Gå til innhold

e23 BMW 745iA-prosjekt - rustsveising

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ja det får fungere som en advarsel! Egentlig var ikke planen å forskuddsbetale heller, men siden det kom en regning i posten med betalingsfrist, og jeg trodde det ble jobba med bilen, så betalte jeg den. Så slik ble det......

Oj, nok et godt eksempel på hvor mye svakere man i praksis står når man vil klage, etter at varen eller tjenesten er betalt. Husk at næringsdrivende ofte har mange ting som det haster med, og ting som kan komme på etterskudd - så, det er ofte den som maser minst som havner bakerst i køen. Dessverre.

Jeg tror nok at selv om verkstedet er innstilt på å gjøre jobben de har fått betalt for, trenger de et lite, vennlig puff for å sette i gang. Hadde du spurt meg, ville jeg kanskje foreslått at du sendte dem et brev der du bad om at pengene ble tilbakebetalt hvis arbeidet ikke var igangsatt innen en rimelig frist - f.eks. to uker etter at brevet var sendt.

Husk også at verkstedet har hatt en reell fordel av å disponere pengene dine til egne formål i så lang tid, uten å yte noen konkret gjenytelse (hvis man ser bort fra fri lagring av bilen :? ).

Hvis du vil høre noen andres kvalifiserte råd om hva du bør gjøre, kan du ringe Forbrukerrådet på 815 58 200 - (www.forbrukerportalen.no) det er slike ting de er til for.

Når man ser på hvor sinte andre forumdeltagere blir over at en vare eller en betaling uteblir i en måneds tid, må jeg si du viser en imponerende tålmodighet. Kanskje du burde vurdert en karriere som fredsmegler i Midt-Østen. :wink:

Men, nå har vel verkstedet lekt Midt-Østenleken lenge nok - kanskje du burde fortelle dem om alle de utålmodige som har fulgt prosjekttråden din, og som snart ikke klarer å venter lengre for å få sett resultatet. :):)

Skrevet

Har kikket litt på den forbrukerportalen.no ja, fant ikke noe om midtøstenproblematikk dog, så tror jeg holder meg til bilrelaterte problemstillinger :o:wink: Har prøvd "ørten" ganger med verbale vennlige puff nå, men det ser ut til å gå for døve ører, så kanskje en skriftlig tilnærming av saken er neste steg ja. Har i grunn mest lyst å få tilbake pengene mine og bilen slik den står (...trenger ikke bli problemfritt det heller sikkert...) , for man kan jo bli skeptisk til om verkstedet gjør en skikkelig jobb med bilen når de er så håpløse på kundebehandling.... :roll:

Sandblåste "rustplata" (de fleste med e23 vet hvorfor jeg kaller den det) som ligger foran frontvindu over viskermotor osv...

n88gx6y1w2wemh03x9zb.jpg

Prøvde meg med lakksprøyte når jeg syregrunna. Moro var det!, og bra resultat.

zhrp1i9jzyg0xjueatc0.jpg

Lakkerte den i halvblank sort, med sprayboks - nedtur, men bra nok :P

hg7dvig218r087dj1aqe.jpg

Ordna til panserfeste, der det var rustspreng mellom platene når jeg kjøpte bilen slik panseret lå høyere enn frontplata på ene siden. Har sett flere e23 som har det, så nå vet dere hvorfor.

ozyfaqrxmzk2j34tlsmv.jpg

idbvcaorove5nqco7lgl.jpg

Skrevet

Flott med update - nyttige bilder. :) Har den platen egentlig noe annet navn enn "rustplaten"? :lol:

Når det gjelder skriftlige henvendelser i reklamasjonssaker, er dette noe jeg har lært meg lønner seg - muntlige henvendelser skyver liksom bare ting foran seg, men dumper det ned et brev, ser det ut som om firmaene skjønner at dersom tvisten ikke løser seg, er det første en advokat vil slenge i bordet, en datert henvendelse som dokumenterer at firmaet ble kontaktet for x antall uker siden, men intet har skjedd i saken siden.

Jeg forstår også din skepsis til hvor motivert egentlig firmaet er til å gjøre jobben - og til å gjøre den godt. En del verksteder ser ut til å være mest motiverte til å etterfylle spylervæske på ett år gamle biler, eller å utbedre kasko-bulker på nyere Hyundaier. :roll: Og hvis dette er det de tjener best penger på, er kanskje gamle biler bare bryderi. Jeg har vært borti det selv - og du merker egentlig fort hvor motivert noen er for jobben.

Så, er du mest lysten til å få pengene igjen, og ta bilen et annet sted, synes jeg at du skal sette fram et skriftlig krav om dette. Det er vel snakk om en klar mangel ved gjennomføringen av avtale her, og et slikt krav kan føre til at verkstedet plutselig får det veldig travelt med å begynne å lakke - eller de blir bare glade for å bli kvitt oppdraget. Uansett synes det som om du har en god grunn til å være utilfreds.

Skrevet

Kjedelig med bilen din. Ser ut som du bør se etter et annet verksted.

For å friste deg litt mer leger jeg ved bilder av bruks bilen min med H&R montert bak og, ser ut som de er ganske opptimal høyde :D

cp625saiivhxp5jfflwg.jpg

ofach8fgdtpjzcnfffzh.jpg

Grunnen til den stygge avtagbare kroken ser du i bakgrunnen på de siste bilde :twisted:

• 1 month later...
Skrevet

Hadde de gjort noe i det hele tatt?

Regner med denne snart kommer på veienne igjen nå som du kan gjøre slikt selv ;)

Skrevet
021jf4igk89lieo0qf4d.jpg

Har henta tilbake bilen...

Kunne sikkert skrevet en avhandling om hvor skuffa og oppgitt jeg er....... men gidder ikke å gå i detaljer nå....

Utifrå bildet ser det ut til at du har trøsta deg med ein hamburger på "Pluto" :wink:

Satsar på at den velbrukte frasa "selvgjort er velgjort" kjem til anvending på prosjektet ditt. Dette fiksar du like bra ( og i dette tilfelle langt betre ) enn på eit verksted. Imponert over at du held gløden oppe.

• 4 weeks later...
Skrevet
Trist..

jepp... :roll:

Vi trenger en avhandling... ble resultatet bra?
Hadde de gjort noe i det hele tatt?

Regner med denne snart kommer på veienne igjen nå som du kan gjøre slikt selv ;)

Det ble ikke mye til resultat nei. De har gjort svært lite og kvaliteten på det som er gjort er ikke noe særlig heller. Kommer vel bilder etterhvert som jeg må ta opp igjen. Men kan ikke begynne på det før saka er ute av verden mtp erstatning osv...

hørte noe rykter om MASSE klinn med "tettningsmasse" over der det var flere rust hull før osv..

:(

De har ikke spart på tetningsmassen nei... Og den henger ikke fast heller så.. - hadde blitt en rustbombe.

Utifrå bildet ser det ut til at du har trøsta deg med ein hamburger på "Pluto" :wink:

Satsar på at den velbrukte frasa "selvgjort er velgjort" kjem til anvending på prosjektet ditt. Dette fiksar du like bra ( og i dette tilfelle langt betre ) enn på eit verksted. Imponert over at du held gløden oppe.

Den hamburgeren på Pluto, som egentlig var en baguett, ga en liten trøst i noen minutter ja :P Og ja, nå blir det selvgjort, så får vi se om det blir velgjort til slutt. Gløden er der, men tid er det verre med :P

Skrevet

Så må jeg begynne å lære meg å sveise selv nå da. Har begynt så smått på bakenden av bilen.

Sveisa igjen hull for orginalalarm"dingseboms":

Før

DSC_0145-1.jpg

Etter:

DSC_0146-6.jpg

Rust i innfestning for baklykt og rust mellom bakplate og skjerm

Før:

DSC_0152.jpg

DSC_0146-2.jpg

Underveis

DSC_0159-2.jpg

DSC_0151.jpg

DSC_0145-2.jpg

DSC_0150-2.jpg

DSC_0162.jpg

Etter:

blæh :? Må finne på noe lurt med owatrol (svært penetrerende), grunning, tynntectyl og tetningsmasse som får kapsle igjen der platene ligger dobbelt her...

DSC_0145-4.jpg

DSC_0153-2.jpg

"nytt" 78'modell e23-stål til venstre/ 2001 e46-stål til høyre :D

DSC_0145-3.jpg

Er brukbart fornøyd mtp at jeg er nybegynner.

Kjekt å være i gang igjen vertfall. Godt selskap har jeg også :)

beamer2.jpg

Skrevet

Børr kanskje komme med navne på hunden også? 8)

Ser bra ut, du trenge forresten ikkje grunning imellom owatrol å tectyl, berre å pøse på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...