Gå til innhold

e23 BMW 745iA-prosjekt - rustsveising


Dralle
 Share

Anbefalte innlegg

Den vil jo tenne for sent siden motronicen er satt opp for 7:1 i komp. Hvis du øker kompen vil du jo måtte få den til å tenne før siden bensinen oppnår anntenningspunkt raskere. Blir ikke det riktig? Er på tynn is nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompen er ikke 7:1 orginalt! Den er 8:1 i m106... M102 har vel 7:1 på de aller første utgavene og senere 7,5:1...

Jeg er ikke ekspert på område jeg heller...

men sier ikke du mot deg selv litt nå... bensinen oppnår antenningspunkt raskere? er ikke det samme som å tenne for tidlig? altså man vil prøve å forhindre at den tenner for tidlig - dermed forsinke tenninga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med det hele er å få antenningen av bensin/luft til å skje når pluggen gnistrer og ikke før.

Dette oppnår man jo ved ekstra kjøling av motor og ladeluften.

Tenner bensinen før tenninga tenner (litt rart sagt men..), eller at fortenningen blir for mye, så vil man jo få tenningsbank, slik at den antenner mens stempla er på tur opp, dette vil man jo ikke oppnå.

Derfor må tenningen gjerne forsinkes litt hvis man merker tenningsbank eller ustabil motor.

Selvfølgelig, så er det jo også et poeng at den tenner så tidlig som mulig uten å få tenningsbank for å få en mest mulig effektiv motor.

Men det er også et poeng når man trimmer en motor at man også trimmer alle de små tingene, slik som å sørge for at temperaturen holder seg lav og dermed sørger for at antenning og tenning skjer samtidig.

For det er nemlig det faktiske tenningssystemet som skal ha kontroll over anntenningen, ikke antenningen som skal ha kontroll over tenningssystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med å høyne kompen er jo å få høyere virkningsgrad i motoren - mer effektiv... og målet mitt er at den skal bli kraftig men likevel ha et akseptabelt forbruksnivå.

Det som skjer når man høyner kompen er jo at luft og bensinblandingen blir mer komprimert i forbrenningstakten og dermed kan man ikke lade like mye som på original komp pga fare for detonasjon (for tidlig tenning). Jeg tror nok det går bra når jeg skal ta de grep som jeg har nevnt tidligere.

Om man lager fortenning slik som du mener Lien så får man vertfall tenningsbank. Tenninga skal skje når stempelet er i topp og begge ventilene er lukket - ikke før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan hvertfall skrive under på at jeg får litt for tidlig tenning bare jeg leser disse siste postene høyt for meg selv med lett erotisk stemme og hånda i trusa! Poenget med komprimert luft er jo selvsagt å høyne tenningsmelodien til trimming for eldre, dermed utveksle råd og bank utvilsomt uten en uheldig kombinasjon av luft, vann og kjærlighet. Dernest vil man kunne ende opp med blyfri 95 under takten av en spisskamerat uten ladestøy og tennplugger sota uten sidestykke! Glem ikkje at en overdimensjonert dynamo i kiev kan løfte vippetangen med en kompresjonsutveksling av tenntanntyngde på hele 10:1, noe som resulterer i ukurant antispinn på turbodreneringsveiva. Litt tynn is under bakakslingen og en liten flekk asfalt vil faktisk kunne forårsake knekk i kardangen med mindre man vurderer slagborring av en annen verden, husk det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan hvertfall skrive under på at jeg får litt for tidlig tenning bare jeg leser disse siste postene høyt for meg selv med lett erotisk stemme og hånda i trusa! Poenget med komprimert luft er jo selvsagt å høyne tenningsmelodien til trimming for eldre, dermed utveksle råd og bank utvilsomt uten en uheldig kombinasjon av luft, vann og kjærlighet. Dernest vil man kunne ende opp med blyfri 95 under takten av en spisskamerat uten ladestøy og tennplugger sota uten sidestykke! Glem ikkje at en overdimensjonert dynamo i kiev kan løfte vippetangen med en kompresjonsutveksling av tenntanntyngde på hele 10:1, noe som resulterer i ukurant antispinn på turbodreneringsveiva. Litt tynn is under bakakslingen og en liten flekk asfalt vil faktisk kunne forårsake knekk i kardangen med mindre man vurderer slagborring av en annen verden, husk det!

Wow! Visste ikkje du hadde så bra peiling Kai. Tru DU skal få bygge motoren min ej!

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:?

Håper den var ment som en spøk/oppsummering? :lol:

For hvis ikke, så skjønte ikke jeg bæra :lol:

He-he, jeg satt og leste om det dere diskuterte omkring antenningspunkt, Motronic, kompresjon og sånt, da det gikk opp for meg: Hvis du leser innlegget til grohl, er dette sikkert akkurat slik dere høres ut for en som ikke er inne i, eller interessert i disse tingene. :D

Men, la ikke det være noen hindring (noe som heller ikke var grohls intensjon), disse trådene inneholder et vell av nyttig informasjon, og det er tøft at så mange av disse bilene fortsatt er på veien. Fint med hver E23 som taes vare på, og som ikke kjører rundt med defekt toppakning og balltre-valsede hjulbuer. :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...