye tid på jobben, i form av lite ferie og andre goder. Og ja, 335 ser ut til å bli motatt med applaus overalt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ioctl Skrevet September 26, 2006 Forfatter Share Skrevet September 26, 2006 For å dra USA diskusjonen videre. Som jeg nevnte tidligere så mener jeg middelklassen i USA sitter ganske mye bedre i det enn hva vi gjør her. Litt avhengig av yrke så tjener en bedre, betaler mindre skatt, skatteforskjellen er større enn hva en bruker på forsikringer og "alt" er billigere. Bare sammenlign det å gå ut å spise i USA med Norge. Hva med å ansette en gartner for å ta seg av hagen her hjemme - tror de færreste synes det er verd prisen. Pusse opp huset? Knalldyrt her. osv osv osv. Problemet er at mye av grunnen til at slike ting er så billig er at lavtlønnte yreker i USA faktisk er LAVTlønnte. Har snakker vi om å jobbe for ~$10 timen på McDonalds. Og en har langt flere "fattige" i USA som virkelig må jobbe ræva av seg for å få hjula til å gå rundt. Selv er jeg ikke i tvil om at jeg hadde hatt det langt romsligere i USA - hadde garantert bladd opp for en ny M3 til meg selv og fremdeles hatt råd til en RangeRover til kona En har det også mere "lukseriøst" der da folk ha andre forhold til størrelser - digre hus er ikke forebeholdt kun de aller rikeste, feite biler er oppnåelige for veldig mange osv. Saken er bare om en vil leve med de problemene en har i sammfunnet der. Det er et helt klart raseskille, folk sover med våpen under puta, mange bor i innegjærede bolig-sammfunn etc. Jeg vil heller bo i Norge - men de evige påstandene om at det "alt i alt er like dyrt" å bo i USA vil jeg gjene til livs. Har du f.eks. en bra utdannelse er det gode sjanser i USA - her til lands blir alt utjevnet uansett og initiativet blir kvælt. Vi har det flott her i Norge, men å tro at det ikke er rom for store forbedringer er naivt IMO. Og BTW: Prisene på 335i er vel relativt like i Tyskland og ikke mye høyere i Sverige. Der har de det da like bra som vi her det her på berget? Jada, pengene må hentes andre steder, men er dere ikke enige i at bil er noe som er generellt overbelatet med avgifter her hjemme?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet September 27, 2006 Share Skrevet September 27, 2006 Fullstendig enig ioctl! Ideal landet må vel være Canada, som forener det beste fra to verdener! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå